Pizzan valmistus kotona, reseptit, tekniikat ja välineet

Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
247
Jaa mutta halusit lätyn muotoon etkä vaivausta... Jos ei jonesky ehdi ennen iltaa niin pyöritän tuosta vielä videon.
 
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 736
Tässä reilu 10 minuuttia alusta loppuun. Tuosta kun odotti vielä noin 5 minuuttia niin taikina oli todella pehmeä käsitellä

Hyvä video tuokin on ja selventää paljon. En ole leipuri tai kummoinen ruuanlaittaja ja siksi hämmentää tuo kuivahiivan määrä, että sitä todellakin tulee vain joku 100 hiutaletta. :D
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Joo, tänään en ole pizzaa tekemässä, että drakkath varmaan ennättää ensin.



Tossa on ihan hyvä esimerkki tosta vaivaamisesta, pizzan venytän rystysillä itse.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
256
Jaa mutta halusit lätyn muotoon etkä vaivausta... Jos ei jonesky ehdi ennen iltaa niin pyöritän tuosta vielä videon.
Mitä jauhoja muuten käytätte?

Itse väänsin 00:sta ja taikina jäi huomattavasti vetelämmäksi, kuin mitä tuossa sinun pätkässäsi.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
247
Ensimmäinen video näyttää miten pyöritän taikinan itse suoraa kohoamasta. Jälkimmäinen näyttää hyvin sen miten käy jos taikinaa ei käsittele levänneenä tai jos sitä ei saa ehjänä kohoamisastiasta.


 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Jos taikina on hyvä niin ilmassa venyttely on reippaasti helpompaa kuin tuo pöytätasolla (oma mielipode) koska painovoima venyttää tasaisemmin kuin mitä itse käsillä saa tehtyä. Taikina rystysille sormenpäät kohti keskustaa ja nostaa aina rystysiltä toiselle.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Ei siis drakkahia väheksyen :D olis mageeta itekin osata noin mut vedän sit vaa rystysillä kun se sujuu
 
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 736
No niin! Meikän taikina on ollut erilaista kuin Drakkathin videossa, eikä sitä ole voinut noin helposti venyttää. En ole myöskään koskaan leiponut sitä tuolleen pöytää vasten, vaan aina kulhossa joko tehosekoittimella tai käsin räpeltänyt miten sattuu.

Pitää koittaa seuraavaksi tuota Manitoba Creamia ja samaa taktiikkaa. Parhaiten olen onnistunut Hungry Chef 00-vehnäjauhoilla (ja heidän reseptillään) kun sattui silmään Prismassa. Silloin taikina oli tehosekoittimen jälkeen juuri tuollaista helposti venyvää ja mukavan tuntoista.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
@Jumi toi hungrychefin jauho on aika kallista. Itse oon ramlösan jauhoista löytänyt ihan cittarista 00 karkeuksista. Seuraavaksi kokeilen varmaan sekoittaa manitobaa ja 00 että saisi taikinaan lisää kuohkeutta. Nytkin just hyvä, mutta vähän ilmavammat reunat näyttää paremmilta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
256
Sellainen tuli:

Väittäisin että pohja oli liian kostea, koska sen putkista irti saanti oli aika kovan työn takana, eikä tahtonut tulla ehjänä.

Reunat jäivät kohoamatta, mutta pohja oli hyvä. Jos Pizzeria Sitko Tampereella on tuttu, niin tämä oli aika lähellä sitä. Opettelu jatkuu.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
247
Sellainen tuli:

Väittäisin että pohja oli liian kostea, koska sen putkista irti saanti oli aika kovan työn takana, eikä tahtonut tulla ehjänä.

Reunat jäivät kohoamatta, mutta pohja oli hyvä. Jos Pizzeria Sitko Tampereella on tuttu, niin tämä oli aika lähellä sitä. Opettelu jatkuu.
Reunat jäi hieman vaaleaksi, mutta muuten hyvännäköisiä.
Kannattaa kokeilla ensi kerralla laittaa leivinpaperi takinapallon alle sopivan kokoiseksi leikattuna, josko sillä saisi paremmin irti
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 073
Kohotusastia tai pussi vaatii snadisti öljyä samaan tapaan kuin kakkuvuokienkin kanssa räpeltäminen

