Retkeily, vaellus ja telttailu

mabasa

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
511
Rantakalliolta on tosiaan yleensä aika vaikea polttaa metsää, mutta en silti voi suositella ketään rikkomaan lakia. Käsittääkseni ylläpidettyjen laavujen ja vastaavien luona on usein tulisijoja, joita luulisi saavan käyttää ilman erillisiä lupia, jos haluaa pelata ihan varman päälle?

Retkikartta.fi - Metsähallitus

Tuosta kartasta voi hakea erinäisiä kohteita, kuten laavuja ja telttapaikkoja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Miten hyvin tuollaiset riippumattoteltat pitävät hyttyset poissa, että eivät pääse puremaan?
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
593
Jokamiehen oikeuksien nojalla yöpyä luonnossa saa periaatteessa miten haluaa, jos ei ole piha-alueilla. Avotulta ei saisi tehdä ilman lupaa, mutta ainakin Savonlinnan osalla Saimaata on aikalailla normi tehdä hallittu nuotio kalliolle valtion omistamilla mailla, näin on tehty sukupolvien ajan. Yksityisten maat nyt on kesämökkejä täynnä muutenkin, joten niille ei kauheasti ole asiaa. Saimaalta myös löytyy paljon metsähallituksen ylläpitämiä virallisia retkipaikkoja/satamia, joissa on nuotiopaikat muine hilppeineen.
Kiitos paljon vastauksesta. Pitääkin noita nuotiopaikkoja googlailla, jos sattuisi vielä semmoinen löytymään missä ei muita ihmisiä näy.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 391
...Mietin tässä että miten nuo jokamiehenoikeudet menevät kun kuvitellaan tämmöinen tilanne: Jossain vaiheessa matkaa huomataan joku mukava kallio/ranta/muu alue missä olisi mukava viettää aikaa ja kenties yöpyä. Heitetään auto johonkin ihan lähelle parkkiin, tahdottaisiin vaikka kertakäyttögrilli heittää tulille ja jäädä viettämään iltaa siinä ja yöpyä autossa/teltassa. Mitä tuossa pitää ottaa huomioon? Pitääkö jostain katsoa maanomistajan tiedot ja käydä kysymässä lupa, vai voiko jäädä yöpymään ja tehdä hallitun avotulen omine lupineen kunhan korjaa jälkensä, ei pidä tolkutonta meteliä ja käyttäytyy muutenkin vastuullisesti?...
Grillin käyttöä ei lasketa avotulen tekemiseksi ja joku tällainen hiiligrilli (kannattaa katsella Prismat, Mototnetit sun muut vastaavista ja halvemmista härpäkkeistä) voisi toimia tulisijana puille. Jos alla on kallio tai hiekkamaa, niin eipä tuossa ole tulen leviämisen vaaraa. Avoveneillessä samantyylinen on ollut joskus mukana tällaisessa käytössä. Tulen kanssa kannattaa kuitenkin olla tarkkana, varsinkin metsäpalovaroituksen aikaan.

Poltettavaa ei saa käydä kaatamassa valtion tai yksityisten metsistä. Puista ei saa myöskään katkoa oksia, maasta kerätä kantoja tai polttaa jo kaatuneita "maapuita". Maassa lojuvia keppejä, oksia ja hakkuujätettä saa kerätä ja polttaa, mutta raja noihin edellisiin voi olla vähän häilyvä. Jos on autolla liikkeellä, niin omat puut on varmasti hyvä ratkaisu, ei ehkä kuitenkaan huoltoaseman "5 halkoa 50€" hinnalla. Paras olisi tietty, jos maanomistajalta voisi kysäistä luvan ja siinä samalla ostaa polttopuutkin, mutta mistäpä sitä aina tietää kenen metsässä milloinkin sattuu olemaan. Aika vaivaksi näen asian ennakkoon selvittämisen, koska jokamiehenoikeuskaan ei sitä lakia noudattavalta vaadi.

Ohessa juttua siitä, mikä luetaan avotuleksi.

