• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Työttömän elämä -thread

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 009
Mihin vittuun tarvii kuvaa CVssä? Luulis että se on ihan toissijainen asia. Ihan niinkuin nimikin.
Ja varmaan tähän riittää se vasurilla otettu selfie, ettei tarvitse sitä varten lähteä mihinkään valokuvaajalle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
347
Mihin vittuun tarvii kuvaa CVssä? Luulis että se on ihan toissijainen asia. Ihan niinkuin nimikin.
Näinpä. Eikös tässä viime vuodet oli vauhkottu nimettömän/kasvottoman/anonyymin työnhaun perään. Hieman sotii sitä vastaan. Kuulostaa toisaalta juuri tyypilliseltä paikallisen/seudullisen TE-toimiston puuhastelulta. Todennäköisesti on palkattu vielä joku jamppa palkkatuella ottamaan kuvia ja pyörittämään "työnhakupajaa".

Vähän sellanen fiilis, että miten tyhmänä mua siellä pidetään.
Kannattaa oikaista näitä asioita sinne päin. Herkästi pitävät työnhakijaa kyvyttömänä, mikäli työttömyys pitkittyy. Yritä ottaa joku hyöty kuitenkin irti... passikuvaksi?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 783
Mitä tapahtuu jos vaan sanois että mun CVhen ei kuvia tule. Piste. Voiko noi jotenkin siitäkin rangaista?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 009
Kannattaa oikaista näitä asioita sinne päin. Herkästi pitävät työnhakijaa kyvyttömänä, mikäli työttömyys pitkittyy. Yritä ottaa joku hyöty kuitenkin irti... passikuvaksi?
Tässä on tosiaan about kuukausi mennyt valmistumisesta, että ei tämä varmaan mikään kovin pitkä aika vielä tässä vaiheessa ole. Jos siellä aletaan jotain ihan perusasioita selittelemään, niin kävelen kyllä ulos. Onneksi on yksi työhaastattelu perjantaina, niin voin sen ainakin heittää niille.
Pitääpä ottaa nuo passikuviksi. Passi menikin juuri vanhaksi vuoden alusta :)
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Mitä tapahtuu jos vaan sanois että mun CVhen ei kuvia tule. Piste. Voiko noi jotenkin siitäkin rangaista?
Ei tietenkään voi rankaista. Mutta itse olen sitä mieltä, että kuva on hyvä koska silloin tulee se inhimillinen kontakti heti. Ei ole "kasvoton" anonyymi hakija.

...
Pitääpä ottaa nuo passikuviksi. Passi menikin juuri vanhaksi vuoden alusta :)
En usko, että ottavat passikuvan kriteerien täyttäviä kuvia siellä.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 221
Ja onko nykyisin edes mahdollista ottaa kuvia itse, passia kun hain, niin siihen piti olla joku kuvafirman koodi.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Ja onko nykyisin edes mahdollista ottaa kuvia itse, passia kun hain, niin siihen piti olla joku kuvafirman koodi.
Omassa passissa on itse otettu kuva, mutta aikamoista säätämistä jalustan, valaistuksen ja poliisin vaatimuksissa naaman asettelussa oikein ja kuvakoossa että sen saa lähetettyä.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Ja onko nykyisin edes mahdollista ottaa kuvia itse, passia kun hain, niin siihen piti olla joku kuvafirman koodi.
On joo. Poliisin sivuilla on parametrit. Itse otin kännykällä ja croppasin koneella. Pitää olla vain tarkkana, että on oikea määrä pikseleitä joka suunnassa.
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
567
Kai se kuva helpottaa eri hakijoiden muistamista, jos hakemuksia joutuu lukuisia selailemaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 179
Näinpä. Eikös tässä viime vuodet oli vauhkottu nimettömän/kasvottoman/anonyymin työnhaun perään. Hieman sotii sitä vastaan. Kuulostaa toisaalta juuri tyypilliseltä paikallisen/seudullisen TE-toimiston puuhastelulta. Todennäköisesti on palkattu vielä joku jamppa palkkatuella ottamaan kuvia ja pyörittämään "työnhakupajaa".



Kannattaa oikaista näitä asioita sinne päin. Herkästi pitävät työnhakijaa kyvyttömänä, mikäli työttömyys pitkittyy. Yritä ottaa joku hyöty kuitenkin irti... passikuvaksi?
Esimerkiksi Tampereen yliopiston yrityspäivillä on järjestetty CV-kuvauksia, joten voisi päätellä että CV:ssä "pitäisi" nykypäivänä olla kuva. En silti ymmärrä mitä merkitystä valokuvalla on haettaessa asiantuntijatason tehtäviin.
 
