Mozilla Firefox -keskustelu

jjjjussi

pelinjohtaja
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 106
Eli jatkossa asennuspaketiksi kannattaa valita 64 suoraan.

Mitäs ongelmia tuo on aiheuttanut, jotenkin en millään usko etteikö olisi asian laita noin. Lisäosat ym.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
892
Ainakin Mozilla laajennus voikon käyttöön kaataa 64bit Foxin heti bootissa.

Lähetetty minun SM-G900F laitteesta Tapatalkilla
 

jjjjussi

pelinjohtaja
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 106
Kappas vain nythän se päivittyi 64 bittiseen. 56.0.1

En ainakaan vielä huomannut mitään vikaa. NoScript, uBlock Origin ja Self Destructing Cookies näyttäisi myös toimivan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 563
Kappas vain nythän se päivittyi 64 bittiseen. 56.0.1

En ainakaan vielä huomannut mitään vikaa. NoScript, uBlock Origin ja Self Destructing Cookies näyttäisi myös toimivan.
Self-Destructing Cookies lopettaa toimintansa reilun kuukauden kuluttua tulevassa versiossa 57, joten kannattaa ennen sitä alkaa katsella vaihtoehtoa. Cookie AutoDelete on käsittääkseni aika suosittu vaihtoehto, mutta ainakaan minulle se ei toiminut juuri ollenkaan enkä jaksanut lähteä taas profiilintyhjennystalkoisiin.
 

jjjjussi

pelinjohtaja
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 106
Self-Destructing Cookies lopettaa toimintansa reilun kuukauden kuluttua tulevassa versiossa 57, joten kannattaa ennen sitä alkaa katsella vaihtoehtoa. Cookie AutoDelete on käsittääkseni aika suosittu vaihtoehto, mutta ainakaan minulle se ei toiminut juuri ollenkaan enkä jaksanut lähteä taas profiilintyhjennystalkoisiin.
Voi persuus. Jos joku tietää paremman niin sanokoon. Flashin keksejä taitaa CCleanerkin kyllä poistella.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 563
Voi persuus. Jos joku tietää paremman niin sanokoon. Flashin keksejä taitaa CCleanerkin kyllä poistella.
Äkkiäkös tuon Cookie AutoDeletenkin kokeilee. Kyllä se monilla toimii, joten ehkä sinullakin. Ja siis ylipäänsä iso osa lisäosista hajoaa version 57 myötä, koska Mozilla vaihtaa lisäosarajapinnan eivätkä kaikki vanhat lisäosat ole edes mahdollisia uudella rajapinnalla. Osa muutetaan käyttämään uutta rajapintaa muttei kaikkia.
 
Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
450
Self-Destructing Cookies lopettaa toimintansa reilun kuukauden kuluttua tulevassa versiossa 57, joten kannattaa ennen sitä alkaa katsella vaihtoehtoa. Cookie AutoDelete on käsittääkseni aika suosittu vaihtoehto, mutta ainakaan minulle se ei toiminut juuri ollenkaan enkä jaksanut lähteä taas profiilintyhjennystalkoisiin.
Minua vaivaa sama ongelma. Lisäosa poistaa evästeitä vain "ajoittain", mutta kun suljen selaimen kaikki evästeet ovat aina hävinneet. Olen lisännyt osoitteita whitelist-listalle ja Firefox on asetettu säilyttämään evästeet asetuksissa (about:preferences#privacy). Olen asentanut uudelleen pariinkin kertaan, mutta Firefoxin profiilia en ole vielä ehtinyt palauttaa. Otin väliaikaisesti pois käytöstä ja asetin Firefoxin poistamaan kaikki keksit selaimen suljettaessa.
Yllättäen en ole löytänyt Github-sivulla "issueta", vaikka olen nähnyt useita viestejä saman ongelman kanssa painivilta. Self-Destructing Cookies oli äärimmäisen helppokäyttöinen ja minimalistinen - Cookie AutoDeleten kehittäjä käyttää sekavia termejä ja oletusasetukset ovat omituiset, kun esimerkiksi oletuksena evästeitä ei poisteta ja tuki subdomaineille täytyy ottaa itse käyttöön.

185647.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 563
Minua vaivaa sama ongelma. Lisäosa poistaa evästeitä vain "ajoittain", mutta kun suljen selaimen kaikki evästeet ovat aina hävinneet. Olen lisännyt osoitteita whitelist-listalle ja Firefox on asetettu säilyttämään evästeet asetuksissa (about:preferences#privacy). Olen asentanut uudelleen pariinkin kertaan, mutta Firefoxin profiilia en ole vielä ehtinyt palauttaa. Otin väliaikaisesti pois käytöstä ja asetin Firefoxin poistamaan kaikki keksit selaimen suljettaessa.
Yllättäen en ole löytänyt Github-sivulla "issueta", vaikka olen nähnyt useita viestejä saman ongelman kanssa painivilta. Self-Destructing Cookies oli äärimmäisen helppokäyttöinen ja minimalistinen - Cookie AutoDeleten kehittäjä käyttää sekavia termejä ja oletusasetukset ovat omituiset, kun esimerkiksi oletuksena evästeitä ei poisteta ja tuki subdomaineille täytyy ottaa itse käyttöön.

Erikoiselle kuulostaa kieltämättä. Googlailin itse Cookie AutoDeleten kanssa, mikä mahtaa olla vikana, ja jotain neuvoja löytyi (luullakseni juurikin GitHubin Issues-osiosta), mutta ne olivat vähän epämääräisen ja oudon kuuloisia, ja kuulosti sille, että muut lisäosat tai jopa Self-Destructing Cookiesin jälkeensä jättämät tiedostot saattavat häiritä Cookie AutoDeleten toimintaa. En jaksanut sitten lähteä etsimään vikaa vaan päätin jättää koko homman sikseen ja odottaa, josko version 57 ollessa ajankohtainen alkaisi vihdoin löytyä jotain vähän kypsemmässä kehitysvaiheessa olevaa saman asian ajavaa lisäosaa. Keksien automaattinen poistaminen nyt ei varsinaisesti ole kovin kriittistä puuhaa, joten tokkopa muutama kuukausi kovin pahaa tekee.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
2 150
  • Users of 32-bit Firefox on 64-bit Windows are migrated to 64-bit Firefox for increased stability and security.
Juu tiesin että näin tulee käymään, mutta olin miettinyt että täytyykö sen jälkeen poistaa se tarpeeton 32 bit- versio mutta onneksi toteuttivat sen fiksummin. Jälkikäteen ajatellen tämä tapa on tietysti käytännöllisin monesta syystä.

Eli jatkossa asennuspaketiksi kannattaa valita 64 suoraan.

Mitäs ongelmia tuo on aiheuttanut, jotenkin en millään usko etteikö olisi asian laita noin. Lisäosat ym.
Mozillan lataussivu tarjoaa jo nyt tai ainakin 57 julkaisun jälkeen automaattisesti 64-bit version jos käytössä on 64-bit windows 7 tai
uudempi käyttis, ja vähintään 2 Gt RAM.
 

jjjjussi

pelinjohtaja
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 106
Onko tähän liukukytkimeen mitää mahdollisuutta säätää jotain tummepaa, ei millään meinaa erottaa missä kothaa mennään.

upload_2017-10-11_17-5-5.png
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 177
Onko tähän liukukytkimeen mitää mahdollisuutta säätää jotain tummepaa, ei millään meinaa erottaa missä kothaa mennään.

Ei taida onnistua ainakaan 57:ssa mitenkään. Olin joku päivä aiemmin törmännyt userChrome.css-tiedostoon, jota muokkaamalla voi muuttaa Firefoxin ulkoasua. Etsin ja kokeilin erilaisia CSS-valitsimia, mutta mikään niistä ei tuntunut vaikuttavan scrollbareihin, ei edes *-valitsin.

Jos käyttöjärjestelmän GUI-frameworkissa voi muuttaa ohjelmien ulkoasua yksittäin, niin sellainen voisi toimia ehkä. Linuxissa kaiketi GTK+-2.0:n GtkScrollbar:n ulkoasua muuttamalla ehkä voisi onnistua, mutta muistaakseni se ei onnistu yksittäisen ohjelman kohdalla.

Edit1: Nykyään Linuxissa Firefox käyttää GTK+-3.0:a. Niiden widgettien ulkoasua, joiden muokkaaminen ei onnistu userChrome.css:llä, voi muokata esim. ~/.config/gtk-3.0/gtk.css-tiedostoa muokkaamalla, mutta tämä vaikuttaa kaikkiin GTK-ohjelmiin. Yksittäisen ohjelman ulkoasua voi muokata asettamalla GTK_THEME-ympäristömuuttujaan teeman nimi, mutta en tiedä onnistuisiko, vaikka teeman muokkaaminen jotenkin yhtä tiedostoa muokkaamalla. Tällä koodilla muutin Firefoxin scrollbaria.
Koodi:
scrollbar slider {
  background-color: black;
}
Ennen muutosta.
slider_wo_mods.png


Muutoksen jälkeen.
slider_w_mods.png


Edit2: Yhden tavan keksin miten onnistuu yhden sovelluksen muuttaminen, mutta ei ole kovinkaan kätevä.

  1. /usr/share/themes-hakemiston alla on teemoja, kopioi sieltä joku, jota haluat muuttaa, ~/.themes-hakemistoon.
  2. Tee siellä sijaitsevaan gtk-3.0/gtk.css-tiedostoon haluamasi muutokset.
  3. Muuta teemahakemiston nimi esim. my_firefox_theme-nimiseksi.
  4. Käynnistä Firefox: GTK_THEME=my_firefox_theme firefox
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
30
Muuten kyllä toimii 57 täydellisesti, mutta Amd Relive aiheuttaa taustalla päällä ollessa huomattavaa takkuilua varsinkin Youtubessa. Videot ei välttämättä lähde pyörimään ollenkaan ja Relive väläyttelee satunnaisesti ilmoitusta olevansa päällä. Flash ei myöskään toimi, mutta ilmankin onneksi pärjää nykyään. Greasemonkeyn kun vaihtoi Violentmonkeyhyn niin lähes kaikki pakolliset lisäosat ovat jo saatavilla.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
249
Onko kellään muulla kadonnut noscriptin se nappula johonki? Ei löydy mistään. Edes tuolta palkkien muokkaus valikosta.

Näyttäisi olevan päällä mutta ei nappia missään.
 

jjjjussi

pelinjohtaja
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 106
Onko kellään muulla kadonnut noscriptin se nappula johonki? Ei löydy mistään. Edes tuolta palkkien muokkaus valikosta.

Näyttäisi olevan päällä mutta ei nappia missään.
Asenna uudestaan. Kasilla onnistui noin. Kympillä piti pelleillä enemmänkin.

Jotain ongelmaahan tuossa oli kuten virallisilla sivuillakin mainittiin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
2 150
Asenna uudestaan. Kasilla onnistui noin. Kympillä piti pelleillä enemmänkin.

Jotain ongelmaahan tuossa oli kuten virallisilla sivuillakin mainittiin.
Itsellä ei kympin kanssa tarvinnut kuin poistaa ja asentaa uudelleen. Huomasin että kuvake näytti edellisen vierailemani sivuston skriptit, eikä enää päivittänyt
niitä mihinkään. NoScript oli päivittynyt juuri silloin, onneksi ei ollut kyseessä kaikkein riskialtein sivusto :vihellys:
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 051
Yhdessä koneessa minulla Firefoxin 56.0-versio (32-bit) ei halunnut millään itse löytää netistä päivitystä versioon 56.0.1 (64-bit), vaan herjasi loputtomasti (Help -> About Firefox ) että "Firefox is up to date".

Pudotin sitten käsipelillä netistä version 56.0.1 asennuskikkareen ja asensin sen.

Jälkeenpäin sitten huomasin että oletusselaimena on yhä tuo 32-bittinen 56.0. Eli että minulla on nyt kaksi Firefoxia asennettuna. Taskbariin pinnattuna ja oletusselaimena avautuu 32-bittinen. Työpöydän pikakuvake taas avaa 64-bittisen 56.0.1-version. Onnistuin kuitenkin muuttamaan Windowsin asetuksista oletusselaimeksi tuon 64-bittisen, sekä pinnasin 64-bittisen Taskbariin (ja heitin 32-bittisen kuvakkeen mäkeen).

Varmaan tuon 32-bittisen Firefoxin voi Control Panelista surutta uninstalloida ja pelkästään 64-bittinen versio jää tulille ja muistaa kaikki säädöt ja viritykset ja välilehdet ja systeemit?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 235
Ei ole itselläkään 56.0 päivittynyt tuohon 56.0.1, veikkaan että tuo päivitys tuli automaattisesti vain kaikille jotka siirrettiin 32-bit Firefoxista 64-bittiseen.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 051
Ei ole itselläkään 56.0 päivittynyt tuohon 56.0.1, veikkaan että tuo päivitys tuli automaattisesti vain kaikille jotka siirrettiin 32-bit Firefoxista 64-bittiseen.
Minulla oli kolmessa eri koneessa 32-bittinen versio 56.0, joka kahdessa koneistani helposti päivittyi Help -> About Firefoxin kautta klikkaamalla 64-bittiseksi versioksi 56.0.1. Tässä yhdessä koneessa se ei päivittynyt koska väitti olevansa koko ajan up to date.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
2 150
Pakotin e10 päälle koska se ei mennyt päälle automaattisesti kun kaikista lisäosista tuli yhteensopivia (mahdollisuuksia annoin selaimelle uudelleenkäynnistyksillä), ja satunnaisesti uutta tabia avatessa selain jäätyy muutamaksi sekunniksi. Muuta en ole tehnyt paitsi nostin sisältöprosessien määrän kahteen, rautakiihdytys on edelleen pois päältä. 56.0.1 64-bit.

Edit: Nyt firefox laittaa e10 automaattisesti päälle kun poistin pakotuksen, eli about:configin browser.tabs.remote.autostart muuttamisen 'true':ksi. Palautin sisältöprosessien määrän myös oletukseen eli yhdeksi, katsotaan tuleeko jäätymistä nyt.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
30
Huhhuh mitä muistin käyttöä Quantum 57.0b10:ssä. Tänään on muutaman kerran pompannut muistin käyttö tuonne kolmen gigan paikkeille ja prossun käyttö jopa 20%. Tapahtunut avatessa Iotechin ja Twitchin, taustalla pelkkä youtube. Ei tosin tietääkseni pitäisi vaikuttaa itse clientin muistin käyttöön, vaan taustaprosesseissa oleviin prosesseihin. Tätä ongelmaa ei ollut kertaakaan versiossa 57.0b9.

 

mol

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
106
Paljonko teillä Firefox käyttää muistia? Työkoneessa (10-kannettava) minulla vie 1,1:stä 1,5:een gigaan... ihmettelin kun tuntuu hiukan jumittelevan ja kurkistin task manageriin. Tällä hetkellä näyttää olevan versio 56.0.1 käytössä.

Edit. Käynnistin Firefoxin uudestaan ja aluksi näyttää vievän semmoista vähän päälle 200 megaa. Pitääkin mielenkiinnosta seurailla missä vaiheessa muistin kulutus karkaa taivaisiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
54
Päivitin Firefoxin 56.0.2 (64-bit) versioon ja osoiterivin alasvetovalikosta hävinnyt scrollbar. Miten tuon saisi takaisin jos mitenkään mahdollista? Ikävästi lataa muutenkin hetken noita viime aikaisia osoitteita tuohon kun uuden ikkunan avaa, ja jos asetuksista on max resultseja reilummin niin ne näkyy vain siihen asti kun näyttö antaa myöten eikä voi hiirellä tai nuolinäppäimillä rullata alaspäin.

Lisäksi päivityksen jälkeen fontit jotenkin ohuempia ja epätarkempia. Tämä ongelma on joskus muinoin ollut ennenkin mutta en nyt muista mikä siihen on auttanut. Päivitin myös Nvidian ajurit mutta ei ollut vaikutusta. Windows 7 käytössä.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 703
Paljonko teillä Firefox käyttää muistia? Työkoneessa (10-kannettava) minulla vie 1,1:stä 1,5:een gigaan... ihmettelin kun tuntuu hiukan jumittelevan ja kurkistin task manageriin. Tällä hetkellä näyttää olevan versio 56.0.1 käytössä.
Näköjään 5-säiettä nyt käytössä ja 2715,4Mt 1.4% suorintintehoa. 1-säikeistä näköjään Daemon tools shell extension mutta ei vie kuin 2Mt.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 649
Paljonko teillä Firefox käyttää muistia? Työkoneessa (10-kannettava) minulla vie 1,1:stä 1,5:een gigaan... ihmettelin kun tuntuu hiukan jumittelevan ja kurkistin task manageriin. Tällä hetkellä näyttää olevan versio 56.0.1 käytössä.

Edit. Käynnistin Firefoxin uudestaan ja aluksi näyttää vievän semmoista vähän päälle 200 megaa. Pitääkin mielenkiinnosta seurailla missä vaiheessa muistin kulutus karkaa taivaisiin.
Menee luultavasti se muisti vanhojen sivujen muistamiseen yms. Ei siinä noin isoja muistivuotoja ole.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
207
Onko Firefox hyvä selain jos pitää usein monta välilehteä auki ja muistia on "vain" 8GB? Vai onko joku muu suositus?
Ainakin pöytäkoneella Chrome tuntuu ajan kanssa vievän järkyttävästi muistia ainakin jos on muutama youtube sivu auki joten ei tunnu sopivalta vaihtoehdolta Surface Prolle.
Edge vaikuttaisi erittäin pätevältä etenkin kun lastpass ja mainosestot löytyvät, mutta itselläni ainakin koko paske kaatuu silloin tällöin ilman mitään virheilmoitusta. (Onko Lastpass tulossa foxille muuten?)
 

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107
Onko Firefox hyvä selain jos pitää usein monta välilehteä auki ja muistia on "vain" 8GB?
8GB riittää satoihin välilehtiin, kunhan ei ole paljon korkean resoluution kuvia. Kun muisti alkaa täyttyä, tyhjenee joidenkin välilehtien sisältö ja ne latautuvat uudelleen vasta, kun välilehden aktivoi.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
207
8GB riittää satoihin välilehtiin, kunhan ei ole paljon korkean resoluution kuvia. Kun muisti alkaa täyttyä, tyhjenee joidenkin välilehtien sisältö ja ne latautuvat uudelleen vasta, kun välilehden aktivoi.
Pöytäkoneella ainakin jos on youtube välilehtiä auki niin chromen kanssa kone menee ihan jumiin.

Luin että lastpass on julkaissut betan quantum laajennoksesta joten asensin sen mutta huomasin yhden puutteen firefoxista jonka olin unohtanut, ainakaan Surfacella kahden sormen zoomaus on hirveän töksyvä ei tähän olisi korjausta?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
2 150
Adblock Plus on nyt quantum-yhteensopiva. NoScriptiin tuli tänään versio 5.1.5 joka on vieläkin vanhaa tekniikkaa.
 

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107
Luin että lastpass on julkaissut betan quantum laajennoksesta joten asensin sen mutta huomasin yhden puutteen firefoxista jonka olin unohtanut, ainakaan Surfacella kahden sormen zoomaus on hirveän töksyvä ei tähän olisi korjausta?
Kokeile sekä rautakiihdytyksen kanssa että ilman, kumpi toimii paremmin.

Näytöohjaimen ajureista voi testata Windowsin omat ja uusimmat piirinvalmistajalta, toimiiko toinen paremmin.
 
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
1 363
Firefox Beta (57b14) on nyt muuttunut 57RC1:ksi (release candidate). Jos ei ole kummempia ongelmia niin tuo julkaistaan sellaisenaan kaikille seuraavaksi vakaaksi versioksi.

muok: ilmeisesti vakaa Firefox 57 julkaistaan 14. päivä
 
Liittynyt
25.06.2017
Viestejä
186
Ongelma Firefoxissa ajoittain cpu load 100% kaikilla coreilla.Eli siis coret juuttuvat 100% käytölle ja Firefox tarvitsee uudelleenkäynnistyksen.
Kokeilin Firefox quantumia ja siinä oli paljon tätä ongelmaa.
Päivitin taaksepäin versioon 56.0.2 ja sama juttu jatkuu.
Onko muilla ollut samanlaista käyttäytymistä?
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 649
Ongelma Firefoxissa ajoittain cpu load 100% kaikilla coreilla.Eli siis coret juuttuvat 100% käytölle ja Firefox tarvitsee uudelleenkäynnistyksen.
Kokeilin Firefox quantumia ja siinä oli paljon tätä ongelmaa.
Päivitin taaksepäin versioon 56.0.2 ja sama juttu jatkuu.
Onko muilla ollut samanlaista käyttäytymistä?
Voisi olla joku väärin toimiva lisäpalikka. Suurin osa Firefoxin ongelmista tulee käsittääkseni kehnosti koodatuista lisäosista eli ihan mitä tahansa ei kannata asentaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 781
Osassa videoista blokkaa mainokset ja osassa ei. 56.0.2 versio itellä ja päivittelin lisäosat myös sekä niiden listat. Täytyy viel testailla ja kattella.
Samaa vikaa täälläkin kotikoneella, mutta duunissa blokkaa kaiken. (56 versio siis käytössä)

Kotikoneella muutakin ongelmaa tuon ublockin kanssa. Ei näy sitä koko lisäosan nappulaa tuolla yläpalkissa, eikä sitä saa mistää näkymään.

Pitää tehdä kai puhdas asennus ja poistaa kaikki, nyt kun tuo 57 tulee.
 

njake

get string from object
Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
703
Nightlyssä on ilmeisesti tulossa redirect käsittelyyn uudistuksia, koska eivät toimi oikein millään sivulla tällä hetkellä.
Olin vastaavasta uudistuksesta lukevivani myös chrome-selaimen osalta liittyen tietoturvaan.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Jokos Quantumin saa ladattua kun tänään sen pitäis tulla virallisesti jakeluun?
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 194
Viestejä
4 194 429
Jäsenet
70 870
Uusin jäsen
liianvanha

Hinta.fi

Ylös Bottom