Pelastuslain tarkoittamaksi avotuleksi ei katsota
  • maapohjasta eristettyjä grillejä
  • tiilistä tai kiviaineksesta valmistettuja tulisijoja sekä
  • edellisiä vastaavia laitteita, joista tuli ei voi päästä leviämään maapohjan kautta tai kipinöinnin vuoksi
Kertakäyttögrillin käyttö katsotaan avotulen teoksi
  • kevytrakenteisten, suoraan maapohjalle asetettavien ja helposti tuulessa kaatuvien grillien ja vastaavien muiden tulisijojen käyttö katsotaan pelastuslaissa avotulen teoksi
  • niitä ei siten saa käyttää metsäpalovaroituksen aikana tai jos tulipalon vaara on muun syyn johdosta ilmeinen
  • ”kertakäyttögrillejä” (pelastuslain mukaisena avotulena) ei myöskään saa käyttää toisen maalla ilman maanomistajan lupaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 158
Avotulta ei saisi tehdä ilman lupaa, mutta ainakin Savonlinnan osalla Saimaata on aikalailla normi tehdä hallittu nuotio kalliolle valtion omistamilla mailla, näin on tehty sukupolvien ajan.
Jos tulen tekee niin sitä nimenomaan ei tehdä kalliolle, koska se rapauttaa sitä. Paras on hiekkapohjainen kangas/ranta, johon vielä pari irtokiveä kasaa ympärille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Rantakalliolta on tosiaan yleensä aika vaikea polttaa metsää, mutta en silti voi suositella ketään rikkomaan lakia. Käsittääkseni ylläpidettyjen laavujen ja vastaavien luona on usein tulisijoja, joita luulisi saavan käyttää ilman erillisiä lupia, jos haluaa pelata ihan varman päälle?

Retkikartta.fi - Metsähallitus

Tuosta kartasta voi hakea erinäisiä kohteita, kuten laavuja ja telttapaikkoja.
Kävin itse asiassa tänään grillailemassa kyrsää tuollaisessa kunnan ylläpitämässä laavussa-->


Tulisijassa kolmet grilliritilät liikuteltavissa, puita valmiina tuon takana olevassa tilassa ja jonkinlainen erikoinen giljotiinin terä, että saa noita puita pienemmiksi. Hyvin kivetetty alue, että siinä mielessä paloturvallinen alusta.
Silti vaikka oli pilvistä ja sateista niin ei tuolla rauhassa pystynyt olemaan, että takuulla paremmalla ilmalla nuo on täynnä porukkaa.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
429
Aikamoista varustelua tuntuu olevan tämä touhu, jos siihen lähtee tosissaan paneutumaan. Itsellä on vuosikymmenien ajan riittänyt markettilaatu, puukkonakin parin euron mora.
Rinkan ostin joskus prismasta, 50l muovihärpäke ja vielä se lähtee tänä kesänä matkaan mukaan. Muovisoljet on kestäneet hyvin ja vähän on joutunut itse ommella karhunlangalla joitain saumoja paremmin. Halpa-hallista ostin vuonna 2004? jonkun hieman kooltaan ylisuuren eräpuvun tarjouksesta ja sekin toimii hyvin.

En väitä olevani kokenut vaeltaja, paremminkin telttaretkeilijä, jossa autolta poistutaan korkeintaan päivämatkan päähän, joten ei ole tarvinnut panostaa siihen laatuun niin paljoa, hinta enempi ratkaissut.

Kengissä tosin hintaa on tullut enempi, koska päädyin Sievin kenkätehtaan maihareihin, joita voi käyttää vuoden ympäri, joskin kesäksi on sitten lenkkarit myös, jos ei tarvi maastokelpoisuutta vaan polut on hyvät.

Trangia tuli hommattua merkkituotteena, mutta nykyisin näyttää jopa Biltemassa olevan halpaversioita samasta setistä. Trangian etuna on muuten se että sen polttonesteen voi säännöstellä tarkasti ja se neste kulkee itse keittimessä tiiviisti mukana.

Telttana on Bilteman halpateltta, makuupussina taitaa olla joku 10e kesäpussi, mutta mukana on sitten 2 kevytpeitettä ja yksi fleecehuopa, jotka eivät paljoa tilaa/painoa vie.

Joka reissulle otan aina hyvän villapaidan mukaan, koska se on pelastanut monta kurjaa tilannetta, ihan sama miten kesäkelejä on odotettavissa.

Tätä(kin) lankaa luettua iskee aina se omituinen kuume ostaa ja tilata vaikka ja mitä, ensimmäisenä varmaan tulee päivitettyä tuo rinkka johonkin astetta laadukkaampaan. Savotan LJV-rinkka näyttää kyllä hyvältä, mutta hinta pahalta. :D
 
A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
Itekkin oon aina tuota rinkkaa kattomassa alennuksista vaikka ei sitä oikeesti mihinkään tarvi. Hyvin on pelittänyt haltin 60l makso varmaa 30egee
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
879
Mullakin ollut tuollainen 60l Halti jota roudasin vuosia metsässä kun en paremmasta tiennyt ja nyt pari muuta rinkkaa viisaampana voin sanoa, että ei hlvtti sitä on tullu joskus ikävillä varusteilla retkeiltyä. Nuorempana mentiin tiukan budjetin takia halvoilla varusteilla mukana aina neulat ja langat korjaamista varten, mutta nyt kun työelämää on parikymmentä vuotta takana ja varusteet päivitetty vuosien saatossa halvoista hyviin, niin kyllä tuo metsässä kulkeminen on muuttunut aikalailla miellyttävämmäksi (neulat ja langat kulkee vieläkin mukana vaikka niitä tarvitsee aikalailla harvemmin) Ruokineen 12kg painava hyvällä kantojärjestelmällä varustettu rinkka on selässä vaan niin paljon mukavempi kuin markettikamalla täytetty 25kg Halti. Luonnossa liikkuminen on pääasia, mutta ei ne hyvät ja kevyet varusteet retkeilijää yhtään huonommaksi tee.

