Olisiko kuitenkin niin että on parempi olla jotakin vaikka ei tarvitsisikaan, kuin huomata että joskus tarvitsee ja sitten ei olekaan.Itseä ihmetyttää miten kaikilla tuntuu tulevan pyörä sekakäyttöön. Kamalasti epäilen hiekkatie ajoja.. Ajatuksena varmasti tosi kiva, mutta todellisuus....
Itse ajan nykyään sähköläskillä ympäri vuoden, myin kaikki muut pyörät pois koska nyt voin yhdellä pyörällä ajaa kaupungissa tai maastossa, kesät, talvet.Itseä ihmetyttää miten kaikilla tuntuu tulevan pyörä sekakäyttöön. Kamalasti epäilen hiekkatie ajoja.. Ajatuksena varmasti tosi kiva, mutta todellisuus....
Täällä ”maalla” on pakko mennä osittain hiekkateitä että edes pääse asfaltille.Itseä ihmetyttää miten kaikilla tuntuu tulevan pyörä sekakäyttöön. Kamalasti epäilen hiekkatie ajoja.. Ajatuksena varmasti tosi kiva, mutta todellisuus....
Eli hybridi, tai ns. urban.
Tämän tyylistä mallia
Kiitos. Tässä itsekin googletellut aikalailla ja ei tosiaan mitään boschin tai shimanon vehkeitä saa tuohon rahaan. Pitää nyt vähän funtsia mitä tekee. Noissa ns. mummomalleissa ei läheskään kaikissa tunnu olevan irroitettavaa akkua mikä on tosiaan aivan ehdoton. Nuita saisi kyllä halvemmalla kuin hybridiä.Eli hybridi, tai ns. urban.
Aika heikosti tuohon budjettiin saa mitään järkevää. Verkkokaupasta voi niitä sen omia GZR merkkisiä saada, mutta moottorit on vähän tuntemattomampia itselle.
Pari satasta jos laittaa lisää, niin saksasta saisi esim. Cuben pyöriä, joissa on Boschin moottori.
Se voi tosiaan käydä kalliiksi halpakin pyörä jos akku menee paskaksi talven aikana kylmien kelien vuoksi. Siinä mielessä pidemmän päälle irrotettava akku käy halvemmaksi. Ja onhan se kiva ja helppo latailla sisällä erikseen se akku ettei koko pyörää tarvitse viedä pistokkeen viereen.Kiitos. Tässä itsekin googletellut aikalailla ja ei tosiaan mitään boschin tai shimanon vehkeitä saa tuohon rahaan. Pitää nyt vähän funtsia mitä tekee. Noissa ns. mummomalleissa ei läheskään kaikissa tunnu olevan irroitettavaa akkua mikä on tosiaan aivan ehdoton. Nuita saisi kyllä halvemmalla kuin hybridiä.
Tässä ollaan samassa jamassa. Mä oon Helkaman Fexin kanssa tilanteessa että 200km on kohta täynnä ja ensihuolto ajankohtainen. Meillä nyt ajan saa vaikka samalle päivälle, ettei ole siitä kiinni, mutta hyvä silti tietää. Ensi viikko on kyllä niin lämmin että taitaa se satanen tulla täyteen ihan työmatkojen puitteissa.Eri aiheeseen toinen kysymys. Olen nyt ajanut omalla Helkaman xe12 maasturilla (Shimanon kilkkeet) 170km. Liike sanoi että ensihuolto olisi 100-300km. Nyt kun koitin varata aikaa niin menee kuitenkin ehkä jopa kk päähän. Kuinka ehdoton tuo 300km on näissä vehkeissä. Myyjä sanoi kun soitin että jossei nyt yli 1000km aja. Jäin vaan miettimään asiaa että onko kannattavaa ajaa montaa sataa ennen huoltoa. Ja liikettä ei oikein voi vaihtaa koska olen jo työsuhdeliisariin sisällyttänyt ekan huollon kustannukset.