Liittynyt
24.09.2020
Viestejä
103
1610703561819.png

1610703612599.png

Tähän huomioi, etäsuositukset ja koronan... Hyvin menee.

Hain opintolainan loputtua tukea kannettavan hankintaan joulukuussa. Tässä Kelan vastaus ja sosiaalitoimiston vastaus. Koululta hain kaikki lausunnot ja tositteet. Silti kieltävä vastaus. En ole vielä saanut kunnollista tukea sosiaalitoimistosta tai kelalta elämässäni, sekä yleensä hakemus on hylätty ja sanottu mene diakoniaan tai leipäjonoon ajankohdasta riippumatta. Ei sillä ole väliä saatko opintolainaa opiskelijana tai oletko työtön tai työkyvytön tai sairas, saat hassun vastauksen. Tähän lisättäkööt ettei ole kotivakuutusta ja kannettava oli käytetty hakemusta tehdessä ja jätin rikkonaisen kannettavan heille sosiaalitoimistoon.

En saanut tukea peruskoulussa, ammattikoulussa, enkä ammattikorkeakoulussa. En saanut harrastaa nuorena mitään, enkä käydä missään.
"Mene pois sosiaalitoimistosta tai kutsun vartian, en tee päätöksiä!" Vantaa.
"Mene pois täältä tai poistan sinut täältä vartian avulla" Kela Vantaalla.

Tähän asti olen elämässä saanut itselleni tukea kaiken kaikkiaan viimeisen kolmen vuoden ajalta:
-(Toistuvat tuet 252,76€ opintotuki ja 295,51€ asumistuki, joista vähennetää vuokra 450€/kk= 98,27€ kuukausittain vuokranmaksun jälkeen.)
-Muuttaessa ensiasuntoon 60€ patjan hankkimiseen, 60€ keittiötarvikkeisiin, 60€ tekstiiliin, 20€ hygienia tarvikkeisiin.
-Bussilippuun 14€
-Salikortin 2kk 60€
-Ruokarahaa 40€ (mitoittivat 5€ per päivä)
-Lääkkeen panadol 6€

Naurattaahan tää, koska isä saa työttömänä vain 415€ tukea elämiseen, joka on alle perusosan ja äiti tienaa alle 2.5k palkkaa vaikka samassa työpaikassa yli 10v.
Enpähän nuorempana saanut tukea harrastuksiin, urheiluun, tapahtumiin tai nuorisopalveluihin.

Nostinpahan opintolainat tappiin ja hankin auton+ajokortin, parturissa käyn kun nuorena ei voinut.
Valmistun 3kk sisällä parhaani mukaan ja sitten olen insinööri. Saan ehkä muutaman tonnin ja jotain päälle pienellä työharjottelu kokemuksella, mutta elämä opettanut.
Parempi tehdä puuhöylätöitä, kuin yrittää pyytää tukea, johon on oikeutettu. Kai mä jonain päivänä oon oikeutettu tekemään oikeita insinööritöitä.
Siihen asti etin töitä ja alle muutaman tonnil kuus teen X työtä loppu opintojen. Totta kai tammikuun opintolainalla koneen hommasin kouluhommiin...
 
Viimeksi muokattu:

namlepo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
4 604
Ei varmaan tulis. Tiijän semmosia jotka saanut useammankin läppärin sossusta
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 221
Läppärin kait saa TE-keskuksen kautta, siis jos ei opiskele opintotuen varassa, vaan työmarkkinatuella.
 

DarkkiFIN

Sosiaalisesti etääntynyt
Liittynyt
17.07.2017
Viestejä
1 602
Edellisen kerran kun opiskelemassa olin, niin koululta sai läppärin lainaan jos oli tarvetta. Ikinä kuullukaan että kelasta olis läppärin homaamiseen olis saanu apuja.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
622
Sosiaalitoimistolta on mahdollista saada täydentävää/ehkäisevää toimeentuloa tietokoneen hankintaan. Ja tämäkin vaihtelee kaupungista riippuen. Laitan alle muutaman esimerkin.

Kuopio

Kone.jpg



Päijät-Häme

Kone_2.jpg


 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
574
Kyllä minä ainakin ymmärrän, että työttömälle tai opiskelijalle kustannetaan tietokone valtion puolesta. Opiskelu tai työnhaku sekä ihan päivittäisten asioiden hoitaminen jollain kirjaston koneella olisi yhtä tuskaa.
 
