- Liittynyt
- 14.11.2016
- Viestejä
- 2 404
Ei taida rauta olla valmis vielä pariin vuoteen 70 megapikselille.
Tätä kanssa ajattelin, pikselimäärä ei muutu mutta uudella patentilla saadaan luotua tarkka alue kohtaan, mihin silmä katsoo (?). Ainakin heidän IG-tilillä on videoita, missä näytetään silmien seuraamistaTuossa paneelissa on pikseleitä siis alle 4K:n verran. Se 70 Mpix-alue on aika pieni, johon näkö keskittyy.
Mikähän näillä on se oma juttu tuossa? Ei muuten, mutta kun se silmän kohdistuspisteeseen perustuva tarkennustekniikkahan sinäänsä ei ole mikään uusi asia (kliks).Tätä kanssa ajattelin, pikselimäärä ei muutu mutta uudella patentilla saadaan luotua tarkka alue kohtaan, mihin silmä katsoo (?). Ainakin heidän IG-tilillä on videoita, missä näytetään silmien seuraamista
Niin mikäs noista artikkelin jutuista sun mielestä vastasi tuota noiden juttuna olevaa 70 Mpix tarkkuutta vastaavaa aluetta siinä kohtaa mihin ihminen katsoo?Mikähän näillä on se oma juttu tuossa? Ei muuten, mutta kun se silmän kohdistuspisteeseen perustuva tarkennustekniikkahan sinäänsä ei ole mikään uusi asia (kliks).
Pointti oli, että olennaista tuossa näyttäisi olevan tekniikka jolla tarkennus tehdään siihen kohtaan johon silmä katsoo. Se taas ei ole mitään uutta. Aiempaa tarkempi kuva on tavallaan uutta, mutta se taas toisaalta edellyttää laskutehoa, jota ei ole vielä useampaan vuoteen tarjolla kotikäyttöön. Tosin eihän tuo tekniikka ole alkutietojen mukaan sinne tulossa muutenkaan, joten aivan sama.Niin mikäs noista artikkelin jutuista sun mielestä vastasi tuota noiden juttuna olevaa 70 Mpix tarkkuutta vastaavaa aluetta siinä kohtaa mihin ihminen katsoo?
Ideahan tuossa on nimenomaan tuoda se aiempaa tarkempi kuva tasan siihen kohtaan missä sillä on väliä, eli siihen mihin silmä tarkentaa. Kun se tarkempi kuva tuodaan vain siihen, eikä nykynäyttöjen tapaan tasaisesti kaikkialle, ei nimenomaan tarvita lisää laskutehoa, kun muut alueet näytetään epätarkempana. Tai jos muut alueet näytetään nykyisellä tarkkuudella, ja vain pieni osa tarkempana, tarvitaan vain vähän lisää laskutehoa nykyiseen verrattuna. Pointti on nimenomaan välttää sen suuren tarkkuuden näyttö kaikkialla, mikä vaatii järjettömästi lisää laskentatehoa.Pointti oli, että olennaista tuossa näyttäisi olevan tekniikka jolla tarkennus tehdään siihen kohtaan johon silmä katsoo. Se taas ei ole mitään uutta. Aiempaa tarkempi kuva on tavallaan uutta, mutta se taas toisaalta edellyttää laskutehoa, jota ei ole vielä useampaan vuoteen tarjolla kotikäyttöön. Tosin eihän tuo tekniikka ole alkutietojen mukaan sinne tulossa muutenkaan, joten aivan sama.
Kiva kuitenkin että kehitys kehittyy.
Niin ja sitä juuri tarkoitin, että se ei todellakaan ole mikään uusi keksintö ja siten ainoa erikoisuus tuossa on korkea resoluutio.Ideahan tuossa on nimenomaan tuoda se aiempaa tarkempi kuva tasan siihen kohtaan missä sillä on väliä, eli siihen mihin silmä tarkentaa.
Niin mikä on se nykyteknologia millä sä saat noin korkean resoluution? Ei sellaista ole, paitsi noilla. Se foveated imaging mihin linkkasit perustuu siihen että tasalaatuisella resoluutiolla olevilla näytöillä sitä muuta kuvaa epätarkennetaan. Tässä tuodaan aiempaa suurempi resoluutio kuin mitä aiemmin on ollut mahdollista, ja tasan siihen yhteen kohtaan missä sillä on väliä, jotta laskentatehovaatimukset ei lähde käsistä.Niin ja sitä juuri tarkoitin, että se ei todellakaan ole mikään uusi keksintö ja siten ainoa erikoisuus tuossa on korkea resoluutio.
Foveated rendering -esittelyitä nähtiin CES-messuilla jo viime vuonna.
Ei tästä nyt tule oikein mitään. Juurihan sanoin, että ainoa erikoisuus tuossa on korkea resoluutio. Resoluutiota lukuun ottamatta kyse on käytännössä samasta asiasta. Taustalla tuossakin on mm. nVidian entisiä työntekijöitä ja kuinka ollakaan, juuri nVidian foveated rendering -tekniikkaa on demottu ties missä aiemminkin.Niin mikä on se nykyteknologia millä sä saat noin korkean resoluution? Ei sellaista ole, paitsi noilla. Se foveated imaging mihin linkkasit perustuu siihen että tasalaatuisella resoluutiolla olevilla näytöillä sitä muuta kuvaa epätarkennetaan. Tässä tuodaan aiempaa suurempi resoluutio kuin mitä aiemmin on ollut mahdollista, ja tasan siihen yhteen kohtaan missä sillä on väliä, jotta laskentatehovaatimukset ei lähde käsistä.
Tää on erittäin fundamentaali uudistus, jos siis tosissaan saavat tuon toimimaan ilman että optiikan takia tulee liikaa viiveitä ties mihin.
Kun ei edelleenkään ole kyse samasta asiasta. Tuossa foveated renderingissä sulla on tasalaatuinen näyttö resoluution osalta, ja siinä tiputetaan resoluutiota muilta alueilta kuin siltä mihin katsotaan, ja sitä tiputetaan koska sitä resoluutiota ei vaan homogeenisen resoluution näytöllä voida nostaa. Tän firman patentilla nimenomaan saadaan optiikan avulla sitä resoluutiota nostettua sellaiseksi että jopa VR:ssä sen pitäisi jo olla riittävällä tasolla.Resoluutiota lukuun ottamatta kyse on käytännössä samasta asiasta.
Niin, ja sen korkearesoluutioisen näytön kuva pitää tietenkin saada myös siirrettyä reaaliajassa siihen mihin silmä katsoo. Se on käytännössä pakko tehdä optiikalla, ei ne sitä näyttöpaneelia pysty mitenkään siirtelemään reaaliajassa, etenkään kun sen ympärillä edelleen on kuvaa mitä pitää nähdä. Ja kun se joka tapauksessa tehdään optiikalla se siirtely, niin sen tarkemman resoluution näytön ei edes tarvitse olla kovin pieni, vaan periaatteessa se voisi olla vaikka telkkarin kokoinen (tietysti verottaen mobiiliutta merkittävästi), ja esim. 40" näytön 4K/8K reso voidaan tuoda niin pienelle alueelle että saadaan tuo todella korkea resoluutio sinne.Siis tuossa "keksinnössähän" on vain pieni näyttö missä on korkeampi resoluutio ja sitten on tekniikka minkä avulla laite tunnistaa mihin silmä katsoo.
Oliko noin perkeleen vaikeaa todeta tuommonen asia?
Näin.Niin, ja sen korkearesoluutioisen näytön kuva pitää tietenkin saada myös siirrettyä reaaliajassa siihen mihin silmä katsoo. Se on käytännössä pakko tehdä optiikalla, ei ne sitä näyttöpaneelia pysty mitenkään siirtelemään reaaliajassa, etenkään kun sen ympärillä edelleen on kuvaa mitä pitää nähdä. Ja kun se joka tapauksessa tehdään optiikalla se siirtely, niin sen tarkemman resoluution näytön ei edes tarvitse olla kovin pieni, vaan periaatteessa se voisi olla vaikka telkkarin kokoinen (tietysti verottaen mobiiliutta merkittävästi), ja esim. 40" näytön 4K/8K reso voidaan tuoda niin pienelle alueelle että saadaan tuo todella korkea resoluutio sinne.