Eri aiheeseen toinen kysymys. Olen nyt ajanut omalla Helkaman xe12 maasturilla (Shimanon kilkkeet) 170km. Liike sanoi että ensihuolto olisi 100-300km. Nyt kun koitin varata aikaa niin menee kuitenkin ehkä jopa kk päähän. Kuinka ehdoton tuo 300km on näissä vehkeissä. Myyjä sanoi kun soitin että jossei nyt yli 1000km aja. Jäin vaan miettimään asiaa että onko kannattavaa ajaa montaa sataa ennen huoltoa. Ja liikettä ei oikein voi vaihtaa koska olen jo työsuhdeliisariin sisällyttänyt ekan huollon kustannukset.
Itselläni meni ainakin komeasti pitkäksi (olikohan 550km taulussa) kun vein ensihuoltoon. Vähän se ukko naureskeli että katotaanpa ja ilmeisesti mittasi ketjuista, että onko venymistä tapahtunut -> Oli kunnossa ja sain ensihuoltona otettua sen. Varmasti liikkeissä on eroja ja kysymällä selviää, niinku olit jo nähtävästi tehnytkin.Eri aiheeseen toinen kysymys. Olen nyt ajanut omalla Helkaman xe12 maasturilla (Shimanon kilkkeet) 170km. Liike sanoi että ensihuolto olisi 100-300km. Nyt kun koitin varata aikaa niin menee kuitenkin ehkä jopa kk päähän. Kuinka ehdoton tuo 300km on näissä vehkeissä. Myyjä sanoi kun soitin että jossei nyt yli 1000km aja. Jäin vaan miettimään asiaa että onko kannattavaa ajaa montaa sataa ennen huoltoa. Ja liikettä ei oikein voi vaihtaa koska olen jo työsuhdeliisariin sisällyttänyt ekan huollon kustannukset.
"Moottoriajoneuvoa käytetään liikennevakuutuslain mukaan liikenteessä myös silloin, kun sitä käytetään tai siirretään teiden ulkopuolella, esimerkiksi piha-alueilla, pelloilla, metsässä tai jäällä."Nyt alkaa tämä sähkökulkineiden vakuuttaminen menemään vähän liiallisuuksiin. Lasten lelutkin pitää vakuuttaa
Eläköön sääntö-Suomi! Myös lasten sähkölelut vaativat pian liikennevakuutuksen
Sähköisten liikkumisvälineiden vakuuttaminen muuttuu, kun liikennevakuutuslain uudistus astuu voimaan kesäkuun alussa.www.is.fi
Meinaatko että Suomessa joku vakuutus olisi kohtuullinen? Itsellä moottoripyörässä osakaskolla vakuutus 190€/v. L1e-A sähköpyörässä 120€!"Moottoriajoneuvoa käytetään liikennevakuutuslain mukaan liikenteessä myös silloin, kun sitä käytetään tai siirretään teiden ulkopuolella, esimerkiksi piha-alueilla, pelloilla, metsässä tai jäällä."
Näitä pelto- / jääautoja näkee paljon ja niitähän ei liene ollut tapana edes rekisteröidä ja en usko että erikseen vakuuttaa, vai muistanko väärin? Vai onko niin että nekin olisi pitänyt, mutta että kukaan ei ole viitsinyt kun kukaan ei tule kyselemään että mikäs juttu teillä on tuon peltoauton kanssa.
Mutta varsinkin täällä maakunnissa voi kestää ihan hetki jos toinenkin ennen kuin poliisi alkaa ratsaamaan polkuautoja, lennäteltäviä droneja (niillekin on oma maksullinen lupansa), akuutteja tai sähköpyöriä. Ehkä sitten jos hiljaisena iltapäivänä 50km/h alueella joku lapsonen päästelee jalkakäytävällä skuutilla poliisiauton ohi niin siinä voi herätä epäilys että nyt kannattaa ehkä kaveri pysäyttää ja vähän kysellä.
Toivottavasti noiden polkuautojen kohdalla kuitenkin osataan pitää järki päässä vakuutussumman kanssa. EU määrää vakuuttamisen pakolliseksi mutta eivät tietääkseni sitä vakuutuksen hintaa. Jos laite painaa sen 25kg+ mutta maksiminopeus on 5km/h ja istuinkorkeus 30cm maasta niin ehkä sellaisille voisi olla ihan joku nimellinen vakuutus joka sitten korvaa ne sellaiset vahingot mitä tuolla laitteella voi sattua. Akun räjähtäminenhän siinä riskinä varmaan eniten on. Tosin se taas voi vakuutuskorvauksena olla melko kallis jos kaikki akun räjähtämisen rikkoma tavara joudutaan vakuutuksen puitteissa korvaamaan. Vaan ehkä siihenkin joku pykälä on ettei omassa varastossa räjähtävä polkumopo mene liikennevakuutuksen korvauksiin kun sillä ei juuri silloin edes ajeta.