WP_20170922_21_29_26_Pro.jpg
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
256
Reunat jäi hieman vaaleaksi, mutta muuten hyvännäköisiä.
Kannattaa kokeilla ensi kerralla laittaa leivinpaperi takinapallon alle sopivan kokoiseksi leikattuna, josko sillä saisi paremmin irti
Kohotusastia tai pussi vaatii snadisti öljyä samaan tapaan kuin kakkuvuokienkin kanssa räpeltäminen


Pitää koittaa tuota leivinpaperikikkaa. Ongelma oman taikinan kanssa oli se ettei taikina ollut enää jääkaapista otettaessa millään tavalla koholla (kuten vaikka tuossa yllä olevassa kuvassa), vaan täysin tasaisena massana. Hyvin löysä siis.

Noista reunoista ei tuolla sekunda-uunilla taida edes saada ruskeita. Tuota kuvan lättyä taisin pitää uunissa noin 8 minsaa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Pitää koittaa tuota leivinpaperikikkaa. Ongelma oman taikinan kanssa oli se ettei taikina ollut enää jääkaapista otettaessa millään tavalla koholla (kuten vaikka tuossa yllä olevassa kuvassa), vaan täysin tasaisena massana. Hyvin löysä siis.

Noista reunoista ei tuolla sekunda-uunilla taida edes saada ruskeita. Tuota kuvan lättyä taisin pitää uunissa noin 8 minsaa.
Käytä snadisti enemmän jauhoa ja vaivaa snadisti pidempään. Jos haluut hyvän pohjan niin tarttet pizzakiven.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
456
Pizzan tekeminen on ollut jo kauan lähellä sydäntä, mutta tähän asti olen mennyt aika karvalakkiversioilla etenkin pohjan ja paiston suhteen. Näistä teidän jutuista sai taas uutta kipinää hommaan, joten täytyypä poimia Prismasta seuraavalla vierailulla pizzakivi ja erikoisjauhot ostoskoriin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
202
Nonii. Tulipa laitettua tämän ketjun innoittamana Drakkath ohjeella pohjat kohoamaan. Voi tässä pitkin viikkoa testailla millon on parhaimmillaan.

Mites onko kukaan kokeillu pohjan pakastamista? Kannattaisko pakastaa ennen kohotusta ja ottaa esim. 4-5pv ennen valmistusta jääkaappiin kohoamaan vai kohottaa 2-3pv ja sitten pakastaa? Ei tuo nyt sikäli iso homma ole tehdä se pohja kohoamaan, mutta ainahan se olis yksi työvaihe vähemmän ja helpompi tehdä isompi erä kerralla taikinaa.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Pieni jäniskevennys tähän väliin. Pilailuvideo vegaaneja kohtaan, eli pizzaa jossa kaikki on tehty kurkusta.

 
Liittynyt
28.09.2017
Viestejä
36
Moi!

Tarkoitus olis valmistaa pizzaa ensimmäistä kertaa "oikein". Kävin ostamassa pizzakiven ja manitoba cream jauhoja. Ajattelin lauantaina valmistaa pizzat, mutta en tiedä millainen määrä riittää noin kuudelle hengelle.

Onko 1kg jauhoja ja 650ml vettä riittävä? Miten paljon suolaa ja hiivaa tähän? Ajattelin valmistaa taikinan perjantai-iltana ja tehdä pizzat lauantai-iltana.

Onko samalla ehdottaa jotain muuta tomaattikastikkeen tilalle yhteen pizzaan? Tomaattiallergian vuoksi yksi henkilöistä ei voi syödä tomaattikastiketta (joku ranskan kerma tms?)

Kiitos :)
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Moi!

Tarkoitus olis valmistaa pizzaa ensimmäistä kertaa "oikein". Kävin ostamassa pizzakiven ja manitoba cream jauhoja. Ajattelin lauantaina valmistaa pizzat, mutta en tiedä millainen määrä riittää noin kuudelle hengelle.

Onko 1kg jauhoja ja 650ml vettä riittävä? Miten paljon suolaa ja hiivaa tähän? Ajattelin valmistaa taikinan perjantai-iltana ja tehdä pizzat lauantai-iltana.

Onko samalla ehdottaa jotain muuta tomaattikastikkeen tilalle yhteen pizzaan? Tomaattiallergian vuoksi yksi henkilöistä ei voi syödä tomaattikastiketta (joku ranskan kerma tms?)