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
157
Kyllähän toi päätös vaikuttaa hyvin lookiselta. Onhan se tietysti harmi ettei uutta konetta kustannettu :(
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 938
Jollain kirjaston koneella työskentely tai opiskelu ihan mahdotonta. Joko siinä vieressä tai takana on joku spurdospärdösepari, tai jokin kunniakansalainen pummimassa tupakkaa tai rahaa. Täytyy kyllä myöntää ettei ole kokemusta kun noin vajaan vuoden ajalta noista yleisessä käytössä olevista koneista.

Edit: Ja ei, ainakaan Helsingissä ei saa jeesiä tietokoneeseen sossulta tai Kelalta. Näin ainakin mulle infottu aikanaan Kelan työntekijältä ja sosiaaliviranomaiselta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.09.2020
Viestejä
103
Korona rajoitukset pitää ottaa huomioon, sekä tietokoneen välttämättömyys. Jokainen myönnetty tuki on asiallisesti ja järkevästi perusteltu. On epäreilua jos joutuu kouluun matkaamaan bussilla yli tunnin korona aikana ja altistamaan itsensä rajotusten vastaisesti. (Tietenkin nykyään auto vie 18min kouluun, mutta polttoaine?) Kirjastoon jos lähtee kouluhommia tekemään, niin ohjelmistoja pitäisi asentaa ja kirjaston koneille ei saa ohjelmia asennella. Eikä alle 500€ kannettavalla omassa käytössä pärjää, vaan sillä voi heittää vaikka vesilintua... Vaativia ohjelmistoja. Pitää ottaa huomioon, että mitä ohjelmaa käyttää ja mitä kurssia käy. Eri asia jos käytettynä pöytäkoneen hankkii. Minä lähdin kotoa tyhjin taskuin soluasuntoon ja olin valmis nukkumaan kelan/sosiaalitoimiston lattialla jos ei tukia tai töitä saanut. Myöhemmässä vaiheessa muutin solusta oikeaan asuntoon ja sain oman rauhan. Eikä kotona pieni 7m2 huone kolmelle muulle veljelle jakaen riittänyt mulle vuodesta toiseen (etenkin kun keittiön pöydällä kaikkien veljesten kanssa piti opiskella). Eteenpäin elämässä pyritään. Ainahan sitä selviää tilanteesta keinolla tai toisella, mutta ylpeyttä siitä ei saa. Olin valmis matkaamaan vaikka toiseen kaupunkiin töihin ja asumaan aikaisemmin, mutta iän vuoksi töitä ei saanut. Nykyään töitä löytyy vain koska on ajokortti ja työkortteja, sekä tutkinto taustalla ja ikää kertynyt ja työkokemusta. Enkä tee töitä enää ilmatteeks hyväntekeväisyyttä tai 9€/tuntipalkalla. Kyllä vähintään haluan 9.50€/h puuhöylätyöstä ja ei tarvitse valehdella et katotaan miten käy myöhemmin ja olisko vakkarille tarvetta. Se on niin nähty ja koettu, eikä suullisella sopimuksella ole arvoa. Tein Kelan/Sosiaalitoimiston mielestä syntiä, kun menin sinne istuskelemaan koko päiväksi ja hain töitä koneillaan aikaisemmassa vaiheessa elämässä ja metallipurkista söin. Uhmasin siellä kaikkia, etten mene kuin töihin tai kaksi metriä syvemmälle ja mikäli jälkimmäinen vaihtoehto tapahtuu, niin veljeni periköön valtiolta korvauksia systemaattisesta tahallisesta syrjinnästä. TE-toimistosta ei ole ollut hyötyä itselleni, eikä isälleni ja ohjaamokin on jokin hupitalo, jossa peukkuja pyöritellään. Ihmiset haluavat töitä, eivätkä turhan panttina istua ja käydä turhia kursseja. Eikä helpolla pitkän linjan tehnyttä työmiestä saa tekemään töitä alle 1600€ palkalla tai "työkokeiluun", josta alkaa ikuinen noidankehä. Rikkaalla elämä on helppoa ja omistusasunnon omistavilla. Minun pitää vain 3kk kestää tätä koulua ja voin siirtyä seuraavaan vaiheeseen eli pysyä työelämässä tai hakeutua YAMK. Eikä isälläkään ole kuin 6kk eläkkeeseen ja kaikki veljet menossa töihin tai ovat jo töissä. Minä olen jo marjastanut ja puuroa aamuisin hotkinut ja käynyt läpi köyhyyden helvetin. Eikai sitä koko ikänsä tarvitse kärsiä. Toiselle on nautintoa pihistellä, mutta pakon edestä se on kaikkea muuta. En vain suostu uudelleen köyhäilemään. Jokin taso pitää olla ja terveydestä huolta pitää. Olen jo nähnyt, kuinka kömpelöä terveydenhuolto on.