Itsellä vaeltelut on laajentuneet vuoristoon ja talvisille avotuntureille ja noissa ympäristöissä on periaatteessa kaksi vaihtoehtoa - luottaa tuuriinsa ja hyvään keliin tai hankkia laadukkaat varusteet, joilla pärjää kelissä kuin kelissä, tai muuten tilanteet voi muuttua hengenvaarallisiksi. Keväällä tuli pideltyä myrskyä Ruotsin lapissa Fjellun Keb Endurance teltassa ja tuostakin repeytyi yhden nailonvahvikkeen ompeleet, jotka onneksi pystyi hätäkorjaamaan yöllä nippusiteellä. Huonommalla teltalla yö olisi mennyt hätämajoitetta lumeen kaivaessa.

Video vanhemmasta versiosta :



Mutta tarkennetaan vielä, että en missään tapauksessa ole sitä mieltä, että uusin hipo on parasta mitä retkeilijä voi mukaansa ottaa. Luotan esimerkkinä itse edelleen vaatetuksessa pääosin villaan sen eri muodoissa ja kalvovaatteet on parhaimmillaan sateella koiraa kaupunkiympäristössä ulkoiluttaessa, mutta muuten en ole keksinyt noille oikein mitään järkevää käyttöä.

Pakko vielä sanoa tuosta Savotan LJK:sta että varmasti hyvä kapine jos rinkkaa pitää viskellä helikopterista 5m korkeudelta, mutta muuten mun olisi todella vaikea perustella itselleni miksi roudaisin kamojani rinkassa joka paikaa tyhjänäkin lähes 4kg.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
198
Olisiko suositella jotakin alle 200 euron kahden hengen kupolitelttaa? Kaksikerroksinen, mielellään kaksi absidia ja pakkautuisi mahdollisimman lyhyeen tilaan, painolla ei niin paljon merkitystä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
114
En tiedä mitä tarkoitat kevyellä, mutta tuo perus G-1000 ei ole kovin kevyt omat mielestä.
No siksipä tässä kyselen, että löytyykö parempia vaihtoehtoja, jos kriteerit on a) pitkähihainen b) hyttyset estävä :)
 

mabasa

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
511
Meninpä lukemaan mäkäräisistä ja polttiaisista Lapissa. Katsoin kuviakin niiden työnjäljestä, mikä oli ihan viimeinen virhe. Elokuun puolen välin jälkeen ajattelin lähteä, mutta enpä enää tiedä, kun kuulemma polttiaisia olisi jopa syyskuun puolelle, jos ei ole ihmeellisiä pakkasöitä.

Itikat eivät minua huoleta, koska niiltä on helppoa suojautuakin ja itikoiden pistot eivät minussa paljon tunnu, mutta mitenhän noilta suojautuminen? Polttiaiset eivät ehkä edes välitä DEET:stä, joku ainakin väitti näin, joka on muutenkin sellaista myrkkyä, että en sitä halua naamaani laittaa. Naamahan tuossa on ongelmana, koska nuo tulevat hyttyshupun läpikin. Muuten voi suojata itsensä vaatteilla ja vaatteetkin permetriinillä, joten tuskin niitä nyt niin paljoa sentään myrkytetyistä vaatteista sisään ryömii, vaikka sitäkin ne kuulemma tekevät. Tarkoitus olisi ottaa rennosti, mutta naama on täynnä paukamia ja kuumotusta, niin ei siinä sellaista henkistä rentouden tilaa tavoitteen mukaisesti ainakaan saavuta. En ainakaan minä.

Ajatuksia noista ötököistä? Milloin nuo aloittavat? Pitäisikö siirtää reissu ensi kesän alkuun vai milloin olisi 1) ei pakkasta ja 2) korkeintaan itikoita/kärpäsiä/paarmoja?
 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
469
Onko täälä kellään kokemuksia noista JahtiJaktin metsästys-/vaellusasuista? Tuli ostettua osittain heräteostoksena takki ja housut kun halvalla sai ~54e (ovh 300e).
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
429
Naamahan tuossa on ongelmana, koska nuo tulevat hyttyshupun läpikin. Muuten voi suojata itsensä vaatteilla ja vaatteetkin permetriinillä
Kannattaa sitten ajatella se että jos tolskaa nuotion kanssa ja vaatteet on suihkuteltu hyttysaineilla, että miten helposti se leimahtaa...

