Moottorin ohjelmointi

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 858
Traficomin hyväksymä tarkoittanee kai sitä että löytyy valmis tyyppihyväksyntä sille softatulle tehoversiolle. Eli se automalli tavallaan muuttuu x->y ja y on se missä isommat tehot.

Volvoihin noita tehtyinä tuli sivusta seurattua. Eli myytiin asiakkaalle se 1000€+ teho-ohjelma, sit konttorilla käynti, missä uusia numeroita papereihin, ja homma sillä selvä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 564
Traficomin hyväksymä tarkoittanee kai sitä että löytyy valmis tyyppihyväksyntä sille softatulle tehoversiolle. Eli se automalli tavallaan muuttuu x->y ja y on se missä isommat tehot.

Volvoihin noita tehtyinä tuli sivusta seurattua. Eli myytiin asiakkaalle se 1000€+ teho-ohjelma, sit konttorilla käynti, missä uusia numeroita papereihin, ja homma sillä selvä.
Juurikin näin olen ymmärtänyt.
 
Liittynyt
25.01.2021
Viestejä
416
No nyt aletaan laittaa tätä laitonta tehtailua ruotuun ihan kunnolla.

"Auton tai muun ajoneuvon moottoriin tehtyä ohjelmointia ei enää hyväksytä ilman asiantuntijan tai tutkimuslaitoksen tekemää selvitystä tai tyyppihyväksyntätodistusta, tiedottaa Traficom.

Ajoneuvolakiin kesäkuun alusta alkaen voimaantuleva muutos kääntää osoittamisvelvollisuuden riittävän alhaisista päästöistä heille, jotka tarjoavat asiakkaalle moottorien ohjelmallisia muutoksia, päästöjärjestelmien muokkauksia tai molempia.

Mikään katsastajan tai korjaamon antama yksinkertainen päästöpaperi ei kuitenkaan viranomaiselle käy."

"Muutettujen ajoneuvojen käyttöä liikenteessä valvovat poliisi, rajavartiolaitos ja tulli. Valvova viranomainen voi määrätä päästömanipuloidun ajoneuvon omistajalle tai haltijalle 300 - 30 000 euron suuruisen liikennevirhemaksun. "


Mielenkiintoista olisi nyt tietää, että minkälaista paperia nuo tuolla Auton ohjelmointi - Kustomoitu ohjelmointi 100% tyytyväisyys takuulla tarjoavat, koska se nyt on ainoa paikka joka yleensäkin tarjoaa jotain tuolla hintatasolla. Sen verran tuota lainausta voisi tarkentaa, että yksityiselle tuo sakon määrä lienee nyt siis 3000 € ja yritykselle tuo yläraja olisi 30 k€.
 

hazaski

Merssu und och Saab
Tukijäsen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
251
Tuossa jutussa puhutaan että koskisi myös moottorinohjelman muutos, vaikka päästölaitteisiin ei kosketa, mutta sitten liikennevirhemaksun kohdalla puhutaan vain päästömanipuloidusta. Eihän tehonlisäyksessä edes tartte poistaa päästölaitteita, paitsi jos oikeasti viritetään isosti: isompaa turboa jne.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 663
Tuossa jutussa puhutaan että koskisi myös moottorinohjelman muutos, vaikka päästölaitteisiin ei kosketa, mutta sitten liikennevirhemaksun kohdalla puhutaan vain päästömanipuloidusta. Eihän tehonlisäyksessä edes tartte poistaa päästölaitteita, paitsi jos oikeasti viritetään isosti: isompaa turboa jne.
No autohan on tehtaalla testattu ja hyväksytty vakiosäädöillä, joilla on tullut tyyppihyväksynnän päästöt. Jos säätöjä muutetaan, muuttuvat päästöarvotkin. Ei se ole enää tyyppihyväksynnän mukaisessa kunnossa, vaikka päästölaitteita ei poistetakaan.

Pitäisi sitten todistaa, että ohjelmoitunakin edelleen täyttää kaikki direktiivit. Sen todistaminen on ohjelmoijan vastuulla, eli superkalliit virallisen laitoksen testit vaatisi.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 362
No nyt aletaan laittaa tätä laitonta tehtailua ruotuun ihan kunnolla.

