Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
882
Sekä Mikkelissä että Kuopiossa on Ionityt - ja viime esim. viime vuodenvaihteen ruuhkassa, kun Kuopion Superchargerilla oli Teslan navin mukaan 30min jono, oli Ionity tyhjä. Ite oon aina ajellut sillä periaatteella että Superchargerilla mennään jos reissu täsmää hyvin, jos ruuhkaa niin Ionity. Ei tarvi koskaan jonottaa, koska niillä on minuuttitaksalla niin kallis ladata lähes kaikilla pl. Teslat ja kunnon korealaiset.

Silloin tällöin sitten muita toimijoita, jos haluaa käydä jossain syömässä tai muuta. Jos mukana on apukuski, niin hän saa luvan räpeltää sovelluksista 15min ennen saapumista että onko jonoa.
Missä Kuopiossa on Ionity? Juustoportilla Recharge ja Super, muualla en ole käynyt. Joroisten Jehova-asema ollut back-up vaihtoehtona. Jos on ihan vitostien vieressä Juustoportin tapaan (1min poikkeama), niin tuo voisi olla optio joskus.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
438
Onko muuten olemassa jotain hyvää appia mistä noita latausasemia ja niiden hintoja näkis suoraan? Itselle sen verran uus homma ettei tuu selkärangasta ja kai noissa on jotain alueellista vaihtelua muutenkin? Vai tarviiko jokaiselle latauspalveluntarjoajalle muutenkin jonkun oman haistapaska sovelluksen?
Hintoja ei taida nähdä mistään kootusti ja/tai luotettavasti. Myöskin jokainen tarvitsee oman appin, joskin uusissa pisteissä on pakko olla korttilukija. Itse tuoreena käyttäjänä laskin, että asensin 15 eri appiä, jotta sain valmiiksi kaikki mahdollista latausta varten. Iltalehdessä oli hiljattain vertailu hinnoista, mutta tämäkin oli lehden itse kasaama eri lähteistä: Hintavertailu: Näin paljon sähköauton pikalataus maksaa – Tesla yllättäen kallein
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 398
Hintoja ei taida nähdä mistään kootusti ja/tai luotettavasti. Myöskin jokainen tarvitsee oman appin, joskin uusissa pisteissä on pakko olla korttilukija. Itse tuoreena käyttäjänä laskin, että asensin 15 eri appiä, jotta sain valmiiksi kaikki mahdollista latausta varten. Iltalehdessä oli hiljattain vertailu hinnoista, mutta tämäkin oli lehden itse kasaama eri lähteistä: Hintavertailu: Näin paljon sähköauton pikalataus maksaa – Tesla yllättäen kallein
Kai se täytyy googlemapsista koluta mitä palveluntarjoajia on lähellä ja/tai pidemmillä reiteillä mitä vois kuvitella ajavansa ja sieltä sit sovelluksia lataamaan. Toki noi abc:t ja K-laturit varmaan löytyy joka paikasta mutta jos ne tänkin keskustelun perusteella on ne varatuimmat paikat niin oishan se hyvä olla muutkin tiedossa.
 
Liittynyt
17.08.2018
Viestejä
366
Sekä Mikkelissä että Kuopiossa on Ionityt - ja viime esim. viime vuodenvaihteen ruuhkassa, kun Kuopion Superchargerilla oli Teslan navin mukaan 30min jono, oli Ionity tyhjä. Ite oon aina ajellut sillä periaatteella että Superchargerilla mennään jos reissu täsmää hyvin, jos ruuhkaa niin Ionity. Ei tarvi koskaan jonottaa, koska niillä on minuuttitaksalla niin kallis ladata lähes kaikilla pl. Teslat ja kunnon korealaiset.
Ionity on kyllä heidän omien tariffien kautta nykyään kWh-pohjainen kuten myös jo osa automerkkien diileistä ja Fortum & K-latauksen kautta.