Ei ne kulkiessa ehkä niin haittaa, mutta sitten kun pysähtyy. Minulta on joskus huomaamatta syöneet korvantaustat ihan verille, kun en sieltä hoksannut suojata.

Tervatökötit on olleet ne jotka ehkä parhaiten auttaa, mutta vanhemmiten en ole niitäkään käyttänyt. Liekkö niin tautinen mies, ettei ne enää uskalla tulla pilvinä syömään...
 
Liittynyt
25.01.2017
Viestejä
346
Mahdollisimman tiheäverkkoinen hyttyslakki, mielummin sellainen jonka kanssa voit nukkua ettei ole kasvoissa kiinni. Yrittää kulkea tuulisissa paikoissa ja välttää soiden lähistöä. Pitkä tekninen alusvaatekerrasto joka hengittää hyvin mutta suojaa jonkin verran.

Vähempi niistä itikoista on haittaa kuin hirvikärpäsistä tai punkeista mitä etelänmetsät ja rannat on täynnä.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 154
Ajatuksia noista ötököistä? Milloin nuo aloittavat? Pitäisikö siirtää reissu ensi kesän alkuun vai milloin olisi 1) ei pakkasta ja 2) korkeintaan itikoita/kärpäsiä/paarmoja?
Pakkasta lapissa saattaa olla yöllä melkein milloin tahansa. Pari kertaa olen käynyt juurikin elokuun puolivälin tienoilla reissussa siellä, eikä itikoista ollut hirvittävää harmia kummallakaan kerralla. Mitä "alempana" ja metsäisemmässä/soisemmassa paikassa olet, sen enemmän itikoita tuohon aikaan. Molemmilla reissuilla oli pakkasöitä ja päivät melko lämpimiä, mutta vuodet ei ole veljiä keskenään ja tilanne voi tänä vuonna olla eri.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 814
Onko täälä kellään kokemuksia noista JahtiJaktin metsästys-/vaellusasuista? Tuli ostettua osittain heräteostoksena takki ja housut kun halvalla sai ~54e (ovh 300e).
Noitakin on JahtiJaktilla ollut niin monenlaisia. Kestävät pääasiassa sellaisen harrastelu käytön, mutta eivät mitään päivittäistä käyttöä. Itse en kalvoasuista suuremmin perusta jos ne päällä pitäisi liikkuakkin. Eikä JJ varsinkaan sovellu sellaiseen ainakaan tuossa hintaluokassa.
 

mabasa

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
511
Kannattaa sitten ajatella se että jos tolskaa nuotion kanssa ja vaatteet on suihkuteltu hyttysaineilla, että miten helposti se leimahtaa...
En aio sytytellä tulia.

Tervatökötit on olleet ne jotka ehkä parhaiten auttaa, mutta vanhemmiten en ole niitäkään käyttänyt. Liekkö niin tautinen mies, ettei ne enää uskalla tulla pilvinä syömään...
Minä käytän permetriiniä vaatteissa, joka jo pitää pääosan itikoista loitolla hajullaan. Mutta jos joku erehtyy hipaisemaan vaatetta, niin sille tulee kiire pois. Mutta ei sitä oikein iholle voi laittaa. Ei se minun tietojani mukaan olennaisen vaarallista olisi, vaikka laittaisi, mutta kun se hajoaa iholla nopeasti.

Mahdollisimman tiheäverkkoinen hyttyslakki, mielummin sellainen jonka kanssa voit nukkua ettei ole kasvoissa kiinni. Yrittää kulkea tuulisissa paikoissa ja välttää soiden lähistöä. Pitkä tekninen alusvaatekerrasto joka hengittää hyvin mutta suojaa jonkin verran.

Vähempi niistä itikoista on haittaa kuin hirvikärpäsistä tai punkeista mitä etelänmetsät ja rannat on täynnä.
Ei itikoista ole minulle mitään haittaa. Minä pelkään nyt noita polttiaisia ja mäkäröitä. Kummastakaan minulla ei ole etelän ihmisenä juurikaan kokemuksia. Niiden ongelma on pieni koko. Polttiaiset ovat millin luokkaa eli tulevat hurauksena hyttysverkon läpi.

Pakkasta lapissa saattaa olla yöllä melkein milloin tahansa. Pari kertaa olen käynyt juurikin elokuun puolivälin tienoilla reissussa siellä, eikä itikoista ollut hirvittävää harmia kummallakaan kerralla. Mitä "alempana" ja metsäisemmässä/soisemmassa paikassa olet, sen enemmän itikoita tuohon aikaan. Molemmilla reissuilla oli pakkasöitä ja päivät melko lämpimiä, mutta vuodet ei ole veljiä keskenään ja tilanne voi tänä vuonna olla eri.
Satunnainen yöpakkanen ei haittaa, jos se pysyy vain muutamassa asteessa. Mutta ettei yleisesti puhuta mistään pakkasilmoista.