Kiitos :)
1kg jauhoja sisältävä taikina riittää heittämällä 6 hengelle, sanoisin että jopa kahdeksalle. Tekisin sinuna tuon kilon taikinan, jakaisin kahdeksaan osaan ja tekisin mielummin useamman snadisti pienemmän pizzan kuin että pizzoista tulisi liian suuria kiven kokoon nähden.

Kannattaa pizzoja paistellessa kuumentaa kiveä pizzojen välissä aina hetki, sillä muuten kivi jäähtyy. Itse nostan kiven aina pizzojen välissä grillivastukseen lähes kiinni vaikkapa n. 5-10 minuutiksi. Koska yhdellä kivellä noiden pizzojen teko on aika hidasta niin mulla on pizzajuhlia pitäessä tapana tehdä niin, että jokainen valmistuva pizza jaetaan syöjille ja safkailu on temmoltaan rauhallista. Jos teillä ei yksi henkilö voi vetää tomaattia niin duunaile parista-kolmesta pizzasta (jos teet 8kpl) noita tomaatittomia. Googlella löytyy reseptejä ja itselläni ei ole kokemuksia niistä, mutta voisi kuvitella, että jotain pestoon vivahtavaa, juustoisempia versioita, tms saattaisi löytyä. Vedät ne pizzat useempaan palaan ja annat aina pari palaa tomaatittomalle.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
En ole enää pitkään aikaan tuijottanut ohjeita pizzataikinaa tehdessä, mutta uunipellilliseen pizzaa käytän 2dl kädenlämpöistä vettä, 1ps kuivahiivaa ja noin 500g durum-vehnäjauhoja.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
En ole enää pitkään aikaan tuijottanut ohjeita pizzataikinaa tehdessä, mutta uunipellilliseen pizzaa käytän 2dl kädenlämpöistä vettä, 1ps kuivahiivaa ja noin 500g durum-vehnäjauhoja.
Nyt tais olla kyse enemmänkin ohutpohjaisesta kivellä tehtävästä pizzasta, jossa taikinan koostumus merkitsee hieman tarkemmin kuin uunipeltipizzassa. Esim durumista ei saa hyvää sitkoa.

Niinjoo hiivakysymyksistä eli kilon jauhomäärään ja yön yli kohotukseen aika maksimi on 1 pussi kuivahiivaa, laittaisin puolikkaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
256
Onko samalla ehdottaa jotain muuta tomaattikastikkeen tilalle yhteen pizzaan? Tomaattiallergian vuoksi yksi henkilöistä ei voi syödä tomaattikastiketta (joku ranskan kerma tms?)
Tee parista lätystä pizzan sijaan flammkuchen, hyvinkin pizzan kaltainen tuote, mutta tomaattikastikkeen sijaan siinä on nimenomaan smetanaa ja/tai ranskankermaa. Huikea ruokalaji. Suosittelen muillekin.

Alla yksi ohje mikä löytyi nopealla googlaamisella. Parempiakin ohjeita varmasti on.
Flammkuchen
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
247
Moi!

Tarkoitus olis valmistaa pizzaa ensimmäistä kertaa "oikein". Kävin ostamassa pizzakiven ja manitoba cream jauhoja. Ajattelin lauantaina valmistaa pizzat, mutta en tiedä millainen määrä riittää noin kuudelle hengelle.

Onko 1kg jauhoja ja 650ml vettä riittävä? Miten paljon suolaa ja hiivaa tähän? Ajattelin valmistaa taikinan perjantai-iltana ja tehdä pizzat lauantai-iltana.

Onko samalla ehdottaa jotain muuta tomaattikastikkeen tilalle yhteen pizzaan? Tomaattiallergian vuoksi yksi henkilöistä ei voi syödä tomaattikastiketta (joku ranskan kerma tms?)

Kiitos :)
Kilosta jauhoja ja 650ml vettä riittää kahdeksaan 200g pizzataikinaan. Kuivahiivaa riittää muutama gramma ja suolaa toki maun mukaan, mutta itse laittaisin noin 25g-30g. JOs mahdollista, niin tee taikina jo tänään valmiiksi ja jääkaappiin kohoamaan. Ennen paistoa ainakin pari tuntia ennen huoneenlämpöön, jotta taikina ehtii lämmetä huoneenlämpöiseksi. Kannattaa huomioida toki astiakin missä nostattaa, posliini lämpeää hitaammin kuin esim muovi.

