Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Liittynyt
26.11.2020
Viestejä
44
Itseä ihmetyttää miten kaikilla tuntuu tulevan pyörä sekakäyttöön. Kamalasti epäilen hiekkatie ajoja.. Ajatuksena varmasti tosi kiva, mutta todellisuus....
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
387
Itseä ihmetyttää miten kaikilla tuntuu tulevan pyörä sekakäyttöön. Kamalasti epäilen hiekkatie ajoja.. Ajatuksena varmasti tosi kiva, mutta todellisuus....
Olisiko kuitenkin niin että on parempi olla jotakin vaikka ei tarvitsisikaan, kuin huomata että joskus tarvitsee ja sitten ei olekaan.

Itse vetelen täysin huoletta läskipyörällä vaikka suurin osa ajoa on päällysteellä. Tämä ihan vain siksi koska halusin sellaisen. Onhan tuota nyt käyty esittelemässä metsäpoluillakin kun kerran sinne kivasti pääsee ja sähköjen myötä se on myös helppoa.
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
74
Itseä ihmetyttää miten kaikilla tuntuu tulevan pyörä sekakäyttöön. Kamalasti epäilen hiekkatie ajoja.. Ajatuksena varmasti tosi kiva, mutta todellisuus....
Itse ajan nykyään sähköläskillä ympäri vuoden, myin kaikki muut pyörät pois koska nyt voin yhdellä pyörällä ajaa kaupungissa tai maastossa, kesät, talvet.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 274


Tämän tyylistä mallia
Eli hybridi, tai ns. urban.
Aika heikosti tuohon budjettiin saa mitään järkevää. Verkkokaupasta voi niitä sen omia GZR merkkisiä saada, mutta moottorit on vähän tuntemattomampia itselle.

Pari satasta jos laittaa lisää, niin saksasta saisi esim. Cuben pyöriä, joissa on Boschin moottori.
 
Liittynyt
13.04.2017
Viestejä
1 507
Eli hybridi, tai ns. urban.
Aika heikosti tuohon budjettiin saa mitään järkevää. Verkkokaupasta voi niitä sen omia GZR merkkisiä saada, mutta moottorit on vähän tuntemattomampia itselle.

Pari satasta jos laittaa lisää, niin saksasta saisi esim. Cuben pyöriä, joissa on Boschin moottori.
Kiitos. Tässä itsekin googletellut aikalailla ja ei tosiaan mitään boschin tai shimanon vehkeitä saa tuohon rahaan. Pitää nyt vähän funtsia mitä tekee. Noissa ns. mummomalleissa ei läheskään kaikissa tunnu olevan irroitettavaa akkua mikä on tosiaan aivan ehdoton. Nuita saisi kyllä halvemmalla kuin hybridiä.
 
Liittynyt
13.04.2017
Viestejä
1 507
Eri aiheeseen toinen kysymys. Olen nyt ajanut omalla Helkaman xe12 maasturilla (Shimanon kilkkeet) 170km. Liike sanoi että ensihuolto olisi 100-300km. Nyt kun koitin varata aikaa niin menee kuitenkin ehkä jopa kk päähän. Kuinka ehdoton tuo 300km on näissä vehkeissä. Myyjä sanoi kun soitin että jossei nyt yli 1000km aja. Jäin vaan miettimään asiaa että onko kannattavaa ajaa montaa sataa ennen huoltoa. Ja liikettä ei oikein voi vaihtaa koska olen jo työsuhdeliisariin sisällyttänyt ekan huollon kustannukset.
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
387
Kiitos. Tässä itsekin googletellut aikalailla ja ei tosiaan mitään boschin tai shimanon vehkeitä saa tuohon rahaan. Pitää nyt vähän funtsia mitä tekee. Noissa ns. mummomalleissa ei läheskään kaikissa tunnu olevan irroitettavaa akkua mikä on tosiaan aivan ehdoton. Nuita saisi kyllä halvemmalla kuin hybridiä.
Se voi tosiaan käydä kalliiksi halpakin pyörä jos akku menee paskaksi talven aikana kylmien kelien vuoksi. Siinä mielessä pidemmän päälle irrotettava akku käy halvemmaksi. Ja onhan se kiva ja helppo latailla sisällä erikseen se akku ettei koko pyörää tarvitse viedä pistokkeen viereen.