Huomaa sinäkin, että sanoin nimenomaan, että itikoilla ei ole merkitystä. Ne eivät haittaa minua jo siksi, että pystyn suojautumaan niiltä. Polttiaiset ja mäkärät, niitä olisi nyt tarkoitus vältellä.
 

mabasa

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
511
Nyt tuli mieleeni, että mitenhän Thermocell toimisi mäkäräisiin ja polttiaisiin? Ei se ehkä vain vauhdissa toimi. Olettaisin, että nuo kuitenkin osaavat iskeä vauhdissakin, jos ei älyttömän nopeasti kiidä.

Mutta edelleen kaipaisin tietoa siitä, että mitenhän onnistuisi kohtuullisen lämpimän ja mäkäröiden sekä polttiaisten väistämisen yhdistäminen? Mikä olisi sellainen aikaikkuna, kun en minä Lapin lämpötiloistakaan niin tarkasti tiedä.
 

mabasa

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
511


Kun nuo pirulaiset näykkäisevät palan pois, niin ihoon saattaa tulla punoittavia patteja, jotka kestävät jopa viikkotolkulla. Tämä on jotain ihan muuta kuin itikat tekevät.

Eli itikoita ja kärpäsiä vain, kiitos. Siirränkö ensi kesän alkuun, kun pakkaset alkavat olla jo takana? Mikä olisi sopivin ajankohta, että pääsee vaikka pyörällä etenemään, etteivät väylät ole vielä lumien sulamisen jäljiltä liian pehmeitä ja upottavia? Tarkoitus olisi mennä ihan pohjoisimpaan Lappiin.
 
Viimeksi muokattu:
A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
Kuulostaa lähinnä että sinulla on joku fobia. Hyttys huntu päähän ja vaeltamaan. Jos liikut oikein vuorilla niin ei siellä pahemmin itikoita näy. Jos haluaa itikka vapaata niin varmaan silloin on vaihtoehtona syksystä lumen sulamiseen...
 

mabasa

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
511
Kuulostaa lähinnä että sinulla on joku fobia.
Silloin voit jättää vastaamatta etenkin, kun et tiedä vastausta kysymykseeni.

Minä haluan tehdä rennon reissun, ja mitä olen nähnyt joidenkin mäkäröiden syömiä käsivarsia, joista on jäänyt monille pysyviä arpiakin, kun on ollut iholla taipumusta arpien liikakasvuun, kuten itselläni on, niin ei tuo kuulosta rennolta matkalta. Ei minua pieni polttelu haittaa yhtään, mutta en esim. halua villiintyviä punaisia ja koholla olevia arpia lisää kehooni. Joten kannattaa oikeasti olla hiljaa, jos 1) ei tiedä vastausta kysymykseen ja 2) ei tiedä helvettiäkään toisesta ihmisestä.

Hyttys huntu päähän ja vaeltamaan. Jos liikut oikein vuorilla niin ei siellä pahemmin itikoita näy. Jos haluaa itikka vapaata niin varmaan silloin on vaihtoehtona syksystä lumen sulamiseen...
Voi helvetti nyt sentään. Onko tämä ketju täynnä trolleja vai onko lukeminen noin mahdotonta?

Kuinka monta kertaa minun täytyy sanoa, että itikat eivät haittaa minua tippaakaan? Tässä puhutaan nyt mäkäröistä ja polttiaisista.
 
A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
Joo sovitaan niin. Jatka yksin raivoamista.
 

mabasa

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
511
Joo sovitaan niin. Jatka yksin raivoamista.
Ei siinä ole sopimista, kun faktat ovat tuossa yllä jokaisen nähtävillä. Olit yksikäsitteisesti väärässä, mutta sinulla ei ole munaa edes myöntää sitä. Sen sijaan jatkat nillittämistäsi. Säälittävä esitys.

Koeta nyt asettua vähän minun asemaani, että kun sanottuani noin puolen tusinaa kertaa, että itikat eivät ole minulle mikään ongelma, niin sitten tulee joku virtuaali laukomaan henkilökohtaisia loukkauksia fobiasta ja selittämään, että "jos itikka vapaata haluaa", kun koko lähtökohta oli se, että en halua itikkavapaata. Ja vielä päälle kehtaakin jatkaa sen sijaan, että olisi mies ja tunnustaisi virheensä. Niin kuka tuollaista jaksaa katsella? Laitan sinut ignoreen.
 