Vaikkei olekaan alla Tesla tai Koreaa niin kyllä minuuttipohjaisella Ionityllä pääsin ihan ok noin 20c/kWh keskiarvoihin kun aikanaan oli 1v auton mukana tullut latauskortti.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 666
Riippuu vähän missä ajelee, millä ja käykö tuuri ettei joudu jonottamaan laturia. Omat yli 1000 km päivässä kokemukset asettuu tuohon Tukholma - Flensburg välille. Sekä dieselillä että sähköllä on tullut sitä tahkottua mutta vain talvella. Aika normi muistaakseni on että sellainen 3 h kauemmin kestää sähköllä. Optimioloissa tietysti ero pienempi, ehkä juuri tunnin luokkaa. Mutta sitten kun ei laivalta/työmaalta pääse lähtemään täydellä akulla, saapua ei voi tyhjällä akulla, matkalla iso todennäköisyys joutua jonottamaan laturia 30 - 60 min, jne. niin eroa tulee helposti lisää.
Ihan täällä kotimaassa ajelen, ei ole ikinä yli 5 min joutunut odottamaan että pääsee lataamaan. Noitakin ehkä 2 kertaa 5 vuoden aikana. Meillä on hyvin tilaa latureilla poislukien PK-seutu ja taksisankarit jotka vapauttaa paikan vain kavereilleen.
 

bLindy

Team God Emperor
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
147
Kai se täytyy googlemapsista koluta mitä palveluntarjoajia on lähellä ja/tai pidemmillä reiteillä mitä vois kuvitella ajavansa ja sieltä sit sovelluksia lataamaan. Toki noi abc:t ja K-laturit varmaan löytyy joka paikasta mutta jos ne tänkin keskustelun perusteella on ne varatuimmat paikat niin oishan se hyvä olla muutkin tiedossa.
Latauspisteet nimisellä softalla näkee latauspaikat, hintoja siinä ei ole ellei joku ole käynyt kommentoimassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 063
Sekä Mikkelissä että Kuopiossa on Ionityt - ja viime esim. viime vuodenvaihteen ruuhkassa, kun Kuopion Superchargerilla oli Teslan navin mukaan 30min jono, oli Ionity tyhjä. Ite oon aina ajellut sillä periaatteella että Superchargerilla mennään jos reissu täsmää hyvin, jos ruuhkaa niin Ionity. Ei tarvi koskaan jonottaa, koska niillä on minuuttitaksalla niin kallis ladata lähes kaikilla pl. Teslat ja kunnon korealaiset.

Silloin tällöin sitten muita toimijoita, jos haluaa käydä jossain syömässä tai muuta. Jos mukana on apukuski, niin hän saa luvan räpeltää sovelluksista 15min ennen saapumista että onko jonoa.
Ionityllä ei ole minuuttitaksoja enää. Se on subscriptiolla varsin ok hintainen jos arvostaa nopeutta.
 

Lassivv

Premium-jäsen
Team AMD
Team H2O
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
2 819
Onko muuten olemassa jotain hyvää appia mistä noita latausasemia ja niiden hintoja näkis suoraan? Itselle sen verran uus homma ettei tuu selkärangasta ja kai noissa on jotain alueellista vaihtelua muutenkin? Vai tarviiko jokaiselle latauspalveluntarjoajalle muutenkin jonkun oman haistapaska sovelluksen?
Kattavimmin kaikki mahdolliset latauspisteet Suomessa näkee varmaan täältä, hintoja ei toki näe.

www.latauskartta.fi
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
927
Onko muuten olemassa jotain hyvää appia mistä noita latausasemia ja niiden hintoja näkis suoraan? Itselle sen verran uus homma ettei tuu selkärangasta ja kai noissa on jotain alueellista vaihtelua muutenkin? Vai tarviiko jokaiselle latauspalveluntarjoajalle muutenkin jonkun oman haistapaska sovelluksen?
Kyllä tarvii jokaiselle oman sovelluksen että pääsee katsomaan kyseisen latausoperaattorin hinnat. Vähän rasittavaa kyllä, mutta ainakin itse oppinut elämään asian kanssa. Lisäksi nuo hinnat ei juurikaan vaihdu ainakaan ABC (0,35€/kwh), K-Lataus (0,33€/kwh) ja Recharge (0,48€/kwh muistaakseni) operaattoreilla niin ne muistaa jo ulkoa. Nuo hinnat siis sen suurteholatauksen hintoja, asiointilatausten hintoja en muista kun ei tule käytettyä.
Teslalla ja Ionityllä taitaa olla enemmän hintavaihtelua.
Onneksi sovelluksiin ei useinkaan tarvitse rekisteröityä/kirjautua hintoja katsoakseen vaan ne näkee ilmankin tietojen luovuttamista.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 233
Plugsharella yleensä olen katsellut latauspaikat. Hintoja tuo ei pidä sisällään (tai pitää, mutta roaming hintoina), mutta näkee sen että maksaako parkkeeraaminen ja se yleensä pitää paikkaansa (kun käytän asiointilatauksia yleensä) ja kertoo onko paikkoja vapaana vai ei. Tuo kertoo kenen toimijan laturi ja ko. toimijan apista sitten hintatieto.

Varsinkin asiointilatauksessa jollain recharchella hinta voi olla melkein mitä vaan riippuen latauspaikasta. Toki hinnat aika nopeasti oppii, mutta tuo ja Virran laturit vaihtelevat aika paljon riippuen lokaatiosta. Abct ja k-lataukset yms. sitten toki tiedossa muutenkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 071
Se on nimetty "dynamic limit charging" tai "Dynamic limit for charging" ja ilmoitetaan ampeereisssa. Sieltä löytyy myös "maximum charge voltage" Jos lukema on vaikka 120A niin kertoo sen jälkimmäisellä 403 voltilla niin saa = 48,36kW lataustehon
Kiitoksia, sai näemmä tehtyä oman sensorin joka laskee tuon suoraan. Mitenköhän hyvin pitää paikkaansa? Näytti nyt nousevan 111 kW -> 120 kW kun körötteli kotiin. Soc 60 % ja akku alle 10 c.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
771

Hyvä kirjoitelma Kiinan autotarjonnasta, ja hurjasta tarjonnasta/kehityksestä mitä varsinkin sähköautorintamalla on tapahtunut viime vuosina. Jonkunlainen pudotuspeli on varmasti tulossa, mutta melkoinen etumatka on länsimerkeillä kirittävänä...
"Aika" hyvä reality check. Ja autonäyttely missä ei ole mitään prototyyppejä ja muotoilututkielmia täynnä (mitkä eivät tule ikinä tuotantoon) vaan uusia automalleja joita voi ostaa kävelemällä kauppaan.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 531
Baarin jalkeen kauhea into lukea kristalli palloa. 2035 99% uusita myydyista autoista on sahko autoja koska CATL 500wh/l
Jos ambulanssissa on 1500 km range niin jos se riita niin sitten mennaan jo lentaen.

Toinen ennustus on etta 99% autoista tulee vuonna 2035 Kiinasta. Nahdakseni vaatii sita etta Kiina ajautuu sotaan ettei tuo toteudu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 063
En usko että ilman maailmansotaa ja länsimaiden täydellista tuhoutumista saat stuttgartilaisia keskiluokkaisia auton ostajia ostamaan Kiinassa valmistettuja autoja. Jos hinta olisi ollut aina ratkaiseva tekijä, olisivat eurooppalaiset valmistajat olleet konkassa jo vuosikymmeniä sitten kun japsit ja korealaiset alkoivat valua markkinoille tosissaan.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 273
En usko että ilman maailmansotaa ja länsimaiden täydellista tuhoutumista saat stuttgartilaisia keskiluokkaisia auton ostajia ostamaan Kiinassa valmistettuja autoja. Jos hinta olisi ollut aina ratkaiseva tekijä, olisivat eurooppalaiset valmistajat olleet konkassa jo vuosikymmeniä sitten kun japsit ja korealaiset alkoivat valua markkinoille tosissaan.
Joo, ei tulla ikinä ostamaan kiinalaisia autoja. EU:n ulkopuolella valmistetutkin ovat vähän siinä ja siinä.