Minulla on itsellä excelissä laskuri, jolla saan tarkat määrät muuttamalla pelkästään hydraatiota, pizzan määrää ja painoa. Helpottaa kun ei tarvitse joka kerta laskea erikseen.
 
Liittynyt
28.09.2017
Viestejä
36
Kiitos vastauksista!

Onko tarkoitus laittaa taikina kahdeksassa osassa jääkaappiin? Vai onnistuisiko jos laittais yhtenä isona kappaleena (ja varovasti ottaa sen irti kulhosta) ja leikkaisi sen sitten kahdeksaan osaan? Vähän arvoitus vielä mitä pizzan päälle heittäisi (mitä juustoa yms.) ja paljonko tomaattikastiketta täytyy tehdä. Olishan tuollainen excel laskuri kätevä. Taidan just tehdä muutamasta pizzasta ns. "valkoisen pizzan", eli tomaattikastikkeen sijaan ranskankermaa. Pitää muistaa toi kiven lämmitys jokasen pizzan välissä.

Edit; Ilmeisesti jokainen pallo pitäisi laittaa jääkaappiin omaan kulhoon, voi olla että kulhot loppuu kesken.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
271
Minä olen käyttänyt reilusti Muttin tomaattipyreetä kastikkeena. Murskissa ja muissa ei mielestäni tarpeeksi makua. Pari noita kulhoon, sekaan reilusti oliiviöljyä että sen saa notkeammaksi ja pizzamaustetta.

Käyttääkö kukaan monitoimikonetta taikinan alustukseen? Itselläni ei moista ole, niitä on nykyisin sellaisia käteviä pieniä pöytämalleja.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
247
Kiitos vastauksista!

Onko tarkoitus laittaa taikina kahdeksassa osassa jääkaappiin? Vai onnistuisiko jos laittais yhtenä isona kappaleena (ja varovasti ottaa sen irti kulhosta) ja leikkaisi sen sitten kahdeksaan osaan? Vähän arvoitus vielä mitä pizzan päälle heittäisi (mitä juustoa yms.) ja paljonko tomaattikastiketta täytyy tehdä. Olishan tuollainen excel laskuri kätevä. Taidan just tehdä muutamasta pizzasta ns. "valkoisen pizzan", eli tomaattikastikkeen sijaan ranskankermaa. Pitää muistaa toi kiven lämmitys jokasen pizzan välissä.

Edit; Ilmeisesti jokainen pallo pitäisi laittaa jääkaappiin omaan kulhoon, voi olla että kulhot loppuu kesken.
Itse nostatan ensin yhtenä massana muutaman tunnin ja sen jälkeen teen niistä omat pallot kohoamaan loppuajaksi. Esim. isolle lautaselle saa muutaman pallon mahtumaan ja kelmua päälle ilmatiiviisti.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
69
Kiitos vastauksista!

Onko tarkoitus laittaa taikina kahdeksassa osassa jääkaappiin? Vai onnistuisiko jos laittais yhtenä isona kappaleena (ja varovasti ottaa sen irti kulhosta) ja leikkaisi sen sitten kahdeksaan osaan? Vähän arvoitus vielä mitä pizzan päälle heittäisi (mitä juustoa yms.) ja paljonko tomaattikastiketta täytyy tehdä. Olishan tuollainen excel laskuri kätevä. Taidan just tehdä muutamasta pizzasta ns. "valkoisen pizzan", eli tomaattikastikkeen sijaan ranskankermaa. Pitää muistaa toi kiven lämmitys jokasen pizzan välissä.

Edit; Ilmeisesti jokainen pallo pitäisi laittaa jääkaappiin omaan kulhoon, voi olla että kulhot loppuu kesken.
Minä teen tomaattikastikkeen mörssäämällä käsin kokonaisia tölkkitomaatteja. Laitaan sekaan kokonaisen valkosipulinkynnen, oliiviöljyä, suolaa ja basilikaa ja jätän maustumaan.

Parhaassa valkoisessa pizzassa on tuoremakkaraa, sieniä ja mozzarellaa. Myös peruna sopii hyvin valkeaan pizzaan!