A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
Minä ainakin miellän sanan itikka koskemaan kaikkia hirvikärpäsistä hyttysiin ja mitä lie mikä lentää ilmassa. Harmi jos nyt olet näin sanakirja tarkka tässä hommassa.
 

mabasa

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
511
Minä ainakin miellän sanan itikka koskemaan kaikkia hirvikärpäsistä hyttysiin ja mitä lie mikä lentää ilmassa. Harmi jos nyt olet näin sanakirja tarkka tässä hommassa.
Älä selitä. Koko viestieni sisältö perustui siihen eroon. Jopa alkuperäinen kysymykseni sisälsi sen eron.

Jos et tajua tällaisia, niin en voi auttaa: "Ei itikoista ole minulle mitään haittaa. Minä pelkään nyt noita polttiaisia ja mäkäröitä."

Ja tosiaan, minulla on siihen syy eli ihoni taipumus arpien liikakasvuun, joten tuollainen ärtyvä reikä voi tuottaa minulle sellaisen kotelomaisen koholla olevan pyöreän ja punaisen arven, joten sorry nyt vain, että minulla on tällainen "fobia", että en halua niitä lisää.

Ja nyt sain sinut sinne ignoreen, joten heipä hei!
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 154
Huomaa sinäkin, että sanoin nimenomaan, että itikoilla ei ole merkitystä. Ne eivät haittaa minua jo siksi, että pystyn suojautumaan niiltä. Polttiaiset ja mäkärät, niitä olisi nyt tarkoitus vältellä.
Tarkennetaan sitten sen verran, että tarkoitin sanalla itikka kaikkia lentäviä vittumaisuuksia. Mistään itikoista ei ollut harmia omilla reissuilla, polttiaiset ja mäkäräiset mukaanlukien. En sellaisia edes nähnyt missään siellä, pääsääntöisesti kohdatut itikat oli hyttysistä, ja niitäkin oli aika maltillisesti suurimmassa osassa paikkoja.
 

mabasa

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
511
Tarkennetaan sitten sen verran, että tarkoitin sanalla itikka kaikkia lentäviä vittumaisuuksia. Mistään itikoista ei ollut harmia omilla reissuilla, polttiaiset ja mäkäräiset mukaanlukien. En sellaisia edes nähnyt missään siellä, pääsääntöisesti kohdatut itikat oli hyttysistä, ja niitäkin oli aika maltillisesti suurimmassa osassa paikkoja.
Ok. Eikä siinä mitään, kun viestisi oli täysin asiallinen toisin kuin erään toisen.

Luin juuri, että mäkäräisiä olisi kevätkesällä ja polttiaisia loppukesästä syksyyn eli vaikeaksi menee, jos ei halua isompia reikiä ihoonsa. Ilmeisesti noiden kohtaaminen on tuuripeliä myös. Jotkut raportoivat hurjiakin parvia. Minä valitettavasti olen menossa aika kosteille maille, tosin varsin yläville, eli paikan ollessa kiinnitetty en oikein voi valita kuin sen ajankohdan ja varautumisen.

Mitenhän syyskuun loppu? Puolivälissä jos menisi? Silloin ei olisi enää mitään ötököitä. Varmaan yöpakkasia jo, mutta se ainakin olisi muuten helppo. Matkan luonne toki muuttuu, kun pukeutuminen paksuuntuu aika paljon. Lisäksi makuupussinikin on vain +7/+2/-13 eli tuo +2 taitaa olla se varsinaisen mukavuuden raja. Varmaan jollain merinovillakerrastolla aina yön kuitenkin selviäisi jollain tapaa, eikä tuonne kuitenkaan kuole.
 
Viimeksi muokattu:
A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
Yksinkertaisin asia on yleensä se paras keino eli väitän vieläkin että hyvät tiukat vaatteet ja verkko ympärille on tie onneen mutta jos on joku asenne vamma niin pidä tunkkis sitten ja osta jotain offia ja tule reikäsenä pois.
 
Liittynyt
25.01.2017
Viestejä
346
Syyskuussa lentävien määrä on jo niin vähäinen että ei niistä tarvitse välittää. Ellet halua alasti juosta pitkin soita, riippuen tietenkin oletko menossa Nuuksioon vai Kilpisjärvelle.
Makuupussissa saisi olla parantamisen varaa, autiotupia ja laavuja kannattaa hyödyntää.

Offissa on se hyvä puoli että paikalliset tietävät tuoksusta varmaksi turistiksi.
 

mabasa

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
511
Syyskuussa lentävien määrä on jo niin vähäinen että ei niistä tarvitse välittää. Ellet halua alasti juosta pitkin soita, riippuen tietenkin oletko menossa Nuuksioon vai Kilpisjärvelle.
Siltähän se tuntuisi. Matkani lähtee Kaldoaivista. Taidan mennä tällä suunnitelmalla toistaiseksi. Plussana siinä ilmeisesti ruska sattuu parhaimmilleen, joten maisematkin ovat silloin hienoimmillaan.

