Mopokuumetta

Liittynyt
21.09.2018
Viestejä
2 901
9.4 oli ajokauden avaus ja 10.4 kerkesin vielä käydä pikku lenkin tekemässä. Ja heti perään tänään 27.4 vihdoin pääsi ajamaan. Parin viikon loma tossa välissä kärvisteltiinkin lumisateessa kotona :( eiköhän se kevät tänään alkanut :cool:
IMG_4881.jpeg
 
Liittynyt
11.04.2022
Viestejä
144
Tänään se kevät sitten oikeasti alkoi, kun otin myös Hayabusan ulos, vaivaiset 153tkm sen mittarissa joten kaipa tuo kestää seuraavatkin 16 vuotta (vm. 2008, ollut minulla vuodesta 2010 ja ostin sen kun sillä oli ajettu 9995km). On muuten vallan mukavaa ajella kummallakin, mutta ovat hyvin, hyvin erilaisia kokemuksia. Vielä kun joskus löytyisi hyväkuntoinen eikä ihan kivikautinen Suzuki DR650 tai 800 isotohtori niin pääsisi erämaahankin kaatuilemaan. Kevät nyt, vappuja motoristeille vaan!
kevät.jpg

PS1. Tuo sininen kaari lienee aurinkoheijastuma linssissä tms.
PS2. Tiedän että talo kaipaa julkisivuehostusta. Teen sit joskus eläkkeellä, ehkä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 372
Tänään se kevät sitten oikeasti alkoi, kun otin myös Hayabusan ulos, vaivaiset 153tkm sen mittarissa joten kaipa tuo kestää seuraavatkin 16 vuotta (vm. 2008, ollut minulla vuodesta 2010 ja ostin sen kun sillä oli ajettu 9995km). On muuten vallan mukavaa ajella kummallakin, mutta ovat hyvin, hyvin erilaisia kokemuksia. Vielä kun joskus löytyisi hyväkuntoinen eikä ihan kivikautinen Suzuki DR650 tai 800 isotohtori niin pääsisi erämaahankin kaatuilemaan. Kevät nyt, vappuja motoristeille vaan!

PS1. Tuo sininen kaari lienee aurinkoheijastuma linssissä tms.
PS2. Tiedän että talo kaipaa julkisivuehostusta. Teen sit joskus eläkkeellä, ehkä.
Kunnioitettavat kilometrit!
Tiikerissäni oli edellisen ja ensimmäisen omistajan jäljiltä reilut 100tkm ja 19 vuotta. Omat kilometrit siihen päälle jää marginaaliin ja 150 tonnia tulee täyteen näillä kilometreillä eläkkeellä (eli ei tule) :D
 
Liittynyt
17.04.2017
Viestejä
468
Tänään se kevät sitten oikeasti alkoi, kun otin myös Hayabusan ulos, vaivaiset 153tkm sen mittarissa joten kaipa tuo kestää seuraavatkin 16 vuotta (vm. 2008, ollut minulla vuodesta 2010 ja ostin sen kun sillä oli ajettu 9995km). On muuten vallan mukavaa ajella kummallakin, mutta ovat hyvin, hyvin erilaisia kokemuksia. Vielä kun joskus löytyisi hyväkuntoinen eikä ihan kivikautinen Suzuki DR650 tai 800 isotohtori niin pääsisi erämaahankin kaatuilemaan. Kevät nyt, vappuja motoristeille vaan!

PS1. Tuo sininen kaari lienee aurinkoheijastuma linssissä tms.
PS2. Tiedän että talo kaipaa julkisivuehostusta. Teen sit joskus eläkkeellä, ehkä.
Mykistävät kilsat kyllä susukissa ja mikä parasta, eivät todellakaan näy kuvassa. Tässähän tuntuu oma vasta sitten sisäänajetulta (60tkm). Ilmeisesti ei ole jouduttu suurempia koskaan tekemään? No, onhan ne siellä japaniassa sen 25 vuotta kyseisen koneen kanssa puuhailleet, niin varmaankin lastentaudit taitaa puuttua
 