Liittyy Kiinalaisiin sähköautoihin. Karkeasti seuraavat kriteerit pitää omaan käyttööni tulevan auton täyttää:

- TM talvitestiin osallistuminen ja hyväksyttävä tulos
- Kestotestitulos 60 000 km TM tai vastaava
- Hirvenväistökoe "Moose Test" Youtubessa
- Euro Ncap kolaritestitulos ja youtube siitä
- Tarkat tekniset tiedot tiedossa: Huoltoväli, takuu, akkutakuu ja sen rajaukset, range kesällä ja talvella, perävaunun vetopaino, muiden käyttäjien kokemukset
- Huolto-organisaatio, huoltohinnat ja huoltopaikkojen sijainnit
- Koeajokokemukset: Nitinät, natinat, melutaso, kommentit ajo-ominaisuuksista, kommentit ajojärjestelmästä ja viihdejärjestelmästä esim Teams yhteensopivuus ja käytettävyys, lämmityslaitteen toiminta ja riittävyys, ilmastointilaitteen toimivuus.
- Vakuutushinnat, varaosahinnat, rengashinnat
- Latausjärjestelmän toimivuus, esim akun esilämmitysmahdollisuus ennen latausta ja latauksen nopeus erilaisissa olosuhteissa
- AC lataus 22 kW
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 531
japsit ja korealaiset
Japskeilla ja Koreilaisilla taisi olla elektroniikan valmistus vallan -80 ja -90 luvuilla ja siita se valahti Kiinaan. Minulla on ollu tunne etta Kiinalaiset eivat vaan ole osanneet valmistaa riittavan hyvia autoja ennen etta niilla olisi markkinoita mutta nyt sekin taito on heille opetettu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 063
Japskeilla ja Koreilaisilla taisi olla elektroniikan valmistus vallan -80 ja -90 luvuilla ja siita se valahti Kiinaan. Minulla on ollu tunne etta Kiinalaiset eivat vaan ole osanneet valmistaa riittavan hyvia autoja ennen etta niilla olisi markkinoita mutta nyt sekin taito on heille opetettu.
Ei kiinnosta. En osta kiinalaista vaikka sen saisi puoleen hintaan.

Auton osto on 90%:sesti tunnepuolen juttuja, joten joku Zeekr 008 jää kauppaan aina, riippumatta tekniikasta ja hinnasta.

Ehkä tämä muuttuu joskus kun Geelyn tapaiset firmat tajuavat että brändäys pitää hoitaa kunnolla.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 254
Ei kiinnosta. En osta kiinalaista vaikka sen saisi puoleen hintaan.
Tämä. Ehkä kuulun siihen 1% mutta en tule ikinä ostamaan kiinalaista autoa. Ja kiinalainen tässä kohtaa tarkoittaa kiinalaisten suunnittelemaa, kiinassa rakennettua ja kiinalaisten omistamaa automerkkiä. Rajan vetäminen voi olla vaikeata tosin, minusta XC40/C40 ei ole em. kriteereillä kiinalainen, XC30 on siinä ja siinä ja BYD on selvästi kiinalainen.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 666
Eli pelkastaan kiinassa rakennettu on Ok kunhan se vain on suunniteltu Stuttgartissa?
Monella länsimaalaisella autovalmistajalla on suunnittelustudiot kiinassa, ja saman pitää toteutua toiseen suuntaan. Vaatimukset ja logiikan erot ovat sen verran isot että auto myy paremmin kun on "paikallisesti" suunniteltu.

Joillain kiinalaisilla on suunnittelua euroopan mantereella, uskon että se tuottaa tulosta.

Kiinalaisten suunnittelema auto kiinaan ei tule olemaan myyntivaltti täällä. Ellei se ole jotenkin merkittävästi halvempi. 100kWh akullinen auto, neliveto, 500hp ja 20k€ niin myyntiä piisaisi eikä alkuperällä olisi paljoa väliä ostajille. Mutta tuntuu että ne kiinalaisten autot ovat samanhintaisia kuin muiden vakiintuneiden valmistajien, joten hyppy tuntemattomaan ei houkuta monia.

