Tuuletusikkunan vaimennus?

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 343
Vuokra asunnossa on sängyn vieressä vanhan mallinen tuuletusikkuna. Ei siis sellainen lasinen vaan puisella ovella varustettu. Tuon puun lisäksi ikkunassa ei ole mitään vaimentavaa joten äänet kuuluu melko kuuluvasti läpi ja sattuu olemaan vielä taloyhtiön kylmälaitteiden puhallin vieressä. Vanhassa asunnossa mulla oli vastaavassa tuuletusikkunassa ilmansisääntulo venttiili, mutta siinä oli ääniloukku eli sellainen kotelo jossa oli vaahtomuovia sisällä ja se vaimensi äänet täysin. Aloinkin miettimään, että toimisikohan jos laittaisi vaahtomuovia tmv .tuon ikkunan umpeen? Vai tulisiko täällä asiantuntijoilla jotain parempia ratkaisuja mieleen?
 

Coanda

Tulinen kastike
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
312
Tee valitus vuokranantajalle. Vaatimukset riippuvat rakennuksen rakennusvuodesta, mutta rakennuksen ulkovaipan tulee eristää ääntä riittävästi ja tuolle tekniikan aiheuttamalle melullekin on rajansa. Voit olla myös yhteydessä rakennusvalvontaan tai terveystarkastajaan.

Ensiapuna toki joku materiaali ikkunan sisässä voi olla toimiva ratkaisu, ainakin jos tuossa luukussa ei ole korvausilmaventtiiliä jonka toiminta sillä häiriintyisi. Materiaalina jokin homehtumaton ja sellainen josta ei irtoa mitään möhnää olisi paras, eli ehkä joku finnfoamista vuoltu palanen?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 343
Tee valitus vuokranantajalle. Vaatimukset riippuvat rakennuksen rakennusvuodesta, mutta rakennuksen ulkovaipan tulee eristää ääntä riittävästi ja tuolle tekniikan aiheuttamalle melullekin on rajansa. Voit olla myös yhteydessä rakennusvalvontaan tai terveystarkastajaan.

Ensiapuna toki joku materiaali ikkunan sisässä voi olla toimiva ratkaisu, ainakin jos tuossa luukussa ei ole korvausilmaventtiiliä jonka toiminta sillä häiriintyisi. Materiaalina jokin homehtumaton ja sellainen josta ei irtoa mitään möhnää olisi paras, eli ehkä joku finnfoamista vuoltu palanen?
Tein valituksen isännöitsijälle joka käsitteli asian taloyhtiön kanssa ja totesivat vaan, että mitään ei voi tehdä kun on kriittinen puhallin jota ei oikein muuallekaan saa. Ei ole korvausilmaventtiiliä luukussa. Ei toi ääni varmastikaan mikään kova ole, mutta ärsyttävä. Kuuluu tyyliin nappikuulokkeiden läpi koneella ollessa. Nukun yöllä korvatulpat päässä niin silloin ei kuulu.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 292
Laita finnfoam tai vastaavaa täyteen ja katso minkälaista vaikutusta saat sillä. Jos massaa halutaan lisää niin päällystät sen bitumilla tai vastaavalla vielä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
871
Massa on äänenvaimennuksen peruskomponentti. Seinissäkin se on 3:sta ylöspäin kipsilevyä. Ei mitään hötöä lämmöneristettä siihen käytetä.
Ilmaraot tietysti vesittää koko vaimennuksen, eli tiivisteet kuntoon siitä luukusta, jos vuotaa.

edit: Olen itse asunut -70 luvun omakotitalosssa, jossa tuollainen puutuuletusluukku, enkä muista mitään meluongelmia, vaikka tie muutaman metrin päässä. Joten lähtisin siitä tiivistyksen tarkistamisesta liikkeelle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 529
Tein valituksen isännöitsijälle joka käsitteli asian taloyhtiön kanssa ja totesivat vaan, että mitään ei voi tehdä kun on kriittinen puhallin jota ei oikein muuallekaan saa. Ei ole korvausilmaventtiiliä luukussa. Ei toi ääni varmastikaan mikään kova ole, mutta ärsyttävä. Kuuluu tyyliin nappikuulokkeiden läpi koneella ollessa. Nukun yöllä korvatulpat päässä niin silloin ei kuulu.
Itse lähtisin siitä että keksisivät jonkun vaimennuskotelon tms että tuo pöheltimen meteli ei tulisi niin voimakkaana asuntoosi ja/tai saisivat muuten sitä vaimennettua. Se, että se on kriittinen ei ole mikään selitys, jos se häiritsee niin se häiritsee ja monesti noihin saa jotain vaimennusta keksittyä tavalla tai toisella.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 343
Massa on äänenvaimennuksen peruskomponentti. Seinissäkin se on 3:sta ylöspäin kipsilevyä. Ei mitään hötöä lämmöneristettä siihen käytetä.
Ilmaraot tietysti vesittää koko vaimennuksen, eli tiivisteet kuntoon siitä luukusta, jos vuotaa.

edit: Olen itse asunut -70 luvun omakotitalosssa, jossa tuollainen puutuuletusluukku, enkä muista mitään meluongelmia, vaikka tie muutaman metrin päässä. Joten lähtisin siitä tiivistyksen tarkistamisesta liikkeelle.
Tää on 60 luvun kerrostalo jossa on muutenkin todella huonot äänieristykset ja naapurin TV ja puheita yms. kuuluu läpi. Ainakin silmämääräisesti noiden ikkunoiden tiivisteet näyttää uusilta ja hyviltä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 814
Viestejä
4 241 781
Jäsenet
71 248
Uusin jäsen
seemo

Hinta.fi

Ylös Bottom