Liittynyt
11.04.2022
Viestejä
144
Mykistävät kilsat kyllä susukissa ja mikä parasta, eivät todellakaan näy kuvassa. Tässähän tuntuu oma vasta sitten sisäänajetulta (60tkm). Ilmeisesti ei ole jouduttu suurempia koskaan tekemään? No, onhan ne siellä japaniassa sen 25 vuotta kyseisen koneen kanssa puuhailleet, niin varmaankin lastentaudit taitaa puuttua
Ei mitään suurempia, edes venttiilivälyksiä ei ole tarvinnut säätää, ovat aina spekseissä kun mitataan. Öljyä ei syö juuri yhtään. Kulumien ja tärinän tuomia sähkövikoja on toki ollut, jokunen vuosi sitten alkoi sammumaan kun stongaa käänsi ääriasentoon. Uutta virtalukkoa ehjine johtoineen tilalle ja sen jälkeen toimi taas (ajoneston sirut piti siirtää vanhasta avaimesta uuteen). Ja pari vuotta sitten kytkin ei enää irroittanut, ilmeni että lohkon vasemmanpuoleinen etuhammasratasta peittävä koppa jossa hydrauliikka "kytkinpuikolle" oli haljennut ja fleksasi kun kytkintä painoi. Muuten tietenkin peruskulumaa; kytkinlevyjä, jarrupaloja, laakereita yms. saa vaihdella, ja kerran noin 120tkm kohdalla etupumppujen stefat meni. Vaihdoin samalla etujarrulevyt kun keula oli muutenkin purettu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.09.2018
Viestejä
2 901
Vinkkejä millä noudan pyörän vajaan 600km päästä? Auto löytyy ja kaksi kuljettajaa, mutta en haluaisi ajaa pyörää kotiin toiset 600km.

Ei peräkoukkua, mutta ehkä saisin lainaan auton josta koukku löytyy. Peräkärryäkään ei ole. Vuokrakärry, vuokrapaku, joku muu mikä? Ramppiakaan ei ole, mutta sellainen mahdollisesti löytyy kaverin tallilta lainaan.
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
977
Vinkkejä millä noudan pyörän vajaan 600km päästä? Auto löytyy ja kaksi kuljettajaa, mutta en haluaisi ajaa pyörää kotiin toiset 600km.

Ei peräkoukkua, mutta ehkä saisin lainaan auton josta koukku löytyy. Peräkärryäkään ei ole. Vuokrakärry, vuokrapaku, joku muu mikä? Ramppiakaan ei ole, mutta sellainen mahdollisesti löytyy kaverin tallilta lainaan.
Myyjä ei tule vastaan edes rahalla? Itse lähtisin pakulla tai ajaisin pois.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 716
Hmm. Fiiliksistä kiinni, mutta luvasa lämmintä, joten bussilla sinne ja mopolla takaisin -ja jos ei 600km ajo kylmiltään himota niin katsoo välistä kivan taukoyöpaikan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
485
Tuotin itse yhdellä pienellä kuljetusliikkeellä oman projektin helmikuussa Seinäjoelta Ouluun. Olikohan 300€ hinta. Viikon sisällä kyselystä toivat kotipihaan ja lykkäsi kaverina talliin. Ajelevat isolla pakulla ja kärryllä erinäisiä yksityisten tavaroita Rovaniemen ja eteläisen Suomen välillä vissiin kerran kuussa tms.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 716
Taannoin kattelin että 500e saisi moponsa Milanoon, jollei jassa ajaa, joten mielummin ajaisin omani kotiin ja pistäisin rahat Italiankiertoon;-)
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
887
Hmm. Fiiliksistä kiinni, mutta luvasa lämmintä, joten bussilla sinne ja mopolla takaisin -ja jos ei 600km ajo kylmiltään himota niin katsoo välistä kivan taukoyöpaikan.
Tämä on hyvä suunnitelma. Valitse joku pienehkö paikka matkalta niin mikäs sen mukavampaa kuin yöksi hotelliin ja tutustumaan alkuasukkaisiin. Aamulla sitten hyvän aamupalan jälkeen uusilla silmin jatkamaan.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 658
Vinkkejä millä noudan pyörän vajaan 600km päästä? Auto löytyy ja kaksi kuljettajaa, mutta en haluaisi ajaa pyörää kotiin toiset 600km.

Ei peräkoukkua, mutta ehkä saisin lainaan auton josta koukku löytyy. Peräkärryäkään ei ole. Vuokrakärry, vuokrapaku, joku muu mikä? Ramppiakaan ei ole, mutta sellainen mahdollisesti löytyy kaverin tallilta lainaan.
Jos lainaat kaverilta ramppia, niin ota lainaan myös mopoteline, helpottaa huomattavasti mopon sitomista. Puuilosta tms. saa halvalla kärryn lainaan.
 
Liittynyt
21.09.2018
Viestejä
2 901
Kyllä se varmaan täytyy napata puoliso matkaan ja tehä tästä parin päivän reissu. Saa uuden pyörän ja sitä kuuluisaa laatuaikaa :D
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
887
Kyllä se varmaan täytyy napata puoliso matkaan ja tehä tästä parin päivän reissu. Saa uuden pyörän ja sitä kuuluisaa laatuaikaa :D
Iso virhe :D Pyörä kuin pyörä niin ei se kaksi päällä ajaminen mukavampaa ole kuin yksin. Lisäksi kun saa itse valita aikataulut ja mennä miten huvittaa.
 