Makuupussissa saisi olla parantamisen varaa, autiotupia ja laavuja kannattaa hyödyntää.
Pitää harkita. Teltassa oli tarkoitus nukkua. Teltta ei tietysti kuin pidä tuulen poissa, kun on mallia kevyt. En minä uutta makuupussia haluaisi kuitenkaan vain tätä varten ostaa, ja toisaalta pitäisi pystyä liikkumaan kevyesti, koska matkaa tulee paljon. Enköhän minä selviä, jos nukun paksuilla vaatteilla, joita kuitenkin on pakko pitää mukana. En ole nukkunut talviaikaan makuupussissa ikinä, jos ei intin kamiinatelttoja lasketa, joten hankala tietysti tietää. Mutta kuten sanottua, aika tumpelo saa olla, että siihen kuoleekaan, eikä ohimenevästä epämukavuudesta ole niin haittaa.
 
Liittynyt
25.01.2017
Viestejä
346
Viikko inarilla, 2 päivää sitten. Ilma ja telttakin välillä täynnä kaiken maailman perkeleitä. Selässä, huulessa ja kädessä jossa pahimmat jäljet.1498157511925-2087079586.jpg
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
220
Käsivarressa ja Vätsärissä heinä-elokuun vaihteessa ei ole ainakaan omalle kohdalle osunut häiritsevästi mitään ötököitä. Hyttysiä oli siellä missä puita, mutta ei paljoa. Vähäisellä offin käytöllä selvisi hyvin.
 

mabasa

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
511
Käsivarressa ja Vätsärissä heinä-elokuun vaihteessa ei ole ainakaan omalle kohdalle osunut häiritsevästi mitään ötököitä. Hyttysiä oli siellä missä puita, mutta ei paljoa. Vähäisellä offin käytöllä selvisi hyvin.
Onko tietoa tästä kesästä? Kylmä alkukesä? Liekö vaikuttanut?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
220
En kyllä yhtään osaa sanoa vaikuttaako kuinka alkukesä. Omilla reissuilla alkanut olemaan yöllä nollan tietämillä ja se ainakin tehokkaasti vähentää ötököitä.
 
Liittynyt
25.01.2017
Viestejä
346
Ei ainakaan Ivalon seudulla tällä vuodelle. Aikaisempina vuosina näihin aikoihin noin 3viikon heitto suuntain tai toiseen ja ötököistä ei mitään haittaa. Harvinaisen hyvin on lentävää ilmassa.
 

mabasa

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
511
Ok. Minä päätin nyt summata kaikki plussat ja miinukset ja potentiaaliset riskit ja rasittavuudet.

Kun tosiaan en minä noita pistoja sinällään hätkähdä, mutta tiedän, miten äidillenikin on jäänyt ikäviä arpipatteja mäkärien puremista jne., niin tuollainen reissu ei vain tunnu sen arvoiselta, jos tulen syödyksi. En ole noille henkisesti herkkä, hirvikärpäsiäkin olen tottunut sietämään syksyisin marjametsissä jne., mutta kun ihoni on herkkä, jos sitä tuollaisilla mahdollisesti tulehtuvilla pateilla rei'ittää. Itikat eivät onneksi minulle jätä jälkeäkään. Eli tältä pohjalta.

Joten menen vasta syyskuussa ja palelen vaikka vähän, jos se sitä vaatii. Siinä on tosiaan se aika maaginen ruska vielä bonuksena, joten turhapa tätä on sen enempää miettiä. Ehkä jo tuon ruskan takia itsessään on parempi lähteä syksyllä, että saa täyden maisemaelämyksen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
220
Vaellusnet.com kun kyselee tai seurailee niin saa varmaan tarkempaa tietoa millainen ötökkökesä meneillään ja milloin alkavat vähenemään.
Varsinkin jos on mahdollista päättää koska olisi menossa eikä tarvitse tiettyyn aikaan esim lomien takia suunnata sinne.
 
Liittynyt
29.11.2016
Viestejä
377
Mitäs yhden hengen telttaa suosittelisitte retkeilystä ja vaelluksesta vasta haaveilevalle?

Kokemusta siis ei hirveästi asiasta ole ja vasta suunnittelen kamojen hommaamista. Jack Wolfskin Gossamer olis ollut Verkkokauppa.com:ssa OHO-tarjouksena alle puoleen hintaan. Ikäväkseni missasin sen. Onko toi täyteen hintaan ihan hintansa arvoinen vai kannattaisko suunnata katseensa muualle, tai sijoittaa enemmän? Telttaan pitäis mahtua hyvin rinkka/reppu sisälle suojaan.