"Muutettujen ajoneuvojen käyttöä liikenteessä valvovat poliisi, rajavartiolaitos ja tulli. Valvova viranomainen voi määrätä päästömanipuloidun ajoneuvon omistajalle tai haltijalle 300 - 30 000 euron suuruisen liikennevirhemaksun. "

Poliisia, rajavartiolaitosta ja tullia ihan varmasti kiinnostaa alkaa tutkimaan henkilöautojen moottorinohjausta, tuskin sellaiseen on aikaakaan.

Ainoastaan jos se DPF dieseli päästää mustan savupilven, saattaa saada huomiota osakseen..
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 785
No autohan on tehtaalla testattu ja hyväksytty vakiosäädöillä, joilla on tullut tyyppihyväksynnän päästöt. Jos säätöjä muutetaan, muuttuvat päästöarvotkin. Ei se ole enää tyyppihyväksynnän mukaisessa kunnossa, vaikka päästölaitteita ei poistetakaan.

Pitäisi sitten todistaa, että ohjelmoitunakin edelleen täyttää kaikki direktiivit. Sen todistaminen on ohjelmoijan vastuulla, eli superkalliit virallisen laitoksen testit vaatisi.
Ne tulokset muuttuvat vaihtamalla vaikka paremmin virtaava ilmanputsari.
 

hazaski

Merssu und och Saab
Tukijäsen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
251
Lisäksi ei Traficom sano että jos on softattu auto ja jo muutoskatsastettu, niin käykö se tuon jälkeenkin
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 362
Lisäksi ei Traficom sano että jos on softattu auto ja jo muutoskatsastettu, niin käykö se tuon jälkeenkin
3.8.3

Pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai muuttamisen jälkeen
Ajoneuvon käyttövoiman muutoksen jälkeen ajoneuvoa koskevien pakokaasupääs-
tövaatimusten tulee täyttyä 6 luvussa määrätyn mukaisesti.

Pakokaasupäästöjen tulee moottorin vaihdon tai muuttamisen jälkeen täyttää muu-
toskatsastuksen yhteydessä tehtävässä pakokaasumittauksessa käytönaikaiset pa-
kokaasupäästövaatimukset. Jos ajoneuvolle ei ikänsä tai rakenteensa puolesta suo-
riteta käytönaikaista päästömittausta, riittää osoituksena päästövaatimusten täytty-
misestä kuitenkin muutoskatsastajan suorittama silmämääräinen tarkastus.
Käytönaikaisen päästömittauksen lisäksi ajoneuvon, joka on otettu käyttöön 1 päi-
vänä syyskuuta 2009 tai sen jälkeen, on osoitettava täyttävän käyttöönottoajankoh-
tana tai myöhemmin voimassa olleet ajoneuvon hyväksynnässä sovellettavat pako-
kaasupäästövaatimukset.


Edellä määrätystä poiketen silloin, jos ajoneuvon moottorinohjauksen ohjelmistoon
tehdään suurempia muutoksia kuin ajoneuvon valmistajan päivityksiä tai ajoneuvoon
asennetaan erillinen ohjelmistoon vaikuttava lisälaite ilman ajoneuvon käyttövoiman
muutosta,
on ajoneuvon pakokaasupäästöjen muutoksen jälkeen täytettävä ajoneu-
von käyttöönottajankohdan mukaiset hyväksynnässä sovellettavat vaatimukset ja
moottoritehon on täytettävä kohdan 3.8.1 vaatimukset.

 
Liittynyt
25.01.2021
Viestejä
416
En kanssa usko, että tulli, poliisi ja rajavartiolaitos aktiivisesti alkaa näitä ratsaamaan ainakaan heti, mutta kuten sanoin jo aiemmin, niin vakuutusyhtiöllä voi olla miljoonaintressi tutkia auton laillisuutta jälkikäteenkin. Toinen hankala tilanne on tietenkin auton myyminen. Jos myyt tuollaista autoa tieliikennekelpoisena, kyse lienee vähintäänkin petoksesta. Noh, alkuperäisten asetusten palautus on usein edullista tarvittaessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
790
Voihan auton myydä niin, että ehkä on ohjelma, ehkä ei. Myyja ei tiedä eikä vastaa, asiakas ottaa tietoisen riskin?
Suurin osa vähänkään uudemmista autoista vaihdetaan / myydään liikkeiden kautta. Autoliike taas ei pysty tuollaisilla lauseilla vastuusta vapautumaan, jos auton myyntihinta on ehjän vastaavan tasolla.