Jos halpaa pyörää hakee niin kannattaa oman ja lähikuntien liikkeet käydä läpi. Muutaman kerran olen nähnyt vähän käytetyn pyörän myynnissä pilkkahintaan. Merkkiä en muista, mutta halvin sähkis minkä käytettynä myynnissä näin oli 750€.


Eri aiheeseen toinen kysymys. Olen nyt ajanut omalla Helkaman xe12 maasturilla (Shimanon kilkkeet) 170km. Liike sanoi että ensihuolto olisi 100-300km. Nyt kun koitin varata aikaa niin menee kuitenkin ehkä jopa kk päähän. Kuinka ehdoton tuo 300km on näissä vehkeissä. Myyjä sanoi kun soitin että jossei nyt yli 1000km aja. Jäin vaan miettimään asiaa että onko kannattavaa ajaa montaa sataa ennen huoltoa. Ja liikettä ei oikein voi vaihtaa koska olen jo työsuhdeliisariin sisällyttänyt ekan huollon kustannukset.
Tässä ollaan samassa jamassa. Mä oon Helkaman Fexin kanssa tilanteessa että 200km on kohta täynnä ja ensihuolto ajankohtainen. Meillä nyt ajan saa vaikka samalle päivälle, ettei ole siitä kiinni, mutta hyvä silti tietää. Ensi viikko on kyllä niin lämmin että taitaa se satanen tulla täyteen ihan työmatkojen puitteissa.
 
Liittynyt
15.03.2017
Viestejä
121
Eri aiheeseen toinen kysymys. Olen nyt ajanut omalla Helkaman xe12 maasturilla (Shimanon kilkkeet) 170km. Liike sanoi että ensihuolto olisi 100-300km. Nyt kun koitin varata aikaa niin menee kuitenkin ehkä jopa kk päähän. Kuinka ehdoton tuo 300km on näissä vehkeissä. Myyjä sanoi kun soitin että jossei nyt yli 1000km aja. Jäin vaan miettimään asiaa että onko kannattavaa ajaa montaa sataa ennen huoltoa. Ja liikettä ei oikein voi vaihtaa koska olen jo työsuhdeliisariin sisällyttänyt ekan huollon kustannukset.

Ei ole ehdoton. Senkun poljet menemään, ei se autopuolellakaan ole niin justiinsa.
 
Liittynyt
05.06.2017
Viestejä
173
Eri aiheeseen toinen kysymys. Olen nyt ajanut omalla Helkaman xe12 maasturilla (Shimanon kilkkeet) 170km. Liike sanoi että ensihuolto olisi 100-300km. Nyt kun koitin varata aikaa niin menee kuitenkin ehkä jopa kk päähän. Kuinka ehdoton tuo 300km on näissä vehkeissä. Myyjä sanoi kun soitin että jossei nyt yli 1000km aja. Jäin vaan miettimään asiaa että onko kannattavaa ajaa montaa sataa ennen huoltoa. Ja liikettä ei oikein voi vaihtaa koska olen jo työsuhdeliisariin sisällyttänyt ekan huollon kustannukset.
Itselläni meni ainakin komeasti pitkäksi (olikohan 550km taulussa) kun vein ensihuoltoon. Vähän se ukko naureskeli että katotaanpa ja ilmeisesti mittasi ketjuista, että onko venymistä tapahtunut -> Oli kunnossa ja sain ensihuoltona otettua sen. Varmasti liikkeissä on eroja ja kysymällä selviää, niinku olit jo nähtävästi tehnytkin.
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
387
Nyt alkaa tämä sähkökulkineiden vakuuttaminen menemään vähän liiallisuuksiin. Lasten lelutkin pitää vakuuttaa :rofl:
"Moottoriajoneuvoa käytetään liikennevakuutuslain mukaan liikenteessä myös silloin, kun sitä käytetään tai siirretään teiden ulkopuolella, esimerkiksi piha-alueilla, pelloilla, metsässä tai jäällä."

Näitä pelto- / jääautoja näkee paljon ja niitähän ei liene ollut tapana edes rekisteröidä ja en usko että erikseen vakuuttaa, vai muistanko väärin? Vai onko niin että nekin olisi pitänyt, mutta että kukaan ei ole viitsinyt kun kukaan ei tule kyselemään että mikäs juttu teillä on tuon peltoauton kanssa.