Liittynyt
21.09.2018
Viestejä
2 901
Iso virhe :D Pyörä kuin pyörä niin ei se kaksi päällä ajaminen mukavampaa ole kuin yksin. Lisäksi kun saa itse valita aikataulut ja mennä miten huvittaa.
Joo ei missään nimessä kaks päällä tollasta matkaa. Pitää mennä autolla paikalle ja napata kylkiäs romut auton kyytiin ja hypätä ite pyörän selkään. Puoliso saa sitten ajella autolla perässä.
 
Liittynyt
11.04.2022
Viestejä
144
Sarjassa "mikä vituttaa tänään?" [1] nyt tällainen: Huomasin torstaina että näyttääpä busan takarengas lötköltä tuossa pihalla, viimeksi sillä ajellessa ei mitään ongelmia. Boschin usb-ladattava [2] pumppu kiinni, paineet oli 0 bar. Avasin venttiilihatun, kiristin venttiiliä (oli hieman löysällä) ja täytin renkaan 3:een bariin. Takapyörä ilmaan sivutunkin [3] avulla, siinä pyörittelin ja tutkailin rengasta. Ei mitään naulaa, nastaa, tai muutakaan selkeätä merkkiä mistä/miksi olisi vuotanut. Lauantaina tsekkasin paineet uudelleen, 1 bar, eli kyllä se vuotaa jostain kuitenkin.

Vaihtoehdot:
- pyörä takaisin talliin ja nosturille, pyörä irti ja motonetistä jotku halvat ylivuotiset PilotRoad 4:set, ja rengaspajalle vaihtamaan (ärsyttävän työläs)
- vaahtomömmöä sisään ja ajelua kunnes molemmat renkaat muutenkin pitää vaihtaa, pintaa enää ehkä 30% ja hieman aaltoilevasti kuluneet Mez Z8 Roadtecit (halvin mutta ehkä epävarmin kun rengasvaahdoista on hieman vaihtelevia kokemuksia)
- ilmaa renkaaseen, täysillä parasta toivoen lähipajalle 10km päässä ja alta-alle vaihto odottaessa (kallis)

Minkä vaihtoehdon arvon raati noista valitsisi; hinta vs. työmäärä vs. epävarmuus?

Hyvää tässä sentään on että renkaat tosiaan on loppupäässä käyttöikää. Olen joskus ajanut tietyömaan kohdalla 400km ajetun uuden takarenkaan naulaan, eikä ollut korjattavissa kun meni vinottain ja rikkoi rengasrunkoa. Silloin otti kyllä pannuun enemmänkin. Onneksi sentään kakkosrätkä toimii.

[1] Tiedän että yleisissä keskusteluissa on sama aihe, mutta tämä on sen verran motospecifistä vitutusta ajokauden alkuun että en sinne viittinyt avautua
[2] Bosch Easypump, vahva suositus matkalle mukaan
[3] Takaboksissa aina mukana, kun busaan ei saa edes lisävarusteena keskiseisontatukea, helpottaa mm. ketjun rasvausta huomattavasti
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 672
Sarjassa "mikä vituttaa tänään?" [1] nyt tällainen: Huomasin torstaina että näyttääpä busan takarengas lötköltä tuossa pihalla, viimeksi sillä ajellessa ei mitään ongelmia. Boschin usb-ladattava [2] pumppu kiinni, paineet oli 0 bar. Avasin venttiilihatun, kiristin venttiiliä (oli hieman löysällä) ja täytin renkaan 3:een bariin. Takapyörä ilmaan sivutunkin [3] avulla, siinä pyörittelin ja tutkailin rengasta. Ei mitään naulaa, nastaa, tai muutakaan selkeätä merkkiä mistä/miksi olisi vuotanut. Lauantaina tsekkasin paineet uudelleen, 1 bar, eli kyllä se vuotaa jostain kuitenkin.

Vaihtoehdot:
- pyörä takaisin talliin ja nosturille, pyörä irti ja motonetistä jotku halvat ylivuotiset PilotRoad 4:set, ja rengaspajalle vaihtamaan (ärsyttävän työläs)
- vaahtomömmöä sisään ja ajelua kunnes molemmat renkaat muutenkin pitää vaihtaa, pintaa enää ehkä 30% ja hieman aaltoilevasti kuluneet Mez Z8 Roadtecit (halvin mutta ehkä epävarmin kun rengasvaahdoista on hieman vaihtelevia kokemuksia)
- ilmaa renkaaseen, täysillä parasta toivoen lähipajalle 10km päässä ja alta-alle vaihto odottaessa (kallis)

Minkä vaihtoehdon arvon raati noista valitsisi; hinta vs. työmäärä vs. epävarmuus?