E: Lisään vielä että komppaan tuota brändiongelmaa. Tuntuu että niitä kiinalaisia valmistajia ilmestyy kuin sieniä sateella. Vaikka konserni saattaa joissain perimmiltään olla sama, niin itsellä tulee jo sellainen automerkkien ylikuormitus. Tuntuu että se on liian hajanaista jotta siihen voi luottaa, jos se koko valmistaja häviää yhtä nopeasti kuin ilmestyikin.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 531
Oma henkilokohtainen ongelma Kiinalaismerkkien kanssa on tasan tarkkaan vain huolto ja takuu. Jos nuo saadaan todistettavaan kuntoon niin minulle sen jalkeen merkitsee vain se etta on mahdollisimman halpa.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 296
Oma henkilokohtainen ongelma Kiinalaismerkkien kanssa on tasan tarkkaan vain huolto ja takuu. Jos nuo saadaan todistettavaan kuntoon niin minulle sen jalkeen merkitsee vain se etta on mahdollisimman halpa.
Enne vanhaan tällaiset laitettiin torille häpeäpaaluun. Nykyään ihmiset julkisesti halventavat itseään äärimmäisen itsekkyyden osoituksillaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 063
Enne vanhaan tällaiset laitettiin torille häpeäpaaluun. Nykyään ihmiset julkisesti halventavat itseään äärimmäisen itsekkyyden osoituksillaan.
Miksipä tuo olisi sen itsekkäämpää kuin naapurikunnasta putkimiehen tilaaminen vain, koska saa sieltä alemman tarjouksen?

Anyway - pointtini oli että 99% kiinalaisille autoille on täysi mahdottomuus. Pelkästään jo sen takia, että jenkit kieltävät niiden maahantuonnin ja tuo jättää parikymmentä prosenttia automarkkinoista täysin saavuttamattomiksi kiinassa valmistetuille autoille.

Puhumattakaan siitä, että brändeillä on väliä ihmisille. Made in Germany on osalle auton ostajista välttämättömyysosa brändiä, vaikka sitten seurauksena saisikin hitaamman, ”huonomman” ja kalliimman auton.

Varsinkin kun autojen paremmuutta on aika mahdotonta edes mitata muuten kuin subjektiivisesti.
 
Liittynyt
31.03.2021
Viestejä
1 568
Tämä. Ehkä kuulun siihen 1% mutta en tule ikinä ostamaan kiinalaista autoa. Ja kiinalainen tässä kohtaa tarkoittaa kiinalaisten suunnittelemaa, kiinassa rakennettua ja kiinalaisten omistamaa automerkkiä. Rajan vetäminen voi olla vaikeata tosin, minusta XC40/C40 ei ole em. kriteereillä kiinalainen, XC30 on siinä ja siinä ja BYD on selvästi kiinalainen.
Mites Polestar? Se on vähän hankala kun on mun mielestä hyvin pitkälti kiinalainen, mutta ne kuitenkin tuntuvat toimivan täällä pohjolassa sähköautoiksi jopa poikkeuksellisen hyvin. Paremmin kuin Volvot.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
115
Mites Polestar? Se on vähän hankala kun on mun mielestä hyvin pitkälti kiinalainen, mutta ne kuitenkin tuntuvat toimivan täällä pohjolassa sähköautoiksi jopa poikkeuksellisen hyvin. Paremmin kuin Volvot.
Itselleni Polestar tuntuu eniten länsimaalaiselta näistä kiinamerkeistä, ehkä se johtuu skandinaavisesta tyylistä etenkin sisätiloissa ja yleisestä laatufiiliksestä.

Korostui aika konkreettisesti kun tänään istui vuorotellen Polestar 2/3/4 ja BYD Seal. Toki etenkin P3 ja P4 vähän eri hintaluokassa kuin Seal, mutta kyllä se Hylje tuntui sisältä aika muoviselta sekasotkulta Polestareihin verrattuna.

Ainakin haluaisin uskoa että uusissakin Polestareissa olisi edes ripaus Volvon osaamista mukana - tiedä sitten mikä on todellisuus?
 
Liittynyt
31.03.2021
Viestejä
1 568
Ainakin haluaisin uskoa että uusissakin Polestareissa olisi edes ripaus Volvon osaamista mukana - tiedä sitten mikä on todellisuus?
Voihan se olla näin jatkossakin. Polestar ei varsinaisesti kilpaile hinnalla ainakaan kotimarkkinoiden (=Kiinan) ulkopuolella. Tällä voi erottua muusta kiinalalaisesta sähköautomassasta. Se voi olla ihan toimiva konsepti jatkossakin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 638
Viestejä
4 218 886
Jäsenet
71 086
Uusin jäsen
retroValtsu

Hinta.fi

Ylös Bottom