Joo vaatii tietenkin korkean resoluution. 4K näyttö on resoluutioltaan 3840 × 2160 = 8,3 megapikseliä. Näitä siis tarvitaan se 8-9 kpl (todennäköisemmin 9 kpl 3 x 3 gridissä). 4K näyttöjähän jo löytyy mobiililaitteistakin, eli ei puhuta mistään ihan valtavasta setupista edes.Onko tosta teknisestä toteutustavasta vielä mitään muuta kuin markkinahypetystä eli miten toi 70MP resoluutio aiotaan aidosti saavuttaa? "Varjo says it combined a context display, focus display, optical combiner and gaze tracker into a "bionic display" for human-eye resolution in VR, AR and XR."
Eikös ne nyt aikamoisen korkearesoluutiopaneelin tohon "focus displayhinkin" tarvitse oli se sitten kuinka pieni tai suuri tahansa? Niitä ei taida tällä hetkellä oikein kaupan hyllyllä löytyä ainakaan halvalla? Taisivat tosin jossain todeta että hinnoittelun osalta miettivät enemmän ammattikäyttöä ajatellen eli hinnat ovat varmaan vähintään samalla tasolla kun hololensin kanssa. Miten toi resoluutio saataisiin optisesti emuloitua jostain 4K-8K tason näytöstä? Pienentämällä isomman kuvan pikselit optisesti foveatedin keskikohtaan pienemmälle alueelle jolloin pikselitiheys vastaisi teoreettisesti 70MP ja muut alueet tehdään sitten jotenkin? Yritän siis saada jotain tolkkua miten ton nyt on ajateltu toimivan.
Noh.. itse ajattelin niin päin ettei HMD:n millään saada 8 mobiilipaneelia mitenkään järkevästi tungettua. Eli yksittäisen paneelin resoluution pitäisi olla aika kova ja paneelin hinta nousee aika kovalla kertoimella mitä pienempään fyysiseen kokoon resoluutiota tungetaan. Toki tommoninen 11K paneeli olisi ratkaisu mutta kattellaan sitten kun ne ovat oikeasti tuotannossa. Sitten kun noita on tuotannossa niin onnistuu jo perinteinen foveated renderinginkin ilman ongelmia "samalla tarkkuudella".Joo vaatii tietenkin korkean resoluution. 4K näyttö on resoluutioltaan 3840 × 2160 = 8,3 megapikseliä. Näitä siis tarvitaan se 8-9 kpl (todennäköisemmin 9 kpl 3 x 3 gridissä). 4K näyttöjähän jo löytyy mobiililaitteistakin, eli ei puhuta mistään ihan valtavasta setupista edes.
Toinen vaihtoehto mikä tuli vastaan ois mahdollisesti tällainen: Samsung is making a 11K resolution (2250ppi) mobile display, and is dead-serious about it Toi Samsungin 11K näyttö sattuu aika sopivasti olemaan 11,264 × 6336 = 71368704 = 71,3 megapikseliä, ja kooltaankin jo erittäinkin passeli. Tää on tietysti vasta kehitteillä oleva näyttö, mutta tiedä sitten jos ovat saaneet jonkun muun vastaavan jostain jo käsiinsä.
Ja edelleen, jotta tuo tarkka alue on aina siinä mihin silmä katsoo, pitää se tietty Jotenkin™ saada optisesti siirrettyä siihen reaaliajassa.
Toikin voi tietysti olla että tässä on nyt vaan joku markkinointimiesten 70 megapikseliä. Mutta tosiaan toi aito 70 megapikseliä mun nähdäkseni nykyisellään vaatii sen että ne alkuperäiset paneelit ei oo siinä HMD:ssä, vaan erillisenä, ja se kuva tuodaan linsseillä, kuiduilla ym. siihen kypärään.Itse veikkaisin, että 70 Mpx resoluutio on laskennallinen. "Taustanäyttö" voisi olla matalahkolla resoluutiolla ja siihen päälle heijastettava (tai miten nyt toteuttavatkaan) esimerkiksi 4K-luokkaa. Kun katseen mukaan siirtyvä tarkka näkymä summataan koko kuva-alalle saadaan tuo virtuaalinen 70 megapikseliä.
Onwardia olen pelaillut (tosin lentosimut vienyt pääosan vr käytöstä) ja se oli kyllä hauska. Onwardin pelaajat kehuivat myös Pavlovia "helpommaksi" peliksi hypätä sisään ja vain pelata. Onward lienee hieman hidastempoisempi ja taktisempi, se kuva ainakin itselle tuli.Kukaan Viven omistaja testannu Pavlovia?