Mutta varsinkin täällä maakunnissa voi kestää ihan hetki jos toinenkin ennen kuin poliisi alkaa ratsaamaan polkuautoja, lennäteltäviä droneja (niillekin on oma maksullinen lupansa), akuutteja tai sähköpyöriä. Ehkä sitten jos hiljaisena iltapäivänä 50km/h alueella joku lapsonen päästelee jalkakäytävällä skuutilla poliisiauton ohi niin siinä voi herätä epäilys että nyt kannattaa ehkä kaveri pysäyttää ja vähän kysellä.

Toivottavasti noiden polkuautojen kohdalla kuitenkin osataan pitää järki päässä vakuutussumman kanssa. EU määrää vakuuttamisen pakolliseksi mutta eivät tietääkseni sitä vakuutuksen hintaa. Jos laite painaa sen 25kg+ mutta maksiminopeus on 5km/h ja istuinkorkeus 30cm maasta niin ehkä sellaisille voisi olla ihan joku nimellinen vakuutus joka sitten korvaa ne sellaiset vahingot mitä tuolla laitteella voi sattua. Akun räjähtäminenhän siinä riskinä varmaan eniten on. Tosin se taas voi vakuutuskorvauksena olla melko kallis jos kaikki akun räjähtämisen rikkoma tavara joudutaan vakuutuksen puitteissa korvaamaan. Vaan ehkä siihenkin joku pykälä on ettei omassa varastossa räjähtävä polkumopo mene liikennevakuutuksen korvauksiin kun sillä ei juuri silloin edes ajeta.
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
74
"Moottoriajoneuvoa käytetään liikennevakuutuslain mukaan liikenteessä myös silloin, kun sitä käytetään tai siirretään teiden ulkopuolella, esimerkiksi piha-alueilla, pelloilla, metsässä tai jäällä."

Näitä pelto- / jääautoja näkee paljon ja niitähän ei liene ollut tapana edes rekisteröidä ja en usko että erikseen vakuuttaa, vai muistanko väärin? Vai onko niin että nekin olisi pitänyt, mutta että kukaan ei ole viitsinyt kun kukaan ei tule kyselemään että mikäs juttu teillä on tuon peltoauton kanssa.

Mutta varsinkin täällä maakunnissa voi kestää ihan hetki jos toinenkin ennen kuin poliisi alkaa ratsaamaan polkuautoja, lennäteltäviä droneja (niillekin on oma maksullinen lupansa), akuutteja tai sähköpyöriä. Ehkä sitten jos hiljaisena iltapäivänä 50km/h alueella joku lapsonen päästelee jalkakäytävällä skuutilla poliisiauton ohi niin siinä voi herätä epäilys että nyt kannattaa ehkä kaveri pysäyttää ja vähän kysellä.

Toivottavasti noiden polkuautojen kohdalla kuitenkin osataan pitää järki päässä vakuutussumman kanssa. EU määrää vakuuttamisen pakolliseksi mutta eivät tietääkseni sitä vakuutuksen hintaa. Jos laite painaa sen 25kg+ mutta maksiminopeus on 5km/h ja istuinkorkeus 30cm maasta niin ehkä sellaisille voisi olla ihan joku nimellinen vakuutus joka sitten korvaa ne sellaiset vahingot mitä tuolla laitteella voi sattua. Akun räjähtäminenhän siinä riskinä varmaan eniten on. Tosin se taas voi vakuutuskorvauksena olla melko kallis jos kaikki akun räjähtämisen rikkoma tavara joudutaan vakuutuksen puitteissa korvaamaan. Vaan ehkä siihenkin joku pykälä on ettei omassa varastossa räjähtävä polkumopo mene liikennevakuutuksen korvauksiin kun sillä ei juuri silloin edes ajeta.
Meinaatko että Suomessa joku vakuutus olisi kohtuullinen? Itsellä moottoripyörässä osakaskolla vakuutus 190€/v. L1e-A sähköpyörässä 120€!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 009
Keskustelu varmaan kannattaa käydä jossain toisessa ketjussa, koska näitä otsikon pyöriä vakuutuspakko ei ole koskenut ennen, eikä koske tulevaisuudessakaan.