Ja minäkin mittaan kyllä jauhot ja veden vaa'alla sinne päin, mutta olen aina ihmetellyt noita gramman tarkkuudella ilmoitettuja ohjeita, kun riippuu kuitenkin mm. ilmankosteudesta ja jauhojen kuivuudesta, miten paljon vettä niihin tarvitaan. Vaikka ovathan ne ihan hyvä lähtökohta.
 
Liittynyt
28.09.2017
Viestejä
36
Peruna kyllä kuulostaa kieltämättä mielenkiintoiselta. Kävin ostamassa pari purkkia mutti kuorettomia tölkkitomaatteja. Valmistan tomaattikastikkeen selittämälläsi tavalla, kiitos paljon.

Tarvitseeko punasipulia käsitellä jotenkin ennenkuin sen heittää pizzan päälle? Minkä tyyppistä olutta suosittelette pizzan kanssa? Onko linkata hyvää videota taikinan vaivaamisesta? Pyörittelenkö sitä pitkäänkin? Hirveä määrä kysymyksiä, löytyy varmasti vastaukset googlettamalla, mutta tuntuu että internetissä jokainen ihminen on erimieltä eikä tarkkaa vastausta löydy mistään...

Edit; Ainiin yksi tärkeä kysymys vielä. Jos mahdollista laitanko uunin täysille kiertoilmalle vai tasalämmölle?
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
Peruna kyllä kuulostaa kieltämättä mielenkiintoiselta. Kävin ostamassa pari purkkia mutti kuorettomia tölkkitomaatteja. Valmistan tomaattikastikkeen selittämälläsi tavalla, kiitos paljon.

Tarvitseeko punasipulia käsitellä jotenkin ennenkuin sen heittää pizzan päälle? Minkä tyyppistä olutta suosittelette pizzan kanssa? Onko linkata hyvää videota taikinan vaivaamisesta? Pyörittelenkö sitä pitkäänkin? Hirveä määrä kysymyksiä, löytyy varmasti vastaukset googlettamalla, mutta tuntuu että internetissä jokainen ihminen on erimieltä eikä tarkkaa vastausta löydy mistään...

Edit; Ainiin yksi tärkeä kysymys vielä. Jos mahdollista laitanko uunin täysille kiertoilmalle vai tasalämmölle?
Kokonaiset tomaatit on mun mielestä parempia kuin murska. Mutta parasta saa itse tekemällä :) Helposti juotavaa olutta IPA tai APA kaveriksi. Tai miksei jokin blondi alekin menisi. Taikinaa kannattaa vaivata keskeltä, venyttää sivuille ja nostaa ylös joko kämmenellä tai rystysillä. Jotkut sitten paiskoo taikinaa samalla. Tietääkseni tasapainottaa taikinaa.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Tässä on tarvittavat ainekset tomaattikastiketta varten.

Jos alkaisin mittailemaan tarkkuusvaaalla aineksien määriä, jättäisin pizzan tekemisen muille. Ruoanlaiton pitää olla hauskaa, eikä stressaavaa.

35577429483_b0b5d599ad_h.jpg
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
689
Tässä on tarvittavat ainekset tomaattikastiketta varten.

Jos alkaisin mittailemaan tarkkuusvaaalla aineksien määriä, jättäisin pizzan tekemisen muille. Ruoanlaiton pitää olla hauskaa, eikä stressaavaa.

Se ois pizza perjantai tiedossa. Voi veljet kun raakaa valkosipulia laittaa murskaimen kautta valmiin pizzan päälle :drool:
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Mun mielestä taikina myt on vaan kätevä tehdä niin että nakkaa kulhon keittiövaa'alle ja siitä mittaa.

Mitä taikinan vaivaukseen tulee niin ei se mitään tiedettä ole, vaivaa taikinaan sitkon ja thäts it.

Tomaattikastikkeista diggaan itse hauduttamattomasta. Joko muttin tölkkitomaatteja blenderin läpi tai sit vaan sitä murskaa. Kunhan on laadukasta. Sinne yrtit ja valkosipulia ja suolaa maun mukaan. Mun mielestä öljyt kannattaa unohtaa sekä kastikkeests että taikinasta. Öljyä voi sit rasvattomampia täytteitä sisältävän pizzan päälle pirskotella jos siltä tuntuu.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
247
Tässä on vielä hyvä video isomman taikinan muodostamisesta käsin. Tuossa näkyy hyvin tekniikka, jolla saa taikinaan sitkoa. Muutenkin kaverin videoissa on ihan asiaa.