1610884503312.png


Voihan sitä olla optimistinen ja sanoa aina voi uudelleen töihin hakeutua ja koulu on vapaaehtoista ja työpaikka on vain harrastus, eikä ole käärinliinoissa ole taskuja jne. jne. jne.
Ei siitä ole kuin harmia, laittaa toista ilmaistyövoimaksi vasten tahtoaan. Kaikkea sitä nähty ja kuultu. Mulle riittää, ettei ihmisten arvoa mitata kullalla, eikä statuksella politiikasta riippumatta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 221
Tietokoneen hankinta on kunnalle edullinen vaihtoehto, jos vaihtoehtona on maksaa esim. km-korvaukset autolla lähimpään kirjastoon, jossa voi työtä hakea. On vielä paikkoja joissa tulee helposti 50km mittariin kirjastoreissulla. Opiskellessa kannattaa olla myös aktiivinen apurahan hakija. Paras vuosi oli 4000€ verotonta, kun ei lasketa opinnäytteeseen saatua rahaa, heikoin vuosi oli 900€ verotonta. Sain hankittua tietokoneen ja oppikirjoja. Näitä ei siis kaikki saa, mutta pidin itse huolen, että käytän verorahoja mahdollisimman vähän. Työttömänä/työttömyystuella opiskeleva ei taida pystyä saamaan apurahoja samaan tapaan, vaikuttamatta työttömyysetuuteen?
 
Liittynyt
24.09.2020
Viestejä
103
Tietokoneen hankinta on kunnalle edullinen vaihtoehto, jos vaihtoehtona on maksaa esim. km-korvaukset autolla lähimpään kirjastoon, jossa voi työtä hakea. On vielä paikkoja joissa tulee helposti 50km mittariin kirjastoreissulla. Opiskellessa kannattaa olla myös aktiivinen apurahan hakija. Paras vuosi oli 4000€ verotonta, kun ei lasketa opinnäytteeseen saatua rahaa, heikoin vuosi oli 900€ verotonta. Sain hankittua tietokoneen ja oppikirjoja. Näitä ei siis kaikki saa, mutta pidin itse huolen, että käytän verorahoja mahdollisimman vähän. Työttömänä/työttömyystuella opiskeleva ei taida pystyä saamaan apurahoja samaan tapaan, vaikuttamatta työttömyysetuuteen?
Apurahoja ei saa opiskelija, ellei kyseessä ole kehitysvamma tai onnettomuudesta johtuva vamma, mikä estää tekemästä X asiaa. Tuntuisi väärältä hakea apurahoa jos pystyy töitä tekemään. On jo tarpeeksi kehitysvammaisia satutettu ja leikattu budjetista melkein kokonaa pois. Eivät kehitysvammaiset ja sairauden omaavat saa melkein mitää tukea ja joutuvat vastoin tahtoaan kotonaan olla ja muiden armoilla.

Usko pois, olen ollut töissä avustajana. Monet avustajat ovat tosi törkeitä ja ilkeitä. Eivätkä he usein opeta taitoja, jota tarvitaan elämässä selviytyäkseen kehitysvammaisille. Ei ole tarkoitus loukata, mutta kehitysvammaisia syrjitään tässä maassa jo niin pahasti ettei rajaa ole. Tiedän liikaa ihmisiä, jotka eivät saa töitä ulkonäkö vaatimusten vuoksi ja eivät hyväksy puhevammaista tms töihin vaikka olisi kuinka sivistyvästi käyttäytyvä. Kaikki kehitysvammaset syntyessään tungetaan samaan kouluun, jolloin eivät saa tarvitsemaansa apua työpaikan löytämiseen ja kaikkia kohdellaan kuin eivät osaisi mitää tai kehittyisi koskaa. :(
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 221
Apurahoja ei saa opiskelija, ellei kyseessä ole kehitysvamma tai onnettomuudesta johtuva vamma, mikä estää tekemästä X asiaa. Tuntuisi väärältä hakea apurahoa jos pystyy töitä tekemään. On jo tarpeeksi kehitysvammaisia satutettu ja leikattu budjetista melkein kokonaa pois. Eivät kehitysvammaiset ja sairauden omaavat saa melkein mitää tukea ja joutuvat vastoin tahtoaan kotonaan olla ja muiden armoilla.