En mä mitään meinaa. Sanoin että toivon.Meinaatko että Suomessa joku vakuutus olisi kohtuullinen? Itsellä moottoripyörässä osakaskolla vakuutus 190€/v. L1e-A sähköpyörässä 120€!
Ei kannata hengitystä pidätellä ja toivoa. Tämä laki on nyt vähän susi, sama kuin kuuluisa taksi uudistus.En mä mitään meinaa. Sanoin että toivon.
Poikkeuksen helposti muistettavaan 25-sääntöön tekevät sähköavusteiset polkupyörät. Vakuuttamisvelvollisuuden ulkopuolelle on rajattu sellaiset sähköavusteiset pyörät, jotka edellyttävät liikkuakseen myös polkemista, ja joissa moottorin avustus kytkeytyy pois, kun ajonopeus saavuttaa 25 km/h. Lisäksi moottorin suurin sallittu teho on 250 W.
Tuohon keskusteluun tosiaan parempi ketju on esim. tämä:Keskustelu varmaan kannattaa käydä jossain toisessa ketjussa, koska näitä otsikon pyöriä vakuutuspakko ei ole koskenut ennen, eikä koske tulevaisuudessakaan.
Liikennevakuuttamisen uusi laki voimaan 1.6.2024
Lakiuudistus tuo monia aiemmin vakuuttamattomia liikkumisvälineitä vakuuttamisvelvollisuuden piiriin. Ilman vakuutusta laitteet ovat käyttökiellossa.www.lvk.fi
Tarkoittaako tää nyt yksinkertaisesti sitä, että yli 25kg alle 250w poljettava sähköpyörä edelleen vakuutuksen ulkopuolella. Kovasti nyt ollut joka puolella tuosta 25kg säännöstä ja aika sekavaa ja sekalaista tekstiä, tai sit ite oon sekasin. Oma pyörä just sen 25-26kgKeskustelu varmaan kannattaa käydä jossain toisessa ketjussa, koska näitä otsikon pyöriä vakuutuspakko ei ole koskenut ennen, eikä koske tulevaisuudessakaan.
Liikennevakuuttamisen uusi laki voimaan 1.6.2024
Lakiuudistus tuo monia aiemmin vakuuttamattomia liikkumisvälineitä vakuuttamisvelvollisuuden piiriin. Ilman vakuutusta laitteet ovat käyttökiellossa.www.lvk.fi
Poikkeuksen helposti muistettavaan 25-sääntöön tekevät sähköavusteiset polkupyörät. Vakuuttamisvelvollisuuden ulkopuolelle on rajattu sellaiset sähköavusteiset pyörät, jotka edellyttävät liikkuakseen myös polkemista, ja joissa moottorin avustus kytkeytyy pois, kun ajonopeus saavuttaa 25 km/h. Lisäksi moottorin suurin sallittu teho on 250 W.
Eikai aiheesta keskustelu ole offtopicia. Mutta jatkossa jos jokin näistä ylittyy: 25kmh, 250w tai 25kg, niin vakuutus tarvitaanTarkoittaako tää nyt yksinkertaisesti sitä, että yli 25kg alle 250w poljettava sähköpyörä edelleen vakuutuksen ulkopuolella. Kovasti nyt ollut joka puolella tuosta 25kg säännöstä ja aika sekavaa ja sekalaista tekstiä, tai sit ite oon sekasin. Oma pyörä just sen 25-26kg
Sori offtopic ja tai väärä ketju, mutta tää taitaa koskettaa aika montaa fatbiken omistajaa.
