• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Kalenterit

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
444
Vieläkös täällä moni ihminen käyttää paperista kalenteria, almanakkaa yms. Itse en ikinä ole oppinut käyttämään puhelimen kalenteria, joten tuollainen kalenteri on koko aikuisiän ollut mukana. Varsinkin nykyään, kun on ruuhkavuodet niskassa, niin ilman kalenteria ei tulisi toimeen.

Kaupoissa myytävät kalenterit ovat vaan nykyään aika suppeita ja tylsiä. Muistiinpanotila on erittäin vähissä. Lisäksi kun itse tarvisi tilaa melko paljon niin normaali A5-kokoinen kalenteri käy äkkiä pieneksi hurjimpina viikkoina. Pidän siitä että aukeamalla näkee viikon kerrallaan.

Satuin nettisurffatessa eksymään Bullet Journalin maailmaan ja innostuin tästä. Yksinkertaisesti ostetaan vihko, tehdään itse kalenteri + muistiinpanot jne. Mutta tällä tavoin tila riittää. Naisellistahan tämä olisi, näitä kuuluisi koristella teipeillä sun muuta, minulle riittää että pystyn personoimaan täydellisesti sen mitä tarvitsen. Nyt on toinen viikko vasta BuJo-kalenteria käytössä, saa nähdä jääkö normaali kalenteri kokonaan nyt rinnalta pois.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
143
Riippuu elämäntyylistä. Jos joka päivä useita tapaamisia yms sovittua actionia, niin joku kalenteri on pakollinen. Jos oot kalsarikänneilevä rotta, niin kyllä ne kaks miittiä mitä sulla on tässä kuussa muistat muutenki.
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 751
Olen niin hömelöpää, että pakko käyttää kännyn kalenteria (ja samalla siis Googlen kalenteria, mikä on oikein hyvä asia). Saa muistukset tärkeistä tapaamista ja yhdellä silmäyksellä näkee käykä joku päivä vai ei. Näin on menty vuosia, samoin vuosia ilman paperista kalenteria, johon ei kyllä ole enää paluuta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
444
Minulle ei taas sähköinen kalenteri sovi lainkaan, johtuu kyllä siitäkin että usein kun sovitaan jotain, ei puhelin ole lähellä. Eikä se luuri ole muutenkaan kokoajan läsnä, jolloin paperille tulee kirjoitettua asiat muistiin. Siitä sitten taas kalenteriin.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 374
Minkä takia en ikinä käyttäisi paperista kalenteria. Sähköisen edut:
  • Synkkaa suoraan läppäriin ynnä muualle
  • Tapaamisten aikoja on helppo siirtää vetelemällä laatikoita tai muuttamalla muutama numero
  • Kalenterikutsut
  • Kalenterimerkintöihin voi tehdä pitkiäkin muistioita
  • Kännykästä myös äärettömän helppo widgetillä painaa kalenterimerkintää ja siitä sitten paikkaa joka aloittaa suoraan navigoinnin Google mapsilla
  • Sähköistä kalenteria äärimmäisen vaikea hävittää. Itellä menis ainakin paniikkinappula pohjaan kun pitäisi alkaa miettiä että mitähän sinne oli laitettu kun häviäisi
  • Merkintöjen värikoodaus joka tekee kalenterin lukemisesta melkeinpä hauskaa
Paperisen edut:
  • Jotain bullshittiä siitä että se on enemmän zen tms?
Tietenkin kaikilla ei ole koko ajan tapaamisia ja turhanpäiväisiä palavereita yms. niin hoituu myös paperisella.

Parasta on tietenkin se että ei tartte raahata paperista kalenteria mukana.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 374
En menisi tuon perusteella haukkumaan epätekniseksi.
Paperille kirjoittaminen nyt vaan on aika huomattavasti nopeampaa kuin lähteä kaivamaan puhelimesta tai tietokoneesta kalenterisovelluksia auki ja sinne naputtelemaan taapaamisaikoja.
Tästä oon eri mieltä. Sillä välin kun kaivaa kalenterin esille, ottaa kynän käteen ja etsii sieltä oikeaa aikaa tai jopa sivua niin puhelimen kalenteri on auki ja uuden tapaamisen tiedot kirjoitettavissa, eikä jollain SwiftKey näppiksellä mene kovin kauaa että kirjoittaa merkinnän.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 192
Varsinkin jos on esimerkiksi juuri itse puhelimessa, niin lähdehän siinä samaanaikaan kalenteria avaamaan.
Mikäs ongelma tässä on? Kestää noin sekunnin. Puhelimessa varmasti on kaiutin toiminto. Ja monet käyttää myös kuulokkeita.

Onhan toi nyt sata kertaa kätevämpää kuin "oota mä kävelen mun kalenterin luo" tai "hetki etin kynää".

Ei ollut tarkoitus haukkua, mutta kyllä paperikalenterin käyttäjät menee selkeästi tuohon epätekniset ihmiset -kategoriaan. Todennäköisesti sen vuoksi että epäteknisyytensä vuoksi eivät ole edes oivaltaneet elektronisen kalenterin ylivoimaisuutta.




Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 192
Minkä takia en ikinä käyttäisi paperista kalenteria. Sähköisen edut:
  • Synkkaa suoraan läppäriin ynnä muualle
  • Tapaamisten aikoja on helppo siirtää vetelemällä laatikoita tai muuttamalla muutama numero
  • Kalenterikutsut
  • Kalenterimerkintöihin voi tehdä pitkiäkin muistioita
  • Kännykästä myös äärettömän helppo widgetillä painaa kalenterimerkintää ja siitä sitten paikkaa joka aloittaa suoraan navigoinnin Google mapsilla
  • Sähköistä kalenteria äärimmäisen vaikea hävittää. Itellä menis ainakin paniikkinappula pohjaan kun pitäisi alkaa miettiä että mitähän sinne oli laitettu kun häviäisi
  • Merkintöjen värikoodaus joka tekee kalenterin lukemisesta melkeinpä hauskaa
Paperisen edut:
  • Jotain bullshittiä siitä että se on enemmän zen tms?
Tietenkin kaikilla ei ole koko ajan tapaamisia ja turhanpäiväisiä palavereita yms. niin hoituu myös paperisella.

Parasta on tietenkin se että ei tartte raahata paperista kalenteria mukana.
ja listasta puuttui ehkä se tärkein ominaisuus, eli kun yksi henkilö kirjoittaa tapaamiskutsun niin se synkkaa myös kaikkien muiden osallistujien kalentereihin. ja jos tapaamisen aika, paikka, tai mikä tahansa muuttuu niin tiedot päivittyvät automaattisesti kaikille.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 253
En ikinä itse ole oppinut käyttämään paperista kalenteria, joskus kun olen kokeillut niin se ei ikinä ole ollut mukana kun siihen pitäisi jotain kirjoittaa puhumattakaan että sitä muistaisi katsoa kun jotain on tapahtumassa -> mukana oli sekalainen kasa paperilappuja jotka piti siirtää siihen kalenteriin jota ei ikinä muistanut tehdä.
Sähköinen kalenteri on aina mukana ja hälytykset muistuttaa että pitää tehdä jotain tai mennä jonnekin, ja paljon helpompaa vilkaista widgetistä mitä tänään tapahtuu kuin alkaa etsimään että mihin sen kalenterin on laittanut.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 374
ja listasta puuttui ehkä se tärkein ominaisuus, eli kun yksi henkilö kirjoittaa tapaamiskutsun niin se synkkaa myös kaikkien muiden osallistujien kalentereihin. ja jos tapaamisen aika, paikka, tai mikä tahansa muuttuu niin tiedot päivittyvät automaattisesti kaikille.
Ja tuli vielä mieleen että ainakin Googlen kalenteri nappaa esim lennon tiedot sähköpostista ja laittaa sinne kaikki boarding passit, terminaalit yms. Sama hotelleissa jolloin hiton helppo vaan jakaa jos on useampi ihminen matkassa.
 
Liittynyt
26.04.2017
Viestejä
976
En ikinä itse ole oppinut käyttämään paperista kalenteria
Niin, tässäkin taitaa olla sellainen sukupolvien välinen ratkaiseva ero, että oli aika kun ei ollut olemassakaan sähköisiä kalentereita. En muista että kovin moni niitä Nokian ensimmäisiä communicaattoreita 1990-luvun puolivälissä käytti, ehkä kaikkein varakkaimmat businessmiehet.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 253
Selvisin siitä ajasta kasalla muistilappuja vaikka olin ysärillä yrittäjänäkin :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 340
En ole koskaan käyttänyt minkäänlaista kalenteria ja hyvin harvoin mitään muistilistoja (esim. kauppa). Välimuisti toimii pääkopassa aika hyvin. Työpäivänkin aikana on aika paljon muistettavaa mutta vähemmän tulee kirjailtua ylös. Usein vähän harjoitan työmuistiani ihan tarkoituksella pyrkimällä muistamaan mahdollisimman paljon ilman apuvälineitä :beye:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
444
Eihän sillon kun aloittanut kalenterin käytön ollut vielä sähköistä mahdollisuutta. Meillä on myös kotona perheen yhteinen kalenteri, ns. perhekalenteri. Siihen kun laittaa jokaiselle omat tiedot, yhteiset tiedot, harrastusajat jne niin onhan se todella sekavan näköinen mutta toimiva.

En nyt itseäni todellakaan epätekniseksi lukisi, kalenteri nyt vaan on sellainen että minulle sen pitää olla fyysinen esine. Ainakin tällä hetkellä.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 667
Itse kyllästyin karmeaan "lokki-roskis" - kalenteriin. Nykyään käyn kirjastossa (väritulostin, A4 60c/kpl) tulostamassa vuoden lopussa seuraavan vuoden kalenteri A4:ssa jossa on värillä merkatut pyhäpäivät ja alhaalla lukee suomeksi ne.
Sen teippaan joka vuoden lopussa wanhan päälle seinään ja sen yläpuolella on värillä tulostettu joku lempikuva muistoista, 1.20e:lla mulla on "kuvakalenteri" joka kaupassa maksaa mansikoita ja saan tasan sellaisen minkä haluan.

Itselle tulee dementia niin varmistan 100:lla nykyään etten missaa esim. jotain tärkeää tapaamista; jääkaapin oveen kirjoitan paperille tarkan päivämäärän, kännykän kalenteriin edellispäiväksi muistutuksen "huomenna xxx-miiting kello yyy" sitten lisäksi "miiting"-päiväksi hälytys että herää tollo.

OT: Muistilappu on pakko olla kun menee kauppaan, tulee joku ihmeen zero-päivitys kun menee kaupan porteista sisään ja nollautuu kaikki mitä pitäisi ostaa :( siksi on muistilappu niin sen kanssa on iisi mennä hakemaan mitä on tarkoitus.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 608
Viestejä
4 185 884
Jäsenet
70 772
Uusin jäsen
PaulusKaita

Hinta.fi

Ylös Bottom