Noin yleisesti, niin tuskin noita on tarkoituskaan mitenkään tehoratsaamaan alkaa. Yleisessä kuvassa riittää kun enemmistö laittomista muutoksista jää tekemättä ja siihen nuo isot sanktiot tähtäävät pelotevaikutuksen kautta. Hyvin harva ajaa polttoöljylläkään, vaikka kiinni jäämisen riski on hyvin lähellä nollaa. Valvonta varmasti keskitetään raskaaseen liikeenteeseen ja ohjelmointeja tarjoaviin yrityksiin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 162
Mikähän kanta on bensavehkeiden e85 muutoksiin?
Villi arvaus, että jo pelkästään päästölaitemanipulaation valvominen on ymmärretty epäluotettavaksi, ja päätetty vaan vetää kaikki laittomaksi, ilman pienintäkään aikomusta valvoa asiaa.
Hyväähän tässä tarkoitetaan, mutta homma on kyllä vähän sama kun kieltäisi seisaaltaan kusemisen. Ketään ei kiinnosta vaikka lattia lainehtii kusesta, pönttövalmistajia kielletään tekemästä ylösnostettavaa istuinta.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 043
Välillä näkee nuorisolla diesel-Bemaria ja -Audia, joissa tulee kunnon pörinä ja suhina sekä kitkerä haju pakoputkesta. Noissa on aika todennäköisesti pistetty suoraa putkea pöntön tilalle. Sen verran räikeitä tapauksia, että ei välttämättä menee enää katsastuksesta kohta läpi. Pelkkä ohjelmointi on sitten vaikeampi havaita. Vageissa ainakin TD1 flagi ja ECU:n flash counter antavat jotain vihjettä siitä. Vaatii vain vähän lisää resursseja katsastuskonttoreille, että voi alkaa vahtimaan joka merkin kohdalla noita.

Saa myös nähdä, mitä käy ohjelmointiyrittäjille. Ei välttämättä tee hyvää bisneksille tämä lakimuutos. Jos haluaa muuttaa auton myöhemmin vakioksi, niin voi olla, ettei koko yritystä ja vakiosoftan varmuuskopiota enää ole. Onkohan sitten lähdettävä hakemaan merkkihuollosta alkuperäistä softaa?
 
Liittynyt
17.10.2020
Viestejä
286
Suurin osa vähänkään uudemmista autoista vaihdetaan / myydään liikkeiden kautta. Autoliike taas ei pysty tuollaisilla lauseilla vastuusta vapautumaan, jos auton myyntihinta on ehjän vastaavan tasolla.
Ja ennenkaikkea hinta tieliikennekelpoisen tasolla. Jos miettii liikkeen kulmasta: käytetyn ostaja ei ole tyytyväinen ostokseensa syystä X tai autosta hajoaa jotain isompaa -> merkkiliikkeessä viimeistään selviää että softaa kopeloitu -> kirjalliset todisteet että liike on myynyt ei-vakion ei-liikennekelpoisen auton -> kaupan purku ja/tai palautus katsastuskuntoon ja vikojen korjaus liikkeen piikkiin. Oikeudessa voi olla aika selkeä tapaus, jos voidaan osoittaa että kauppa tai edellinen omistaja on tiennyt muutoksista ja ei ole tiedottanut seuraavaa omistajaa. Autoliike tuskin on kiinnostunut olemaan maksumiehenä, jos ei ole ollut tietoinen softamuutoksista.

E85-muutoksissa on omat sääntönsä, vaikka varmaan sieltäkin löytyy porsaanreikiä. Muutoksiin liittyvät säännöt on kuitenkin määritelty ja jos muutoskatsastukset on tehty niiden mukaisesti, miksipä niitä ruvettaisiin vainoamaan jälkikäteen? Lastutukset on voinut muutoskatsastaa päästötestin kautta varmaan vuosikymmeniä jo, mutta kukaan ei ole tehnyt kun valvontaa tai sanktioita ei ole ollut.