Olisi Steamin alessa..
Klassisia "ostin joskus varastoon mutten ole vielä jaksanut testata" -pelejäKukaan Viven omistaja testannu Pavlovia?
Olisi Steamin alessa..
Ei paha hinta! Paljonko tulee tuohon postikuluja lisäksi? Tuleeko hintaan lisäksi alv-muutos tyyliin Amazon.de?No, nyt on halpaa: Rift + Touch 449 €
Oculus Rift Bundle, Multimedia-Brille schwarz, inkl. Oculus Touch
En tiedä, koska en ole Alternatesta tilannut. Kuudesta eurosta ylöspäin näytti, kun laitoin testiksi ostoskoriin, mutta se voi muuttua, kun laittaa maa- ja osoitetiedot.Ei paha hinta! Paljonko tulee tuohon postikuluja lisäksi? Tuleeko hintaan lisäksi alv-muutos tyyliin Amazon.de?
Laitoin tilaukseen, Alternate oli ainakin idealo.de:ssä saanut huomattavasti Casekingiä paremmat arviot. Hieman erikoinen tuo Alternaten tilausprosessi muualle kuin Saksaan: tilaukseen ei valita maksutapaa, eikä lopullista hintaa saa nettisivulla nähtäväksi - sen sijaan lähettävät mailitse tarjouksen jossa lopullinen hinta sisältäen postikulut ja alv:t. Tarjousta ei vielä ole mailiin tullut, päivittelen tänne kun sellainen saapuu.No, nyt on halpaa: Rift + Touch 449 €
Oculus Rift Bundle, Multimedia-Brille schwarz, inkl. Oculus Touch
Lisäkameran voi aina ostaa jälkikäteen jos näkee tarpeelliseksi. Tarve riippuu myös peleistä joita pelaa. Valtaosa Riftin peleistä ei ole suunniteltu 360/room scalelle jolloin kolmatta kameraa ei välttämättä tarvitse. Jossain peleissä kuitenkin kolmannesta kamerasta on etua.Kannattaako sitä touch pakettia ostaa ilman lisäkameraa?
360 asteen seurannan saa toimimaan kahdellakin, jos alue ei ole hirveän suuri. Kamerat ylös (pään korkeudelle tai katon rajaan ja sieltä osoittamaan lievästi alaspäin) ja vähän vajaa 180 asteen kulmaan suhteessa toisiinsa.Kannattaako sitä touch pakettia ostaa ilman lisäkameraa?
Vakiona riippuu kovasti kehysten koosta, vain suhteellisen kapeat kehykset sopivat alle ongelmitta. Itsellä nykyiset mahtuvat oikein hyvin lasien sisään enkä ole oikeastaan kaipaillut mitään tuollaisia lisävarusteita.Pitihän se sitten tilata Casekingiltä tuo setti... Mites silmälasien käyttäjät? Tässä vähän googlea selailtu ja jos haluaisi linssi-insertit niin vaihtoehdot vr lens lab ja vr-lens.eu, tuo jälkimmäinen sai parempia arvioita. Tai/ja sitten vr lens cover, tämmöiset long insertillä ja veloureilla voisi mahtua lasit ihan hyvin ja olisi mukavat?
Jaha simurigistä kuvaa sit!Kyllä se on mullakin kalliita katseluminuutteja ollu riftillä, tulee ehkä kerran viikossa max. tunti noilla jotain katseltua. Vähän toi simracing innostuskin on lopahtanut sen jälkeen kun gta V:n ostin, tuo rifti kun on ostettu pääosin noita ajopelejä varten. On mulla tossa +2k € simupenkkikin tyhjänpanttina ollu saman aikaa Noh ehkä joskus kun saavat tähän vr:n paremman kuvanlaadun.
Suosittelen kyllä hommaamaan, ei kuitenkaan laseihin nähden kovin kallis hankinta ole ja vaikka itsekin hankin lasit ensisijaisesti ajo/lentopelejä ajatellen niin heti toucheihin tutustuttua tuli todettua, että kyllä niille löytyy todella paljon pelaamisen arvoista.Jaha simurigistä kuvaa sit!
Onhan noi ajelut laseilla parasta, mutta noi touchit kyllä kans vähän houkuttelisi.
IMG 7447 Tuolla on muutama kuva.Jaha simurigistä kuvaa sit!