 

gb1

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
208
Itse saan kyllä ok pizzataikinan tehtyä sinnepäin sokkona, mutta paras tulee vaa'alla. Mielestäni homman tekee superhelpoksi se, että ei tarvitse mitään mitta-astioita vaan kaatelee vaa'an lukemien mukaan (ei se muutaman gramman heitto haittaa).

Teen käytännössä 70% hydraatiolla ja hyvää tulee. 350g vettä, 500g jauhoja, 10g suolaa ja lopuksi 10g oliiviöljyä. Hiivaa nostatusaikaan nähden käänteinen määrä: jos kiire niin noin puoli pussia kuivahiivaa, jos aamulla tekee ja illalla leipoo niin vajaa teelusikallinen.


Edit:
Paistoteräs tekisi mieli hommata. Nyt teen näin normaalin pellin ja 250 asti kuumenevan uunin kanssa:

- ensin kuumennan peltiä uunissa
- paistan pizzaa jossa vain tomaattikastike n. 5min normaalisti ja sitten n. 3 minuutiksi grillivastus päälle
- pizza ulos ja toinen vain tomaattikastikkeella oleva sisään ja sillävälin lopputäytteiden laitto vasta uunista tulleeseen
- lopputäytteiden kanssa muutama minuutti vielä uunissa kunnes juusto hyvin sula

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
247
Itse saan kyllä ok pizzataikinan tehtyä sinnepäin sokkona, mutta paras tulee vaa'alla. Mielestäni homman tekee superhelpoksi se, että ei tarvitse mitään mitta-astioita vaan kaatelee vaa'an lukemien mukaan (ei se muutaman gramman heitto haittaa).

Teen käytännössä 70% hydraatiolla ja hyvää tulee. 350g vettä, 500g jauhoja, 10g suolaa ja lopuksi 10g oliiviöljyä. Hiivaa nostatusaikaan nähden käänteinen määrä: jos kiire niin noin puoli pussia kuivahiivaa, jos aamulla tekee ja illalla leipoo niin vajaa teelusikallinen.


Edit:
Paistoteräs tekisi mieli hommata. Nyt teen näin pellin ja 250 asti kuumenevan uunin kanssa:

- ensin kuumennan peltiä uunissa
- paistan pizzaa jossa vain tomaattikastike n. 5min kuumalla pellillä ja sitten n. 3 minuutiksi grillivastus päälle
- pizza ulos ja toinen vain tomaattikastikkeella oleva sisään ja sillävälin lopputäytteiden laitto vasta uunista tulleeseen
- lopputäytteiden kanssa muutama minuutti vielä uunissa kunnes juusto hyvin sula

Itselläni on baking steel, joka toimii kyllä hyvin. Tuon aikanaan Ruotsista tilasin, mutta ainakin nyt Suomeen näyttäisi saatavan eri firman paistoterästä. Tuo ei sama ole, mutta en usko että hirveästi poikkeaa.

Shop - The Pizza Steel Company
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Se ois pizza perjantai tiedossa. Voi veljet kun raakaa valkosipulia laittaa murskaimen kautta valmiin pizzan päälle :drool:
Meillä on kanssa luultavasti sunnuntaina lapsien (tyttärellä la koulupäivä) kanssa yhdessä ja ajattelin, että kummatkit saisivat itse päättää ja laittaa omat täytteet pizzapohjiensa päälle :)

Toinen eskarissa ja toinen tokalla luokalla, niin en nyt ihan usko että enempää vastuuta ruoanlaitosta vielä tässä vaiheessa tarvitsee ottaa.
 