Vertailun vuoksi, käsittääkseni joissain EU-maissa _kaikki_ tekniikanmuutokset on kategorisesti kielletty, esim. Espanja. Britanniassa vakuutusyhtiölle pitää ilmoittaa kaikki muutokset suurin piirtein isommista vanteista lähtien, ja se nostaa maksuja automaattisesti. Että ei se helppoa ole muuallakaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 162
Välillä näkee nuorisolla diesel-Bemaria ja -Audia, joissa tulee kunnon pörinä ja suhina sekä kitkerä haju pakoputkesta. Noissa on aika todennäköisesti pistetty suoraa putkea pöntön tilalle. Sen verran räikeitä tapauksia, että ei välttämättä menee enää katsastuksesta kohta läpi. Pelkkä ohjelmointi on sitten vaikeampi havaita. Vageissa ainakin TD1 flagi ja ECU:n flash counter antavat jotain vihjettä siitä. Vaatii vain vähän lisää resursseja katsastuskonttoreille, että voi alkaa vahtimaan joka merkin kohdalla noita.

Saa myös nähdä, mitä käy ohjelmointiyrittäjille. Ei välttämättä tee hyvää bisneksille tämä lakimuutos. Jos haluaa muuttaa auton myöhemmin vakioksi, niin voi olla, ettei koko yritystä ja vakiosoftan varmuuskopiota enää ole. Onkohan sitten lähdettävä hakemaan merkkihuollosta alkuperäistä softaa?
Valmistajan omat softapäivitykset rullaa sitä laskuria myöskin. Katsurin pitäis saada joku checksum mitä verrata, tai kohta vaaditaan tiettyyn automalliin tiettyä ohjelmistoversiota. Logiikka on todennäköisesti siinä, että ne poistetut päästölaitteet vaatiin sen päivitetyn softan, ja kieltämällä sen myymisen tehdään laitteiden teurastamisesta hankalaa.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 785
Hesarissakin artikkeli aiheesta:

Suomessa on lukuisia pajoja, jotka muokkaavat autojen tehoja ja päästöjärjestelmiä. Tarkoituksena on yleensä saada lisää tehoja tai pienentää kulutusta. Monen firman verkkosivuilla vastuuta vieritetään kuluttajalle, sillä muutoksen jälkeen auto voi olla laiton liikenteeseen.

"Nykyisenlainen toiminta, jossa muutoksia on tehty ja tarjottu kuluttajille ilman osoituksia ja selvityksiä päästötasoista tai palveluita on myyty ’ei tieliikennekäyttöön’ ilmoituksella ajoneuvoihin, joiden tiedot löytyvät liikenneasioiden rekisteristä, ei voi siis enää kesäkuussa jatkua", toteaa tiedotteessa Liikenne- ja viestintäviraston tarkastaja Kaarle Röyttä.

Autoja saa yhä virittää, mutta myyjän pitää osoittaa noudattavansa määräyksiä. Loppupeleissä kyse on ympäristöstä, jotta liikenteessä ei olisi viranomaisten seulan välttäneitä päästöpommeja.
---
Muutettujen ajoneuvojen käyttöä liikenteessä valvoo poliisi, Rajavartiolaitos ja Tulli. Luvattoman auton omistajalle tai haltijalle viranomaiset voivat määrätä 300–30 000 euron liikennevirhemaksun.
Tuolla pelottelulla on tarkoitus ajaa tuning-pajojen bisnes ahtaalle ja korottaa tavisten kynnystä mennä kyselemään muutoksia tiskin alta. Ensisijaisesti tuossa tietenkin haetaan niitä EGR-ohituksia ja muita selvästi päästöihin vaikuttavia temppuja, mutta myös ohjelmallisesti viritetyllä autolla ajamisen kynnystä halutaan nostaa uhkasakkojen varjolla, vaikka valvontaa ei käytännössä ainakaan nykytekniikalla voida tehokkaasti tehdä.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 362
Välillä näkee nuorisolla diesel-Bemaria ja -Audia, joissa tulee kunnon pörinä ja suhina sekä kitkerä haju pakoputkesta. Noissa on aika todennäköisesti pistetty suoraa putkea pöntön tilalle. Sen verran räikeitä tapauksia, että ei välttämättä menee enää katsastuksesta kohta läpi. Pelkkä ohjelmointi on sitten vaikeampi havaita. Vageissa ainakin TD1 flagi ja ECU:n flash counter antavat jotain vihjettä siitä. Vaatii vain vähän lisää resursseja katsastuskonttoreille, että voi alkaa vahtimaan joka merkin kohdalla noita.