Poikkeuksen helposti muistettavaan 25-sääntöön tekevät sähköavusteiset polkupyörät. Vakuuttamisvelvollisuuden ulkopuolelle on rajattu sellaiset sähköavusteiset pyörät, jotka edellyttävät liikkuakseen myös polkemista, ja joissa moottorin avustus kytkeytyy pois, kun ajonopeus saavuttaa 25 km/h. Lisäksi moottorin suurin sallittu teho on 250 W.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 784
Keskustelu varmaan kannattaa käydä jossain toisessa ketjussa, koska näitä otsikon pyöriä vakuutuspakko ei ole koskenut ennen, eikä koske tulevaisuudessakaan.

Tuohon keskusteluun tosiaan parempi ketju on esim. tämä:

 
Liittynyt
13.04.2017
Viestejä
1 507

Onko kellään ollut ylläolevaa pidemmässä käytössä? Saisi vähän kokemuksia.
Tänään käytiin koeajamassa tuota ja perään yli tuplaten kalliimpaa helkamaa. Olihan noissa ero Helkaman hyväksi, mutta jos peilaa hintaa niin ei Bilteman mankeli kovin pahalta tuntunut. Akun koko nyt taitaa olla suurin miinus mitä itsellä tuli mieleen. Onko muuta syytä huomioida?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
365
Keskustelu varmaan kannattaa käydä jossain toisessa ketjussa, koska näitä otsikon pyöriä vakuutuspakko ei ole koskenut ennen, eikä koske tulevaisuudessakaan.


Poikkeuksen helposti muistettavaan 25-sääntöön tekevät sähköavusteiset polkupyörät. Vakuuttamisvelvollisuuden ulkopuolelle on rajattu sellaiset sähköavusteiset pyörät, jotka edellyttävät liikkuakseen myös polkemista, ja joissa moottorin avustus kytkeytyy pois, kun ajonopeus saavuttaa 25 km/h. Lisäksi moottorin suurin sallittu teho on 250 W.
Tarkoittaako tää nyt yksinkertaisesti sitä, että yli 25kg alle 250w poljettava sähköpyörä edelleen vakuutuksen ulkopuolella. Kovasti nyt ollut joka puolella tuosta 25kg säännöstä ja aika sekavaa ja sekalaista tekstiä, tai sit ite oon sekasin. Oma pyörä just sen 25-26kg :speechless:

Sori offtopic ja tai väärä ketju, mutta tää taitaa koskettaa aika montaa fatbiken omistajaa.

E: Ei varmaan muuten sekoittaisi niin paljon, mutta kun paljon nyt uutisoitu yms. et paljon muutoksia tulossa vaikka todellisuudessa useat noista muutoksista ei edes ole muutoksia tai ne vaan olleet huonosti informoituja aiemmin.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 907
Tarkoittaako tää nyt yksinkertaisesti sitä, että yli 25kg alle 250w poljettava sähköpyörä edelleen vakuutuksen ulkopuolella. Kovasti nyt ollut joka puolella tuosta 25kg säännöstä ja aika sekavaa ja sekalaista tekstiä, tai sit ite oon sekasin. Oma pyörä just sen 25-26kg :speechless:

Sori offtopic ja tai väärä ketju, mutta tää taitaa koskettaa aika montaa fatbiken omistajaa.
Eikai aiheesta keskustelu ole offtopicia. Mutta jatkossa jos jokin näistä ylittyy: 25kmh, 250w tai 25kg, niin vakuutus tarvitaan

Edit. Alempana olikin, että poljettava vehje ei omaa painorajaa, kun tehoa on alle 250w. Tehokkaammat on vaatineetkin vakuutuksen jo aiemmin
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
365
Eikai aiheesta keskustelu ole offtopicia. Mutta jatkossa jos jokin näistä ylittyy: 25kmh, 250w tai 25kg, niin vakuutus tarvitaan
Mikä toi yllä mainittu poikkeus sit on? Offtopic lähinnä heitin, koska lainatussa viestissäkin mainittu vaikkei välttämättä ole otsikoon liittyvät speksit enää vakuutustarpeen ulkopuolella.

E: eiku joo, ilmeisesti tarkoittaa poikkeus tuota kun polkemalla voi lisätä vauhtia. Pitääkin käydä hiomassa pyörän rungosta pari sataa grammaa pois

E2: eiku siis kylläpäs eipäs..laitetaas spoileriin

Mitkä liikkumisvälineet tulee liikennevakuuttaa?
Ei liikennevakuutusta

Sähköiset liikkumisvälineet ja tavarankuljettimet, joiden paino on alle 25 kg JA rakenteellinen nopeus alle 25 km tunnissa.