Usko pois, olen ollut töissä avustajana. Monet avustajat ovat tosi törkeitä ja ilkeitä. Eivätkä he usein opeta taitoja, jota tarvitaan elämässä selviytyäkseen kehitysvammaisille. Ei ole tarkoitus loukata, mutta kehitysvammaisia syrjitään tässä maassa jo niin pahasti ettei rajaa ole. Tiedän liikaa ihmisiä, jotka eivät saa töitä ulkonäkö vaatimusten vuoksi ja eivät hyväksy puhevammaista tms töihin vaikka olisi kuinka sivistyvästi käyttäytyvä. Kaikki kehitysvammaset syntyessään tungetaan samaan kouluun, jolloin eivät saa tarvitsemaansa apua työpaikan löytämiseen ja kaikkia kohdellaan kuin eivät osaisi mitää tai kehittyisi koskaa. :(
Tarkoitin apurahoja säätiöltä, jotka jakavat apurahoja opintomenestyksen, tieteen kehityksen tai sosiaalisen syyn perusteella. Osassa maksetaan vaikka vain puolet kuluista, jolloin joutuu hakemaan samaan projektiin apurahaa useammasta lähteestä. Mutta vaikkapa Karjalaisen Kulttuurin edistämissäätiö jakoi ihan vain syntyperän perusteella, verotustodistuksella osoitettiin että tuelle on tarve.
 
Liittynyt
24.09.2020
Viestejä
103
Tarkoitin apurahoja säätiöltä, jotka jakavat apurahoja opintomenestyksen, tieteen kehityksen tai sosiaalisen syyn perusteella. Osassa maksetaan vaikka vain puolet kuluista, jolloin joutuu hakemaan samaan projektiin apurahaa useammasta lähteestä. Mutta vaikkapa Karjalaisen Kulttuurin edistämissäätiö jakoi ihan vain syntyperän perusteella, verotustodistuksella osoitettiin että tuelle on tarve.
En ole koskaan hakenut apurahoja säätiöltä, enkä aikaisemmin kuullut säätiöstä kunnes otit puheeksi. Enkä tule hakemaan säätiöltä mitään, koska opintoni ovat loppuvaiheessa. Toki voisin nuoremmille veljeksille ehdottaa, mutta epäilevin mielin. En usko että saavat senttiäkään. Parasta vain että opiskelevat aamusta iltaan ja yrittävät korkealle elämässä vailla olettamuksia. Jos menee paskasti, sitten menee. Ainakin tietävät että ovat parhaansa yrittäneet ja voivat nukkua unensa rauhassa miettimättä ettei toisten rahoja käyttänyt. Jokin ylpeys ja kunnia pitää olla. Vieraalta ei oteta apua, eikä kerrota huonosta tilanteesta. Sen verran perinteisiä ja itsepäisiä olemme.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 221
En ole koskaan hakenut apurahoja säätiöltä, enkä aikaisemmin kuullut säätiöstä kunnes otit puheeksi. Enkä tule hakemaan säätiöltä mitään, koska opintoni ovat loppuvaiheessa. Toki voisin nuoremmille veljeksille ehdottaa, mutta epäilevin mielin. En usko että saavat senttiäkään. Parasta vain että opiskelevat aamusta iltaan ja yrittävät korkealle elämässä vailla olettamuksia. Jos menee paskasti, sitten menee. Ainakin tietävät että ovat parhaansa yrittäneet ja voivat nukkua unensa rauhassa miettimättä ettei toisten rahoja käyttänyt. Jokin ylpeys ja kunnia pitää olla. Vieraalta ei oteta apua, eikä kerrota huonosta tilanteesta. Sen verran perinteisiä ja itsepäisiä olemme.
Tuo ettet ota vieraalta apua etkä kerro huonosta tilanteestasi on hieman ristiriidassa edellisten viestiesi kanssa? Itse pidän säätiöitä fiksuina paikkoina hakea rahoitusta, joskus se on jopa fiksumpi tapa kuin käydä työharjoittelussa jossain kokoonpanolinjalla. Teetkö projektityön kehittämällä uutta, vai hankit opintopisteet (usein palkattomalla) harjoittelulla. Jos on jo opintotukea saava ja toimeentulotukea saava, niin tuollaiset apurahat katsotaan ainakin toimeentulotuessa huomioon tulona. Mutta jos pääset hiukankin sen minimitoimeentulon yläpuolelle, saat enemmän päätäntävaltaa omaan elämääsi. Esim. voit valita itse mikä oppimistyyli sopii sinun urasuunnitelmiisi, joka todella suurella todennäköisyydellä vähentää vieraan rahan (Kela/sossu) tarvetta elämän myöhemmissä vaiheissa.

Nämä säätiöt on perustettu ihan vain opiskelun tukemista varten, tietty vuosibudjetti käytetään joka vuosi, riippumatta ketkä sieltä rahaa hakevat. Voi se mennä kovatuloisellekin, jos parempaa vaihtoehtoa ei hakemuksista löydy.
 
Liittynyt
24.09.2020
Viestejä
103
Tuo ettet ota vieraalta apua etkä kerro huonosta tilanteestasi on hieman ristiriidassa edellisten viestiesi kanssa? Itse pidän säätiöitä fiksuina paikkoina hakea rahoitusta, joskus se on jopa fiksumpi tapa kuin käydä työharjoittelussa jossain kokoonpanolinjalla. Teetkö projektityön kehittämällä uutta, vai hankit opintopisteet (usein palkattomalla) harjoittelulla. Jos on jo opintotukea saava ja toimeentulotukea saava, niin tuollaiset apurahat katsotaan ainakin toimeentulotuessa huomioon tulona. Mutta jos pääset hiukankin sen minimitoimeentulon yläpuolelle, saat enemmän päätäntävaltaa omaan elämääsi. Esim. voit valita itse mikä oppimistyyli sopii sinun urasuunnitelmiisi, joka todella suurella todennäköisyydellä vähentää vieraan rahan (Kela/sossu) tarvetta elämän myöhemmissä vaiheissa.

Nämä säätiöt on perustettu ihan vain opiskelun tukemista varten, tietty vuosibudjetti käytetään joka vuosi, riippumatta ketkä sieltä rahaa hakevat. Voi se mennä kovatuloisellekin, jos parempaa vaihtoehtoa ei hakemuksista löydy.
Onhan se ristiriidassa osittain... Saan noin 1200€ nettona kuussa, ens kuusta lähtien. En tiedä, mitä tukisäätiöitä on olemassa, johon Vantaalainen Metropoliaa opiskeleva voi hakea.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.06.2017
Viestejä
330
Apurahoja ei saa opiskelija, ellei kyseessä ole kehitysvamma tai onnettomuudesta johtuva vamma, mikä estää tekemästä X asiaa. Tuntuisi väärältä hakea apurahoa jos pystyy töitä tekemään. On jo tarpeeksi kehitysvammaisia satutettu ja leikattu budjetista melkein kokonaa pois. Eivät kehitysvammaiset ja sairauden omaavat saa melkein mitää tukea ja joutuvat vastoin tahtoaan kotonaan olla ja muiden armoilla.

Usko pois, olen ollut töissä avustajana. Monet avustajat ovat tosi törkeitä ja ilkeitä. Eivätkä he usein opeta taitoja, jota tarvitaan elämässä selviytyäkseen kehitysvammaisille. Ei ole tarkoitus loukata, mutta kehitysvammaisia syrjitään tässä maassa jo niin pahasti ettei rajaa ole. Tiedän liikaa ihmisiä, jotka eivät saa töitä ulkonäkö vaatimusten vuoksi ja eivät hyväksy puhevammaista tms töihin vaikka olisi kuinka sivistyvästi käyttäytyvä. Kaikki kehitysvammaset syntyessään tungetaan samaan kouluun, jolloin eivät saa tarvitsemaansa apua työpaikan löytämiseen ja kaikkia kohdellaan kuin eivät osaisi mitää tai kehittyisi koskaa. :(
Ei niitä apurahoja saa opiskelijat. Tarkoitettu mielenvikaisille tms. laitos ihmisille. Muutenhan sossu olisi sinne ohjannut.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
443
Haen normitöitä, kunhan tämä työ ensin suoritettu tai tämän työn ohelle. Sitten valmistun, kun tämä työ on ohi.
Ne harjoittelut voi suorittaa useammissa työpaikoissa. Esim. baronalla 3 paikkaa haussa Vantaalla, luulis noista sen 2ke/kk ainakin saavan. Harjoitteluun muistaakseni toimitettiin vain työtodistukset koululle ja sai opintopisteet.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 221
Ne harjoittelut voi suorittaa useammissa työpaikoissa. Esim. baronalla 3 paikkaa haussa Vantaalla, luulis noista sen 2ke/kk ainakin saavan. Harjoitteluun muistaakseni toimitettiin vain työtodistukset koululle ja sai opintopisteet.
Toivottavasti noin nykyisin. Aikaisemmin tarvitsi työnantajan allekirjoittaman harjoittelusopimuksen, jolloin suuri osa työnantajista piti opintopisteitä hyvänä palkkana
 
Liittynyt
18.06.2017
Viestejä
330
Toivottavasti noin nykyisin. Aikaisemmin tarvitsi työnantajan allekirjoittaman harjoittelusopimuksen, jolloin suuri osa työnantajista piti opintopisteitä hyvänä palkkana
Tää pätee amikses. Ei amk:ssa. Ellei ole muulla kuin tekniikan alalla. Muissa aloissa amk:ssa ei saa palkkaa harjottelusta kuin harvoin, sillä moni on röyhkeitä.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 234
Kyllä sieltä kelasossusta muutakin saa kuin kannettavia tietokoneita.