Saa myös nähdä, mitä käy ohjelmointiyrittäjille. Ei välttämättä tee hyvää bisneksille tämä lakimuutos. Jos haluaa muuttaa auton myöhemmin vakioksi, niin voi olla, ettei koko yritystä ja vakiosoftan varmuuskopiota enää ole. Onkohan sitten lähdettävä hakemaan merkkihuollosta alkuperäistä softaa?
Tulevaisuuden toivomme ovat niin viitseliäitä, että ne laittaa pöntöt kiinni katsastuksen ajaksi ja ottavat sen jälkeen pois. :D

Vageissa ainakin TD1 flagi ja ECU:n flash counter antavat jotain vihjettä siitä.
Tuleeko tällaisia merkintöjä, jos merkkarilla päivittelevät softaa?

Kannattaa pyytää vakio softa itselleen? Sitten sen voi palauttaa missä vaan.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 043
Tulevaisuuden toivomme ovat niin viitseliäitä, että ne laittaa pöntöt kiinni katsastuksen ajaksi ja ottavat sen jälkeen pois. :D
Siinä on vähän hommaa, varsinkin jos saastelaitteita on poistettu vikaantumisen takia :D

Tuleeko tällaisia merkintöjä, jos merkkarilla päivittelevät softaa?

Kannattaa pyytää vakio softa itselleen? Sitten sen voi palauttaa missä vaan.
TD1 tulee vain, jos joku ulkopuolinen koskee auton softaan. Pysyy myös, mikäli auton palauttaa vakioksi. Flash counter taitaa näyttää jokaisen kerran, kun softaa on muutettu, oli kyseessä merkkihuolto tai ohjelmoija. Jos alkuperäisen softan saa helposti talteen itselleen, niin voi olla toki ratkaisu.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 362
Ja ennenkaikkea hinta tieliikennekelpoisen tasolla. Jos miettii liikkeen kulmasta: käytetyn ostaja ei ole tyytyväinen ostokseensa syystä X tai autosta hajoaa jotain isompaa -> merkkiliikkeessä viimeistään selviää että softaa kopeloitu -> kirjalliset todisteet että liike on myynyt ei-vakion ei-liikennekelpoisen auton -> kaupan purku ja/tai palautus katsastuskuntoon ja vikojen korjaus liikkeen piikkiin. Oikeudessa voi olla aika selkeä tapaus, jos voidaan osoittaa että kauppa tai edellinen omistaja on tiennyt muutoksista ja ei ole tiedottanut seuraavaa omistajaa. Autoliike tuskin on kiinnostunut olemaan maksumiehenä, jos ei ole ollut tietoinen softamuutoksista.
Autoliikkeiden kannattaa myydä KAIKKI autot tieliikennekelpoisina ja tapella tarpeen mukaan saatujen reklamaatioiden perusteella. :hmm:

Jääkö softauksesta jokin aikaleima? Voiko sen väärentää? Siinäpä tappelevat kuka on syyllinen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
810
”Mikään katsastajan tai korjaamon antama yksinkertainen päästöpaperi ei kuitenkaan viranomaiselle käy."

Mitähän virkaa tuolla päästömittauksella määräaikaiskatsastuksessa on jos ei kuitenkaan kelpaa muutoskatsastukseen?
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 362
”Mikään katsastajan tai korjaamon antama yksinkertainen päästöpaperi ei kuitenkaan viranomaiselle käy."

Mitähän virkaa tuolla päästömittauksella määräaikaiskatsastuksessa on jos ei kuitenkaan kelpaa muutoskatsastukseen?
Kyllä se mun mielestä kelpaa ennen 1.9.2009 käyttöönotettuihin, ainakin jos vaihtaa käyttövoimaa...

