Matala GPU käyttö % & Stutteri

Liittynyt
04.12.2022
Viestejä
274
Eli minulla on ilmenny stutteria näytönohjaimen vaihdon yhteydessä. Myös näytönohjaimen käyttöaste on jostain syystä 60-70% Peleissä? Mistä tätä tilannetta lähtisi purkamaan? Grafiikka asetuksia olen yrittänyt rämpätä mutta ei apua.

Tässä palikat:

GPU - Rog Strigs 4090
CPU - i7-14700k
MB - ROG MAXIMUS Z790 DARK HERO
M.2 - 980 Pro EVO
AIO- Asus ROG RYUJIN II 240
PSU - ST1200PST 1200W Silverstone
RAM - 32GB Dominator Platinum
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 280
Oletko taustalla seurannut sekä GPU että CPU käyttöä? Ettei oliskin CPU se joka iskee nyt vastaan vaihdon jälkeen...
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 138
Eli minulla on ilmenny stutteria näytönohjaimen vaihdon yhteydessä. Myös näytönohjaimen käyttöaste on jostain syystä 60-70% Peleissä? Mistä tätä tilannetta lähtisi purkamaan? Grafiikka asetuksia olen yrittänyt rämpätä mutta ei apua.

Tässä palikat:

GPU - Rog Strigs 4090
CPU - i7-14700k
MB - ROG MAXIMUS Z790 DARK HERO
M.2 - 980 Pro EVO
AIO- Asus ROG RYUJIN II 240
PSU - ST1200PST 1200W Silverstone
RAM - 32GB Dominator Platinum
Ensimmäisenä tulee mieleen, että prossu ei enää riitä uuden näytönohjaimen kanssa. Kurkkaa käykö pelin aikana joku prossuytimistä 90-100 %:ssa. Jos käy, niin prossu ei pysy mukana, mistä seuraa stutteria.

Helpoin ratkaisu on rajoittaa näytönohjainajureista tai pelistä fps sen verran alemmas, ettei yksikään CPU-ydin mene yli 90 %:n. Vaihtoehtoisesti voit ottaa prossulta kuormaa pois/lisätä GPU-herkkuja. Yksi ratkaisu olisi ostaa 4K-8K -näyttö, minkä jälkeen suoritin jaksaa taas, kun pullonkaula siirtyy näytönohjaimelle.

Millä resoluutiolla pelaat tällä hetkellä ja onko DLSS tai RT käytössä? Entä näytön hertsit, ja paljonko pelissä on fps nyt?
 
Liittynyt
04.12.2022
Viestejä
274
Ensimmäisenä tulee mieleen, että prossu ei enää riitä uuden näytönohjaimen kanssa. Kurkkaa käykö pelin aikana joku prossuytimistä 90-100 %:ssa. Jos käy, niin prossu ei pysy mukana, mistä seuraa stutteria.

Helpoin ratkaisu on rajoittaa näytönohjainajureista tai pelistä fps sen verran alemmas, ettei yksikään CPU-ydin mene yli 90 %:n. Vaihtoehtoisesti voit ottaa prossulta kuormaa pois/lisätä GPU-herkkuja. Yksi ratkaisu olisi ostaa 4K-8K -näyttö, minkä jälkeen suoritin jaksaa taas, kun pullonkaula siirtyy näytönohjaimelle.

Millä resoluutiolla pelaat tällä hetkellä ja onko DLSS tai RT käytössä? Entä näytön hertsit, ja paljonko pelissä on fps nyt?

Minulla on 4k näyttö kyllä. Eikä ole RT tai DLSS käytössä. Näytön hertsit on 144hz ja peleissä fps pyörii siinä 300-400 mikäli sitä ei rajoita. Mutta tämä stutteri ongelma taisi ratketakin. Asensin windowsin taas uudestaan ja jätin tällä kertaa asentamatta Armoury Cratyen kokonaan ja peli pyöri tosi smooothisti. Tein tuohon kohtaan palautuspisteen. Asensin sitten jälleen armoury craten ja menin pelaamaan niin taas nykii. Palautin järjestelmän aiemmin luotuun pisteeseen ja taas toimii ilman nykimistä, joten taitaapi olla tuo ohjelma se mikä tässä jostain syystä hiertää,
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 813
Viestejä
4 241 733
Jäsenet
71 248
Uusin jäsen
seemo

Hinta.fi

Ylös Bottom