Hyvää tässä sentään on että renkaat tosiaan on loppupäässä käyttöikää. Olen joskus ajanut tietyömaan kohdalla 400km ajetun uuden takarenkaan naulaan, eikä ollut korjattavissa kun meni vinottain ja rikkoi rengasrunkoa. Silloin otti kyllä pannuun enemmänkin. Onneksi sentään kakkosrätkä toimii.

[1] Tiedän että yleisissä keskusteluissa on sama aihe, mutta tämä on sen verran motospecifistä vitutusta ajokauden alkuun että en sinne viittinyt avautua
[2] Bosch Easypump, vahva suositus matkalle mukaan
[3] Takaboksissa aina mukana, kun busaan ei saa edes lisävarusteena keskiseisontatukea, helpottaa mm. ketjun rasvausta huomattavasti

Rengasmekaanikot ei tykkää siitä vaahdosta sitten lainkaan. En itse näe sitä järkeväksi tässä kohtaa. Jos olisit lapin erämaassa ja 500km lähimpään pajaan niin sitten voisin harkita.

Itse veisin irtopyörän pajalle tai ajaisin pyörän, jos se muutamassa päivässä laskee yhteen niin kyllä se 10km kestää. Olen yhdelläkin barilla ajanut ja se on kyllä epämukavaa mutta jos ottaa iisisti niin pääsee kyllä perille rikkomatta mitään.

Vanne irti on turvallisempi ratkaisu toki, mutta vuoto on kuulostaa tarpeeksi hitaalta jotta uskaltaisin sen kyllä ajaakin.

Jos haluat säästää renkaan niin tutki missä vuoto on jollain saippuasprayllä ja laita kamelinpaska jos reikä on korjattavassa kohdassa.

Itse hommaisin uuden kumin, harrastukset on kalliita meiningillä
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
507
Venttiili kannattaa tosiaan tarkistaa ensimmäisenä, saippuasta kupla venttiilin päähän ja odottelee rauhassa vaikka minuutin-pari että alkaako kupla paisua. Jos venttiili ei ole vuodon syy, niin oma valinta olisi pajalle ja uutta rengasta alle. Viekö irtovanteen ja etsii halvat renkaat muualta vai ajaako paikan päälle ja ottaa täyden palvelun on sitten omasta viitsimisestä ja lompakosta kiinni. Vaahdon unohtaisin myös, jätetään se paniikkiratkaisuksi tien päällä.
 
Liittynyt
11.04.2022
Viestejä
144
Vaihda se venttiili, jospa se onkin syyllinen.
Erittäin hyvä idea, vaikkei vielä koskaan ole missään ajoneuvossa tullut sellainen tarpeeseen. Kiitos! Eipähän maksa paljoa kokeilla.

Ja mitä muihinkin viesteihin tulee, niin hyviä ajatuksia sielläkin. Tiedän kokemuksesta sen vaahdon aikaansaaman kiroilun pajalla joten välttelen viimeiseen asti. Jos venttiilivaihto ei auta niin ehkä vaan annan kortin vinkua ja vaihdatan alta-alle jo nyt kun se muutenkin pitää pikkuhiljaa tehdä. Saavat samalla vaihtaa laakerit kun ovat kulutusosa. Kyllähän se pyörä tokin ennenkin on ilmaan saatu (kuva vuodelta 2017), ei siinä mitään. On vaan rasittava projekti kun olisi muutakin tekemistä ihan tarpeeksi.

busa-nostettuna.jpg

(Ja kyllä, tiedän että ei pitäisi nostella putkien varassa vaan ottaa ne veke ja nostella lohkon alta, mutta kyllä se noinkin onnistuu).
 
Liittynyt
11.04.2022
Viestejä
144
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 256
Rakennuspaljusta tai pulkasta rakentaa ison altaan jossa saippuavettä ja nostaa siihen uimaan renkaan ja pyörittelee rengasta niin luulisi kuplivan jossain kohtaa.
Tai sitten esim:

 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 716
Itseltäni paukahti takarengas Vespasta maantiellä. Känny käteen ja etsimään rengasfirmaa. n25km päässä Vianor, hakivat kuormurilla. Kalliiksi tuli mutta pari hassua juttua: sanoivat että "tämä tuli sulle niin kalliiksi ettei kehdata enää ottaa vaihtotyöstä". Ja vakuutustäti: "muut korvataan paitsi työn osuus"

Tuon jälkeen opin seuraamaan kulumista!
2_6_2016_rengas.jpg
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 871
Viestejä
4 222 582
Jäsenet
71 133
Uusin jäsen
Vuorela

Hinta.fi

Ylös Bottom