Esim. Bensiini --> E85... :hmm:

3.8.3

Pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai muuttamisen jälkeen
Ajoneuvon käyttövoiman muutoksen jälkeen ajoneuvoa koskevien pakokaasupääs-
tövaatimusten tulee täyttyä 6 luvussa määrätyn mukaisesti.

Pakokaasupäästöjen tulee moottorin vaihdon tai muuttamisen jälkeen täyttää muu-
toskatsastuksen yhteydessä tehtävässä pakokaasumittauksessa käytönaikaiset pa-
kokaasupäästövaatimukset. Jos ajoneuvolle ei ikänsä tai rakenteensa puolesta suo-
riteta käytönaikaista päästömittausta, riittää osoituksena päästövaatimusten täytty-
misestä kuitenkin muutoskatsastajan suorittama silmämääräinen tarkastus.
Käytönaikaisen päästömittauksen lisäksi ajoneuvon, joka on otettu käyttöön 1 päi-
vänä syyskuuta 2009 tai sen jälkeen, on osoitettava täyttävän käyttöönottoajankoh-
tana tai myöhemmin voimassa olleet ajoneuvon hyväksynnässä sovellettavat pako-
kaasupäästövaatimukset.


Edellä määrätystä poiketen silloin, jos ajoneuvon moottorinohjauksen ohjelmistoon
tehdään suurempia muutoksia kuin ajoneuvon valmistajan päivityksiä tai ajoneuvoon
asennetaan erillinen ohjelmistoon vaikuttava lisälaite ilman ajoneuvon käyttövoiman
muutosta,
on ajoneuvon pakokaasupäästöjen muutoksen jälkeen täytettävä ajoneu-
von käyttöönottajankohdan mukaiset hyväksynnässä sovellettavat vaatimukset ja
moottoritehon on täytettävä kohdan 3.8.1 vaatimukset.


 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 929
Tulevaisuuden toivomme ovat niin viitseliäitä, että ne laittaa pöntöt kiinni katsastuksen ajaksi ja ottavat sen jälkeen pois. :D
Tätähän on jo jotkut harrastelleet pitkään katalysaattoreiden kanssa bensa-autoissa eli kattihan nostaa polttoaineenkulutusta. :p Tai sitten on tyhjennetty katti, mutta pelkät kuoret paikallaan
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 418
”Mikään katsastajan tai korjaamon antama yksinkertainen päästöpaperi ei kuitenkaan viranomaiselle käy."

Mitähän virkaa tuolla päästömittauksella määräaikaiskatsastuksessa on jos ei kuitenkaan kelpaa muutoskatsastukseen?
Katsastusasemien päästömittaus ei mittaa esim. hiukkaspäästöjä, jotka täytyy olla tiettyjen rajojen sisällä uudemmissa normeissa. Toisin sanoen katsastus ei ole tyyppihyväksyntää vastaava mittaus, sehän käytännössä karsii vain ihan pommit vaikkapa dieseleissä, joissa mitataan tyyliin savutusarvo.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 378
Huoh. Jotenkin turhaa että alkavat polttomoottori-autoja enää kiusaamaan muutaman lisähevosvoiman ja mahdollisesti vähän lisääntyvien päästöjen vuoksi. Rahan tuhlausta tuollainen valvonta.

Ei niistä kuitenkaan pelkällä softalla saa mitään vaarallisia tykkejä eikä maailma pelastu on sitä softaa muutettu tai ei. 50 tonnilla voit ostaa kaupasta alle neljän sekunnin sataan kiihtyvän uuden (kiinalaisen) sähköauton…se vasta vaarallinen onkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 827
Uskokaa tai älkää niin mitään radikaalia ei tule tapahtumaan autojen valvonnassa. Jos nyt ei ajele perä mustana voimasavuja savutellen tai katalysaattorin/DPF:n tilalla ole suoraa putkea niin TODELLA helvetin huono tuuri saa olla että jää kiinni mistään missään vaiheessa.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 362
Mielenkiintoisinta tällä hetkellä lienee, miten ohjelmointia markkinoivat yritykset tähän reagoivat.

Valvontaan ei näytä heti tulevan mitään lisäresursseja.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 795
Viestejä
4 219 948
Jäsenet
71 125
Uusin jäsen
tounej

Hinta.fi

Ylös Bottom