Sähköavusteiset polkupyörät, joiden nopeus avustettuna on enintään 25 km/h ja teho enintään 250 W. (Pyörän painolla ei ole merkitystä.)

Yksinomaan vammaisten henkilöiden käyttöön annetut kevyet liikkumisvälineet, kuten sähköpyörätuolit.

Vakuutettava

Sähköiset liikkumisvälineet ja tavarankuljettimet, joiden paino on yli 25 kg TAI rakenteellinen nopeus yli 25 km tunnissa.

Sähköpolkupyörät, joiden moottori ei kytkeydy pois päältä yli 25 km/h nopeudessa tai joiden paino on enemmän kuin 25 kg. (Ei koske niitä sähköavusteisia polkupyöriä, jotka täyttävät "Ei liikennevakuutusta" -kohdassa mainitut ehdot.)

Kaikki vuokrattavat sähköpotkulaudat riippumatta painosta ja nopeudesta. Yritys vastaa liikennevakuutuksesta.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
387
Mikä toi yllä mainittu poikkeus sit on? Offtopic lähinnä heitin, koska lainatussa viestissäkin mainittu vaikkei välttämättä ole otsikoon liittyvät speksit enää vakuutustarpeen ulkopuolella.

E: eiku joo, ilmeisesti tarkoittaa poikkeus tuota kun polkemalla voi lisätä vauhtia. Pitääkin käydä hiomassa pyörän rungosta pari sataa grammaa pois
Joo, tuo on melkoinen viidakko. Pitäisi oikein joku vuokaavio piirtää näistä.

Vakuutus vaaditaan jos 250W, 25km/h tai 25kg menee yli, PAITSI jos se on poljettava niin silloin tuota painorajaa ei tarvitse noudattaa.
250W ja 25km/h silti pätevät niihinkin.

Tämä siis ilmeisesti siitä että tuo poljettava 250W ja 25km/h on aikanaan määritelty luvalliseksi sähköpolkupyöräksi eikä siihen tule muutoksia.

Sitten tuli lainsäädäntö painorajasta mukaan noiden aiempien keralle, niin tuo pyörien mentävä porsaanreikä jäi vielä, eli poljettavuus pelasti ne.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 461
Sekavasti kyllä selitetty monessa paikkaa tuo säännöstely, mutta löytyihän se tarkkakin määritelmä:

Ei liikennevakuutusta
  • Sähköavusteiset polkupyörät, joiden nopeus avustettuna on enintään 25 km/h ja teho enintään 250 W. (Pyörän painolla ei ole merkitystä.)

 
Liittynyt
23.02.2020
Viestejä
284
Tuohon keskusteluun tosiaan parempi ketju on esim. tämä:

Ja toisaalta tuo lakiuudistus ei muuta mitään myöskään tuon ketjun fillareille. Vakuutus on vaadittu jo vuosia. Oikea ketju olisi joku sähköpotkulautaketju.
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
74

Onko kellään ollut ylläolevaa pidemmässä käytössä? Saisi vähän kokemuksia.
Tänään käytiin koeajamassa tuota ja perään yli tuplaten kalliimpaa helkamaa. Olihan noissa ero Helkaman hyväksi, mutta jos peilaa hintaa niin ei Bilteman mankeli kovin pahalta tuntunut. Akun koko nyt taitaa olla suurin miinus mitä itsellä tuli mieleen. Onko muuta syytä huomioida?
Jos käyttö pääasiallisesti se 0-10km työmatka tms. lyhyt retki hyviä teitä pitkin niin aivan varmasti pärjää siinä missä tuplat tai triplat kalliimalla merkkipyörällä.

Jos Biltema lähellä niin takuu asiatkin toimii varmasti ihan hyvin.

Tosiaan jäi pois, akku on pieni, mutta kestopäällystetyllä tiellä ja kunnon rengaspaineilla tuolla ajaa helposti 20km täydellä avustuksella. Itse en ikinä maksaisi kaupunki sähköpyörästä tuota enempää, jos taas tykkää ajella enemmän metsäautoteitä tai ihan polkuja niin sitten katsoisin jotain muuta, ja sekin lähinnä akun koon takia.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 938
Viestejä
4 232 313
Jäsenet
71 123
Uusin jäsen
HyperCam

Hinta.fi

Ylös Bottom