Entinen kaveri sai sieltä pesukoneen, minkä muuten myi heti pois ja tienasi rahat, kun ostin itte sille heti muuttopäivänä kalliimman. Sai sieltä imurin, mikroaaltouunin, kannettavan tietokoneen aiempina vuosina.

Laskuja makselivat, mm. sähkö ja ylikallis Premium kotivakuutus.

Jätin ko ystävän, koska tulin taloudellisesti hyväksikäytetyksi ollen itsekin työttömänä. Imi kaikki rahani kuiviin.

Eli kyllä sossu maksaa ja hänellä meni ne muut tuet vuokraan ja oli veloissakin (ulosotossa yli 25 000 e).

Sössinyt elämänsä itse, ja pisti yhteiskunnan maksamaan ne laitteet ja välineet, joita oikeasti tarvitsi.

Itse kun olin työttömänä, pitkäaikaistyöttömänä, kertaakaan en ole sossussa käynyt. Kelan tukia toki nostanut ja asumistukea.

Joka tuesta jäänyt kuukauden lopuksi jopa 50 euroa säästöön kun elelin niukasti enkä ostanut mitään velaksi.

Asuntokin on 400e vuokra, kun tuolla kaverilla oli pääkaupunkiseudulla 650 euron kunnallinen talo (silti liian kallis hänen tulotasoon).

Miten voi valittaa köyhyyttään, jos ei edes suostu poistumaan sieltä pääkaupunkiseudulta halvemmille asuntoapajille?
 
Liittynyt
19.06.2018
Viestejä
644
Kyllä sieltä kelasossusta muutakin saa kuin kannettavia tietokoneita.

Entinen kaveri sai sieltä pesukoneen, minkä muuten myi heti pois ja tienasi rahat, kun ostin itte sille heti muuttopäivänä kalliimman. Sai sieltä imurin, mikroaaltouunin, kannettavan tietokoneen aiempina vuosina.

Laskuja makselivat, mm. sähkö ja ylikallis Premium kotivakuutus.

Jätin ko ystävän, koska tulin taloudellisesti hyväksikäytetyksi ollen itsekin työttömänä. Imi kaikki rahani kuiviin.

Eli kyllä sossu maksaa ja hänellä meni ne muut tuet vuokraan ja oli veloissakin (ulosotossa yli 25 000 e).

Sössinyt elämänsä itse, ja pisti yhteiskunnan maksamaan ne laitteet ja välineet, joita oikeasti tarvitsi.

Itse kun olin työttömänä, pitkäaikaistyöttömänä, kertaakaan en ole sossussa käynyt. Kelan tukia toki nostanut ja asumistukea.

Joka tuesta jäänyt kuukauden lopuksi jopa 50 euroa säästöön kun elelin niukasti enkä ostanut mitään velaksi.

Asuntokin on 400e vuokra, kun tuolla kaverilla oli pääkaupunkiseudulla 650 euron kunnallinen talo (silti liian kallis hänen tulotasoon).

Miten voi valittaa köyhyyttään, jos ei edes suostu poistumaan sieltä pääkaupunkiseudulta halvemmille asuntoapajille?
Suomessa järjestelmä on tuollainen. Ei täysin aukoton, ja passivoiva..tosin on siinä hyvätkin puolet eli kukaan ei tipu totaaliseen köyhyyteen,asunnottomuuteen sun muuta jos et itse aktiivisesti siihen suuntaan vaikuta. Myös jos haluat väärinkäyttää niin se onnistuu.. Kun lepäät täysin yhteiskunnan tukiverkostossa niin ei oikein kannata hypätä sieltä pois ellet löydä hyvää kokopäivätyötä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 418
Kyllä ongelma oli sossun kanssa aikaisemmin ainakin se, että ne jotka osaa käyttää järjestelmää saavat tukea, mutta sitten kun olisi akuutti tarve, niin päätökset venyy ja venyy. En kadehdi kyllä perusturvan varassa eläviä ollenkaan, sen verran stressaavaa se ainakin itselleni oli, onneksi tästä on jo vuosia aikaa.
 