Viikonloppureissuja nyt varmaan lähinnä tulisi alkuun tehtyä, kun ei ole vaan aikaa, niin oisikohan sittenkin riippumatto laavut ym. parempi ja halvempi vaihtoehto lähteä kokeilemaan tätä juttua?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
349
Joskus tuli käsivarressa pyörähdettyä about pahimpaan räkkäaikaan ja voi helvetti miten siellä oli ilma mustana kaikenlaista imijää ja purijaa. Never again.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
968
Suosituksia ruokatermoksesta? Tilavuudeksi riittää yhden hengen yksi ateria. Ja lämpövaatimuksena että pysyisi noin 6-8h syömislämpöisenä kun ympäröivä lämpötila on 0-10c.

E: ainiin ja tärkein. Tiskikonepestävä täytyy olla.

Tätä vähän katselin, mutta 1.5L kuulostaa aika isolta.
 
A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
Mitäs yhden hengen telttaa suosittelisitte retkeilystä ja vaelluksesta vasta haaveilevalle?

Kokemusta siis ei hirveästi asiasta ole ja vasta suunnittelen kamojen hommaamista. Jack Wolfskin Gossamer olis ollut Verkkokauppa.com:ssa OHO-tarjouksena alle puoleen hintaan. Ikäväkseni missasin sen. Onko toi täyteen hintaan ihan hintansa arvoinen vai kannattaisko suunnata katseensa muualle, tai sijoittaa enemmän? Telttaan pitäis mahtua hyvin rinkka/reppu sisälle suojaan.

Viikonloppureissuja nyt varmaan lähinnä tulisi alkuun tehtyä, kun ei ole vaan aikaa, niin oisikohan sittenkin riippumatto laavut ym. parempi ja halvempi vaihtoehto lähteä kokeilemaan tätä juttua?
Kantsii kahtoo xxl, vaeltajankauppa jne nyt on aika paljon alennuksia joka puolel.

Googleta flying tent jos tuommonen a4 kokonen,10sekunnissa pystys, hammock/tunneli tentta kiinnostaa. Tosin maksaa 300egee
 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
469
Kalvottomista vaelluskengistä suosituksia? Onko esimerkiksi Meindl Borneo 2 hyvä tossupari?
 
Viimeksi muokattu:

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Mitäs yhden hengen telttaa suosittelisitte retkeilystä ja vaelluksesta vasta haaveilevalle?

Kokemusta siis ei hirveästi asiasta ole ja vasta suunnittelen kamojen hommaamista. Jack Wolfskin Gossamer olis ollut Verkkokauppa.com:ssa OHO-tarjouksena alle puoleen hintaan. Ikäväkseni missasin sen. Onko toi täyteen hintaan ihan hintansa arvoinen vai kannattaisko suunnata katseensa muualle, tai sijoittaa enemmän? Telttaan pitäis mahtua hyvin rinkka/reppu sisälle suojaan.

Viikonloppureissuja nyt varmaan lähinnä tulisi alkuun tehtyä, kun ei ole vaan aikaa, niin oisikohan sittenkin riippumatto laavut ym. parempi ja halvempi vaihtoehto lähteä kokeilemaan tätä juttua?
Tämmösen sivuston löysin.

MiniTent
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
879
Teltalla on kaksi suunnilleen yhtä tärkeää vaatimusta, sen täytyy pitää sadevesi ulkona, ja toisena tuulettaa sisällä oleva kosteus teltasta. Jälkimmäisen huomioiminen 1hh teltoissa on pääsääntöisesti joko olematonta tai todella huonoa. Lisäksi jos teltassa ei mahdo istumaan se soveltuu minusta lähinnä hätämajoitteeksi. Itse suosittelisin 1hh teltan sijaan kevyttä pieneen pakkautuvaa 2hh telttaa, painoa tai kokoa ei tule merkittävästi lisää, mutta noissa ilmanvaihto on pääsääntöisesti mietitty 1hh telttoja paremmin ja valikoimaa on huomattavasti enemmän. Esimerkkinä tämä hyvä, mutta vähän hintava MSR Hubba Hubba NX Tent | UK | Ultralight Outdoor Gear

Tuo Gossamer on hyvä esimerkki todella epäonnistuneesta tekeleestä. Yhden hengen teltaksi todella painava, ei järkevää tilaa rinkalle, kun teltan "oven" avaa sade pääsee satamaan suoraan telttaan, teltan korkeus ei mahdollista istumista ja tuuletusta ei ole mietitty juuri lainkaan. Ainoa hyvä puoli on hinta - tosin sekin kasvaa kun halvan jälkeen joutuu hankkimaan sen hyvän.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 649
Viestejä
4 197 325
Jäsenet
70 761
Uusin jäsen
aksl

Hinta.fi

Ylös Bottom