Mikä toi yllä mainittu poikkeus sit on? Offtopic lähinnä heitin, koska lainatussa viestissäkin mainittu vaikkei välttämättä ole otsikoon liittyvät speksit enää vakuutustarpeen ulkopuolella.Eikai aiheesta keskustelu ole offtopicia. Mutta jatkossa jos jokin näistä ylittyy: 25kmh, 250w tai 25kg, niin vakuutus tarvitaan
Mitkä liikkumisvälineet tulee liikennevakuuttaa?
Ei liikennevakuutusta
Sähköiset liikkumisvälineet ja tavarankuljettimet, joiden paino on alle 25 kg JA rakenteellinen nopeus alle 25 km tunnissa.
Sähköavusteiset polkupyörät, joiden nopeus avustettuna on enintään 25 km/h ja teho enintään 250 W. (Pyörän painolla ei ole merkitystä.)
Yksinomaan vammaisten henkilöiden käyttöön annetut kevyet liikkumisvälineet, kuten sähköpyörätuolit.
Vakuutettava
Sähköiset liikkumisvälineet ja tavarankuljettimet, joiden paino on yli 25 kg TAI rakenteellinen nopeus yli 25 km tunnissa.
Sähköpolkupyörät, joiden moottori ei kytkeydy pois päältä yli 25 km/h nopeudessa tai joiden paino on enemmän kuin 25 kg. (Ei koske niitä sähköavusteisia polkupyöriä, jotka täyttävät "Ei liikennevakuutusta" -kohdassa mainitut ehdot.)
Kaikki vuokrattavat sähköpotkulaudat riippumatta painosta ja nopeudesta. Yritys vastaa liikennevakuutuksesta.
Sähköisten liikkumisvälineiden vakuuttaminen
Mille sähköisille liikkumisvälineille otetaan liikennevakuutus ja mille ei?www.lvk.fi
Joo, tuo on melkoinen viidakko. Pitäisi oikein joku vuokaavio piirtää näistä.Mikä toi yllä mainittu poikkeus sit on? Offtopic lähinnä heitin, koska lainatussa viestissäkin mainittu vaikkei välttämättä ole otsikoon liittyvät speksit enää vakuutustarpeen ulkopuolella.
E: eiku joo, ilmeisesti tarkoittaa poikkeus tuota kun polkemalla voi lisätä vauhtia. Pitääkin käydä hiomassa pyörän rungosta pari sataa grammaa pois
Ja toisaalta tuo lakiuudistus ei muuta mitään myöskään tuon ketjun fillareille. Vakuutus on vaadittu jo vuosia. Oikea ketju olisi joku sähköpotkulautaketju.Tuohon keskusteluun tosiaan parempi ketju on esim. tämä:
Moottorilla varustetut polkupyörät (L1e-a,L1e-b) (yli 250 W)
Täällä voi keskustella tehokkaista sähköpolkupyöristä esim. Bafangin 1000W tai CyklonEbiken 32 000W. Miksi oma lanka? Siksi että vakuutuksen vaativat yli 250 W L1e-luokan pyörät sekä muut tehokkaammat harrastelaitteet pysyvät erillään tavallisista tieliikennekäyttöön tarkoitetuista...bbs.io-tech.fi
Jos käyttö pääasiallisesti se 0-10km työmatka tms. lyhyt retki hyviä teitä pitkin niin aivan varmasti pärjää siinä missä tuplat tai triplat kalliimalla merkkipyörällä.Sähköpolkupyörä 28" 7-vaihteinen
Runkoon integroidun akun ja keskeiselle paikalle kampisarjaan sijoitetun moottorin ansiosta pyörä on sekä ulkonäöltään että ajo-ominaisuuksiltaan paljolti kuten tavallinen pyörä. Joka avustaa tehokkaasti polkemisessa! Alumiinirunko on vakaa ja kiertojäykkä. Laadukkaiden komponenttien ansiosta...www.biltema.fi
Onko kellään ollut ylläolevaa pidemmässä käytössä? Saisi vähän kokemuksia.
Tänään käytiin koeajamassa tuota ja perään yli tuplaten kalliimpaa helkamaa. Olihan noissa ero Helkaman hyväksi, mutta jos peilaa hintaa niin ei Bilteman mankeli kovin pahalta tuntunut. Akun koko nyt taitaa olla suurin miinus mitä itsellä tuli mieleen. Onko muuta syytä huomioida?