Liittynyt
19.06.2018
Viestejä
644
Kyllä ongelma oli sossun kanssa aikaisemmin ainakin se, että ne jotka osaa käyttää järjestelmää saavat tukea, mutta sitten kun olisi akuutti tarve, niin päätökset venyy ja venyy. En kadehdi kyllä perusturvan varassa eläviä ollenkaan, sen verran stressaavaa se ainakin itselleni oli, onneksi tästä on jo vuosia aikaa.
Sama,siis ei varmasti kukaan kadehdi jos asiat on huonosti ja pelkästään yhteiskunnan tukiverkon varassa. Tuostakin samaa mieltä että ne jotka osaa käyttää järjestelmää (olen ymmärtänyt että osa vähemmistöistä saa tukea miten järjestelmää täysin käyttää) ovat paremmassa asemassa tukien suhteen kuin ne jotka tekee ison osan elämästään duunia (ja pärjää omillaan), sitten joskus kun on joku 0,5-1v kausi että tarvisit ja olisit oikeutettu tukiin niin hankalaa saada mitään..
 
Liittynyt
24.09.2020
Viestejä
103
Ei sieltä sossusta saa mitään jos ei ole vahvoja perusteita tai lääkärin todistusta tms, joka oikeuttaisi kyseisen asian pyytämiseen. Eri asia pyytää pesukonetta tms. jos on lapsia tms. Ympäristötekijät ja muuttujat pitää ottaa huomioon. Räbä chattihän tämä ei ole, mutta nauranpahan pois kun asiallisuutta ei tarvitse noudattaa kielteisissä päätöksissä. Yritin vielä kerran. Ei onnistunut. Nyt unohdan kokonaa sossun ja kelan. Enää kuukausi pitää jaksaa ja valmistun koulusta samoihin aikoihin @mikitys73 kanssa. Saa nähdä, saadaanko molemmat töitä ja miten jatkuu elämä. En löytänyt säätiötä, mistä kysyä apua niin unohdan senkin asian sikseen.

1611795596994.png
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
2 798
Minkälaisessq.kämpässä/vuokrasopparilla saa edes asua ilman kotivakuutusta? :redface: En ole kuullutkaan ettei jollakin sitä olisi.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
@opiskelija pesukoneen saa luultavammin jos asuu sellaisessa taloyhtiössä jossa ei ole pyykkitupaa.

@Antw kotivakuutusta ei myönnetä esim. luottotiedottomille. Luottotiedottomille myönnetään ainoastaan pakollinen liikennevakuutus.
 
Liittynyt
19.08.2018
Viestejä
743
Ei tosiaan pitäisi tulla automaattisesti hylkyä, riippuu siitä mistä ja paljonko niitä merkintöjä on.
Maksuhäiriömerkintä ei saa olla automaattinen vakuutushakemuksen hylkäysperuste. Jos vakuutuksenhakijalla on maksuhäiriömerkintä, vakuutuksen myöntämistä tulee harkita maksuhäiriömerkintöjen sisällön perusteella. Vähäinen maksuhäiriömerkintä ei yleensä ole myöntämisen este. Jos merkintöjen sisällön tai määrän perusteella on ilmeistä, että vakuutuksenhakija tulee jatkossa jättämään vakuutusmaksut maksamatta, voi vakuutusyhtiö kieltäytyä myöntämästä kotivakuutusta.
 
Liittynyt
19.03.2017
Viestejä
170
Ei minulta ainakaan ole koskaan tarkastettu onko sitä kotivakuutusta vai ei. Toki sellainen löytyy ja ihan mieluusti sellaisen otankin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 541
Eikös aina vakuutuksia ole saanut millä merkinnöillä tahansa, mutta jotkut tahot ovat voineet vaatia maksun etukäteen, ilman laskuja?
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Vastaillaas vielä tähän, just 2 päivää sit otin fortumin kautta laajan kotivakuutuksen luottotiedottomana ja ihan normilaskutuksella se meni (3kk välein lasku)
Fortumin vaatimuksena näyttäisi olevan, että pitää ottaa samalla sähkösopimus + kotivakuutus.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 752
Fortumin vaatimuksena näyttäisi olevan, että pitää ottaa samalla sähkösopimus + kotivakuutus.
Hoh, katsoin juuri samaa. Sähköstä pitäisi maksaa 21 euroa kuussa ja siihen vielä lisäksi aika tyyris kotivakuutus. Mulla menee tällä hetkellä 80 neliön kämpässä sähköä kympillä kuussa eli onhan tuo 21e/kk ihan järkyttävän kallis.
 

neoflix

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
882
16€ sähkö ja vähän alle 10€ kotivakuutus itellä, sähköstä ei tarviis maksaa noin paljoa mut ennemmin otin sen kiinteenä niin onpahan varaa iskeä laitteita enemmän jylläämään
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 275
Viestejä
4 189 907
Jäsenet
70 717
Uusin jäsen
Diavolo

Hinta.fi

Ylös Bottom