Liittynyt
28.09.2017
Viestejä
36
Kiitos! Eli
>vettä 650 ml ?kädenlämpöistä?
>suolaa 2tl
>sekoitus
>kuivahiivaa puoli pussia
>sekoitus
>kilo jauhoo ja leivotaan iso mötti noin 10min
>pötkylä josta 6-8 palloa
>pallot tarjottimelle ?liinan alle?
>huoneenlämmössä hetken että paisuu kaksinkertaiseksi
>jääkaappiin kelmun alle
>seuraavan päivän iltana pois jääkaapista
>n. 30min huoneenlämmössä ja sitten pallot pizzoiksi, ensin rystysillä/sormenpäillä lätyn keskeltä ja sitten venytellään

Suurinpiirtein näin?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
247
Kiitos! Eli
>vettä 650 ml ?kädenlämpöistä?
>suolaa 2tl
>sekoitus
>kuivahiivaa puoli pussia
>sekoitus
>kilo jauhoo ja leivotaan iso mötti noin 10min
>pötkylä josta 6-8 palloa
>pallot tarjottimelle ?liinan alle?
>huoneenlämmössä hetken että paisuu kaksinkertaiseksi
>jääkaappiin kelmun alle
>seuraavan päivän iltana pois jääkaapista
>n. 30min huoneenlämmössä ja sitten pallot pizzoiksi, ensin rystysillä/sormenpäillä lätyn keskeltä ja sitten venytellään

Suurinpiirtein näin?
Suurin piirtein näin, mutta kuivahiivaa laittaisin max. puoli teelusikallista ja huoneenlämpöön ottaisin tuntia kahta ennen jotta varmasti lämpenee sopivaksi. Muista sitten käsitellä valmiita palloja hellästi tai ne ei veny minnekään. Ja ei sen tarvitse tuplaantua alkunosttauksessa, tunti riittänee. Tai jos haluat niin tee toki pallot jo suoraankin jos aika ei riitä odottaa.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Meinaan itse kokeilla joku kerta toimiiko ciabatta leivän resepti pizzapohjalle.

Tässähän nostatetaan taikinaa yön yli viileässä, että leipään saadaa ilmava taikina.

Ohjeessa liikaa hiivaa. Riittää pelkkä 1/3 osa tuorehiivasta.

Täällä minun ohje siihen: Postaa kokkauskuvia
 

Tim Apple

Amazing!
Tukijäsen
Team Apple
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
716
Tässä omat ekat kokeilut viime viikonlopulta. Ostin 00-jauhoja ja yritin muutenkin tehdä täällä olevien ohjeiden mukaan. Edellisenä päivänä taikina sekä itte tehty tomaattikastike, jossa siis tölkkitomaatteja, valkosipulia, öljyä ja balsamikoa näytetty sauvasekoittimelle ja annettu maustua jääkaapissa yön yli, ei keitetty. Uuni lämmitetty 275 asteeseen, kuuma pelti käytössä, ei pizzakiveä. Pohja oli onnistunut, rapea ja hyvän makuinen. Tomaattikastike myös todella hyvää. Mutta itse pizzan vaivaus taikinapallosta lätyksi oli yks saatanan työmaa. Rikoin sen niin monta kertaa, että kaikki kohotus hävisi ja siksi tuli noin pieni pizza...
 

Liitteet

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Eli siis raaka, paksu ja taikinakin tiivistä eikä ilmavaa? Sehän meni sit aivan päin vittua :D mä opetin eilen kaveria leipomaan ja suosittelen sen pöydällä venyttelyn sijaan rystysillä venyttelyä ja mitä keksiikään että löytää sen oman jutun
 

Tim Apple

Amazing!
Tukijäsen
Team Apple
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
716
Eli siis raaka, paksu ja taikinakin tiivistä eikä ilmavaa? Sehän meni sit aivan päin vittua :D mä opetin eilen kaveria leipomaan ja suosittelen sen pöydällä venyttelyn sijaan rystysillä venyttelyä ja mitä keksiikään että löytää sen oman jutun
No kyllä aivan ohueksi saatiin, ei missään nimessä ollut liian paksu pohja. Ja kyllä mä annoin niiden kohota uudestaan pari tuntia, niin sai ilmavuutta (osittain) takaisin. Raakaa en nyt ymmärrä, että mistä sen keksit
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
No kyllä aivan ohueksi saatiin, ei missään nimessä ollut liian paksu pohja. Ja kyllä mä annoin niiden kohota uudestaan pari tuntia, niin sai ilmavuutta (osittain) takaisin. Raakaa en nyt ymmärrä, että mistä sen keksit
No aika paksulta tuo näyttää ja aika raa-alta myös, ei yhtään väriä juustossa tai taikinassa tai tomaatissa
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 412
Viestejä
4 160 198
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom