Samsungin uusi Odyssey OLED G6 yltää ensimmäisenä jopa 500 hertsin virkistystaajuudelle

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
23 504
samsung-oled-g6-g60sf-front-20250514.jpg

Samsungin on tiedetty jo pidempään valmistelevan uutta peräti 500 hertsin virkistystaajuudelle yltävää QD-OLED-näyttöä. Nyt odotus on tullut päätökseen, kun yhtiön uusi Odyssey OLED G6 on vihdoin virallisesti julki.

Samsung Odyssey OLED G6 (G60SF) on 27-tuumainen QHD- eli 2560×1440-resoluution QD-OLED-näyttö, joka yltää jopa 500 hertsin virkistystaajuudelle. Se vaihtelevaa virkistystaajuutta AMD FreeSync Premium Pro- ja NVIDIA G-Sync Compatible -sertifioidusta ja G2G-vasteajaksi luvataan tutut 0,03 millisekuntia. Kiinni palamista ehkäistään Samsung OLED Safeguard+ -teknologialla. Jäähdytyksestä on vastuussa lämpöputkia hyödyntävä Dynamic Cooling System, jonka luvataan poistavan lämpöä jopa viisinkertaisella nopeudella grafeenilevyyn verrattuna.


Myös kirkkaus- ja väriasioiden pitäisi olla kunnossa, sillä näytöstä löytyy sekä Pantone Validated-, Pantone Skintone Validated- että VESA DisplayHDR True Black 500 -sertifikaatit ja jopa 1000 nitin piikkikirkkaus. Pantonen sertifikaatit merkitsevät käytännössä sitä, että näyttö kykenee toistamaan tarkasti yli 2100 eri väriä ja ihonvärin sävyä Pantonen värikirjastoista. Näyttö on pinnoitettu heijastuksia vähentävällä Samsung Glare Free -pinnoitteella.

Samsung ei valitettavasti ehtinyt listaamaan näyttöä Suomen sivuille tai kertomaan, milloin se tänne saapuu. Samsungin Singaporen sivuilla näyttö on ennakkotilattavissa 1488 Singaporen dollarin hintaan ja suositushinta on 200 dollaria kalliimpi 1688. Suomen verokantaan ja euroiksi muutettuna se tarkoittaisi noin 1175 euron tarjous- ja 1335 euron suositushintaa.

Lähde: Samsung
 
Viimeksi muokattu:
Sitten ei muuta kuin 4K versiota odottamaan mieluusti siihen järkevään alle 500€ hintaluokkaan.. ..voi toki kestää hetken mutta niin kestää myös sellaisten näytönohjainten saapuminen jotka natiivina 4K ja 500Hz puskevat ulos.
 
Tulisipa joku korkean virkistystaajuuden 34" ultrawide niin alkaisi kiinnostaa. Nämä pikkunäytöt eivät itseäni oikein innosta.
 
Sitten ei muuta kuin 4K versiota odottamaan mieluusti siihen järkevään alle 500€ hintaluokkaan.. ..voi toki kestää hetken mutta niin kestää myös sellaisten näytönohjainten saapuminen jotka natiivina 4K ja 500Hz puskevat ulos.
Pitäisi saada parempia prossuja myös. Oman kokemuksen mukaan valtaosassa pelejä RTX4090:lla ei pääse kovin helposti edes 300Hz paremmalle puolelle vaikka pistää reson 720p ja kaikki detailit low. Pullonkaulat on monesti CPU säikeistyksessä ja vielä niin että joku osa logiikasta on ns. "constant time" eli ei väliä miten nopea on single thread suorituskyky niin framerate rajoittuu tuon constant time logiikan vuoksi.

Näiden high-framerate monitorien use-case on framegenin käyttö. Jos vaikka saisi high-spec koneilla 1440p250fps niin framegenillä voisi lukottaa 500Hz ruudunpäivityksen helposti. Tuossa tapauksessa input lag olisi jo mitätön mutta persistence blur olisi 2px @ 1000px/s liikkeessä. Artifaktitkaan ei paljoa näkyisi kun natiivi kuvan ja generoidun kuvan välissä olisi 2ms.
 
Pitäisi saada parempia prossuja myös. Oman kokemuksen mukaan valtaosassa pelejä RTX4090:lla ei pääse kovin helposti edes 300Hz paremmalle puolelle vaikka pistää reson 720p ja kaikki detailit low.
kyllä se pullonkaula on pelimoottoreissa.
Doom 2016 on saatu pyörimään +1000fps ilman mitään generoituja frameja, ja sit uusin Dark Ages ei pyöri edes 5090:lla 165fps@1080p
 
kyllä se pullonkaula on pelimoottoreissa.
Sitä minä tarkoitinkin. Ehkä epäselvästi sanottu.

Pullonkaulat on monesti CPU säikeistyksessä ja vielä niin että joku osa logiikasta on ns. "constant time" eli ei väliä miten nopea on single thread suorituskyky niin framerate rajoittuu tuon constant time logiikan vuoksi.
Tarkoitin siis että enginessä ei säikeistys ole hyvä tai ne suoritetut operaatiot on "constant time" eli ei nopeudu vaikka CPU laskentateho nousee.

E: Yksi hyvä esimerkki oli kun pelasin vanhaa peliä Serious Sam First Encounter. Kaikki detailit low ja 1080p enkä päässyt 7600x + 4090 combolla kuin 280fps paikkeille. CPU ja GPU kumpikin vajaatehoisena eikä lämmöt nousseet paljoa ollenkaan. Joku fundamentaali designvalinta pelimoottorin arkkitehtuurissa estää peliä pyörimästä tuota nopeampaa. 24 vuotta vanha peli.
 
Jos tuo näyttö on käytössä sen 10h päivässä, niin kuinka pian se palaa kiinni?
 
Jos tuo näyttö on käytössä sen 10h päivässä, niin kuinka pian se palaa kiinni?
Hankala nuista on sanoa. Oma OLED on ollut vuodesta 2020 päällä semmoisen 12h päivässä. Vielä ei näy mitään palamisia millään testikuvilla. *kop kop*

E: Piti ihan tarkistaa etten valehtele. 14000h on telkkarin huoltovalikossa päälläoloaika. Tuo tekee 8h / päivä joka päivä 365 tahdilla vajaa 5 vuotta. Ostin tämän 2020 loppupuolella eli olen omistanut tämän reilu neljä vuotta. Sinne kymmenen tunnin paikkeille menee käyttöaika jos olettaa että joka ikinen päivä olisin könöttänyt tässä ilman välipäiviä.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
277 221
Viestejä
4 770 734
Jäsenet
77 587
Uusin jäsen
dReiska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom