Kysymyksiä & Vastauksia

Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 127
Mites asia kuten sähköavusteinen 250w täysjousto varusteineen? Asia joka on tehtaalta todnäk. alle 25kg (en ole mitannut missään muotoa koska en ostanut uutena) ja nyt siinä on isompaa jarrua, satulajuttuja, lokareita jne... jos tuo nyt ylittää 25kg... miten tulkitaan pykäliä?

Kysyn koska nuo lehtien yms artikkelit ovat niin hv ja jokainen tuntuu menevän ristiin toisensa kanssa.
Jos täyttää nämä ehdot, niin ei tarvitse liikennevakuutusta (massalla ei väliä, koska 2 §:n 1 momentti vapauttaa kaikki ajoneuvolain 28 §:n 1 momentin mukaiset sähköavusteiset polkupyörät):
"28 §
Muut moottorittomat ajoneuvot
Polkupyörällä tarkoitetaan yhden tai useamman henkilön tai tavaran kuljettamiseen valmistettua polkimin tai käsikammin varustettua ja täysin tai pääosin lihasvoimalla käytettävää vähintään kaksipyöräistä ajoneuvoa. Polkupyörä voi myös olla varustettu sellaisilla yhteenlasketulta jatkuvalta nimellisteholtaan enintään 250 watin tehoisilla sähkömoottoreilla, jotka toimivat vain poljettaessa ja kytkeytyvät toiminnasta viimeistään nopeuden saavuttaessa 25 kilometriä tunnissa (sähköavusteinen polkupyörä). Sähkömoottorit voivat kuitenkin toimia polkematta, jos nopeus on enintään kuusi kilometriä tunnissa.".



Kyllä ne tarvii, kuten lasten sähköiset ajettavat leluautot. Ei sen tarvitse kulkea 25km/h, se on vain maksiminopeus mitä tuollainen saa mennä.
Ajoleikkurit eivät tarvitse, kts. edellinen viestini. Eivät myöskään ajettavat leluautot (kävelyvauhtiset), koska liikennevakuutuslain 8 §:n 5 kohta tulee kuulumaan:
"ajoneuvolle, jota ei tarvitse rekisteröidä eikä käytetä liikenteessä;".


Edit. Vaikea nähdä, että ajettavaa leluautoa käytettäisiin liikenteessä, koska tulevan liikennevakuutuslain 1 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan:

"Moottoriajoneuvo ei ole tässä laissa tarkoitetussa liikenteessä, kun sitä liikenneväylistä erillään olevassa paikassa käytetään olennaisesti muuhun tarkoitukseen kuin henkilöiden tai tavaran kuljettamiseen.".

Mielestäni se on enemmän leikkiä kuin henkilöiden kuljettamista, jos lapsi ajelee omaa takapihaa ympäri. Saapa nähdä miten lakia sovelletaan.


Edit 2. Näköjään hallituksen esityksessä on mainittu (4.2.2.1):
"Koska yksinomaan lasten kuljetettavaksi tarkoitetut ajoneuvot eivät jatkossa olisi vapautettuja vakuuttamisvelvollisuudesta, esimerkiksi kevyille minimönkijöille ja minicrossipyörille olisi otettava liikennevakuutus vakuutusyhtiöstä. Käytännössä lasten kuljetettavaksi tarkoitettujen ajoneuvojen aiheuttamia vahinkoja koskevia korvausvaatimuksia ei ole ollut.".

Eli ovat tarkoittaneet ainakin nuo raskaammat selvästi yli kävelyvauhtia kulkevat minimönkijät ja -crossit vakuutettaviksi, mutta samalla pesuvedellä saattaa mennä pieni osa jotain vanhoja lyijyakullisia (>25 kg) kävelyvauhtia kulkevia pihaleluautoja vakuutuksen piiriin. Suurin osa noista hitaista leluista jää onneksi painorajan alle, ja siten liikennevakuutusjärjestelmän ulkopuolelle.
 
Viimeksi muokattu:

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 570
Jos täyttää nämä ehdot, niin ei tarvitse liikennevakuutusta (massalla ei väliä):
"28 §
Muut moottorittomat ajoneuvot
Polkupyörällä tarkoitetaan yhden tai useamman henkilön tai tavaran kuljettamiseen valmistettua polkimin tai käsikammin varustettua ja täysin tai pääosin lihasvoimalla käytettävää vähintään kaksipyöräistä ajoneuvoa. Polkupyörä voi myös olla varustettu sellaisilla yhteenlasketulta jatkuvalta nimellisteholtaan enintään 250 watin tehoisilla sähkömoottoreilla, jotka toimivat vain poljettaessa ja kytkeytyvät toiminnasta viimeistään nopeuden saavuttaessa 25 kilometriä tunnissa (sähköavusteinen polkupyörä). Sähkömoottorit voivat kuitenkin toimia polkematta, jos nopeus on enintään kuusi kilometriä tunnissa.".
Niin tuo on se tuorein pykälä oletan. Jos näin niin ei tarvitse miettiä alle 25kg tehtaalta eikä +25kg varusteineen olevan fillarin kanssa. Tosin, eilköhän tuohonkin löydy joku pykälä jota soveltaa jos jotain hullua sattuu.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 127
Niin tuo on se tuorein pykälä oletan. Jos näin niin ei tarvitse miettiä alle 25kg tehtaalta eikä +25kg varusteineen olevan fillarin kanssa. Tosin, eilköhän tuohonkin löydy joku pykälä jota soveltaa jos jotain hullua sattuu.
Sen 1.6.2024 voimaantulevan liikennevakuutuslain 2 §:n 1 momentti sanoo, että nykyisen ajoneuvolain 28 §:n 1 momentin mukaista sähköavusteista polkupyörää ei pidetä tulevan liikennevakuutuslain tarkoittamana ajoneuvona, joten eivät tarvitse liikennevakuutusta. Ei haittaa vaikka olisi suoraan tehtaalta yli 25 kg, koska ajoneuvolain 28 §:n 1 momentti ei sisällä mitään massarajoituksia.
 
Liittynyt
02.06.2022
Viestejä
798
Mites asia kuten sähköavusteinen 250w täysjousto varusteineen? Asia joka on tehtaalta todnäk. alle 25kg (en ole mitannut missään muotoa koska en ostanut uutena) ja nyt siinä on isompaa jarrua, satulajuttuja, lokareita jne... jos tuo nyt ylittää 25kg... miten tulkitaan pykäliä?

Kysyn koska nuo lehtien yms artikkelit ovat niin hv ja jokainen tuntuu menevän ristiin toisensa kanssa.
Mikä tuossa on vaikea ymmärtää, tuollainen leikkuri ei ole tarkoitettu ensisijäisesti henkilöiden tai tavaroiden kuljettamiseen ja onko pyörällä joku muu käyttötarkoitus kuin kuljettaa sitä ihmistä siinä pyörän päällä?
Mutta niin kuin laissa sanotaan pitää kulkea yli 25km/h, (suurin rakenteellinen nopeus yli 25km/h).
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
913
Mitenkäs lasten sähkömönkijä, joka kulkee alle 25km/h? Sillä ajellaan tiellä ja aikuiset juoksevat perässä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 734
Mitenkäs lasten sähkömönkijä, joka kulkee alle 25km/h? Sillä ajellaan tiellä ja aikuiset juoksevat perässä.
Jostain luin missä kai poliisilta tms kysyttiin näistä, niin... lasten sähköllä käyvä ajettava leluautokin vaatii vakuutuksen vaikka sillä ajettaisiin omalla pihalla. Siitä tuli mieleen jos piha on aidattu, niin päteekö sitten.

Tai aikuisten sähköllä toimiva ajettava ruohonleikkuri. Oudoksi menee nämä asiat.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 020

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 020
Mutta missä laissa on määritys tälle

Liikennevakuutusta ei tarvitse ottaa:
...
5) ajoneuvolle, jota ei tarvitse rekisteröidä eikä käytetä liikenteessä;
...

Mitä tarkoittaa liikenteessä käyttö?
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 127
Mutta missä laissa on määritys tälle

Liikennevakuutusta ei tarvitse ottaa:
...
5) ajoneuvolle, jota ei tarvitse rekisteröidä eikä käytetä liikenteessä;
...

Mitä tarkoittaa liikenteessä käyttö?
Uuden liikennevakuutuslain 1 § tulee 1.6.2024 jälkeen olemaan:
Screenshot_2024-05-12-21-28-42-89_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg


Kaikki on sen jälkeen aina liikenteessä käyttämistä liikennevakuutusmielessä, paitsi jos moottoriajoneuvo on säilytettävänä, korjattavana, huollettavana tai pestävänä liikenneväylistä erillään olevassa paikassa. Tai jos sitä tuollaisessa paikassa käytetään olennaisesti muuhun tarkoitukseen kuin henkilöiden tai tavaran kuljettamiseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
790
Tuosta on jäänyt osa pois (kohta 3).
Tarkoituksella tuo jätettiin pois, niin ei jää turhia epäselvyyksiä. Vanhassakaan laissa ei tuo liikenteeltä eristetty alue toteudu oikeastaan koskaan ja kilpakalusto on nykyiselläänkin vaatinut liikennevakuutuksen käytännössä joka tilanteessa. Tulevaisuudessa siis ei ole edes olemassa tuollaista teoriassa suljettua aluetta vaan vakuutus vaaditaan aina.

Mielenkiintoisempaa kilpatouhuihin liittyen on se, että näinköhän hinnat tippuu kun vakuutusyhtiöiden korvausvelvollisuudet tippuu huomattavasti kuljettajanpaikkasuojan poistuessa. Jatkossa siis kuskille itselleen tapahtuvia vahinkoja ei liikennevakuutuksesta korvata vaan on otettava erillinen vakuutus, jos vakuutuksista jotain haluaa.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 570
Kuka osaisi kertoa mistä pirusta saan 2021 Corollan liikenneilmoitukset vittuun? Olen selannut valikot, kytkenyt kaiken pois ja yhä huutelee ihan mitä sattuu.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 570
Mitä on liikenneilmoitukset ?
1km päästä ruuhkaa, 1km kaista suljettu jne. On aivan liian usein väärää tietoa ja saan nuo tiedot muutenkin jo Wazesta/Google Mapsistä. Tulee kaiken yli ja on aiheuttanut välillä todella ärsyttäviä tilanteita. Loppui/väheni tuossa toviksi jo todella hyvin ja luulin että onnistuin kytkemään ne pois, kunnes alkoivat taas.
 
Liittynyt
02.06.2022
Viestejä
798
Tuolta ainakin löytyy manuaaleja eri Toyota malleihin ja myös kysymyksiä voi tuonne lähettää.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 570
Tuolta ainakin löytyy manuaaleja eri Toyota malleihin ja myös kysymyksiä voi tuonne lähettää.
On tuota omaa paperista tullut tutkittua ja niin satelliitti kuin fm puolen on diabloitu. Ja itseasiassa vedin vielä varuiksi ne disabloiduiksi myös soirceista. No fucking clue mitä toi duunaa.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
531

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 570
Muistaakseni Touch 2 olisi tuo yhtä versiota vanhempi omasta. Mutta pitää vielä nyt varmistaa 100:n kerran että kaikki on disabloitu. On käyty kaikki valikot läpi navista median kautta radioihin ja kytketty kaikki pois. Pitää tutkia saako tuohon tehtyä miten helpolla full on tehdasasetusten palautuksen. Kerran sen tein, mutta vaati että poistin auton mm omalta Toyota tililtä (vmp että pitää edes olla moinen).
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
964
Kia niro on ensirekisteröity 7.5.2021. Navigoinnin ym elektroniikan takuu on 3v. Nyt muutama päivä sitten näyttöön pärähti pitkä viiva kuolleita pikseleitä, ja näyttö myös alkanut tehdä sitä että ei reagoi kosketukselle ollenkaan, auton reboot auttaa tässä kuitenkin. Ensirekisteröinnistä tänään kun merkkiliikkeeseen asiasta soitin on 3v ja 6vrk. Puhelimen päässä hessu sanoi että Kia voi noissa takuuasioissa hyvinkin tarkka olls etteivät enää korjaisi takuun piikkiin.

En kyllä sulata jos eivät tuota meinaa korjata ja tulisi joku tonnin lasku itselle, vaiva ei sinänsä ole iso mutta näkyy heti ja auton arvo muutenkin jo tippunut kuin kivi.

En kuluttajariitalautakunnasta mitään ennakkotapausta ensihätään löytänyt, mutta eikö tuon nyt virhevastuuksi vähintään pitäisi mennä jos laite hajoaa alle viikko takuun loppumisesta?
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 570
Kia niro on ensirekisteröity 7.5.2021. Navigoinnin ym elektroniikan takuu on 3v. Nyt muutama päivä sitten näyttöön pärähti pitkä viiva kuolleita pikseleitä, ja näyttö myös alkanut tehdä sitä että ei reagoi kosketukselle ollenkaan, auton reboot auttaa tässä kuitenkin. Ensirekisteröinnistä tänään kun merkkiliikkeeseen asiasta soitin on 3v ja 6vrk. Puhelimen päässä hessu sanoi että Kia voi noissa takuuasioissa hyvinkin tarkka olls etteivät enää korjaisi takuun piikkiin.

En kyllä sulata jos eivät tuota meinaa korjata ja tulisi joku tonnin lasku itselle, vaiva ei sinänsä ole iso mutta näkyy heti ja auton arvo muutenkin jo tippunut kuin kivi.

En kuluttajariitalautakunnasta mitään ennakkotapausta ensihätään löytänyt, mutta eikö tuon nyt virhevastuuksi vähintään pitäisi mennä jos laite hajoaa alle viikko takuun loppumisesta?
Juu ja oletetty auton ensiasennus stereoiden yms kanssa on reilusti yli 3v. Ei pitäisi olla mitään mussuttamista ja jos on niin riitautusta vaan. Tai vaatii esim mieleisen aftermarket setin tilalle.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 902
Viestejä
4 223 293
Jäsenet
71 134
Uusin jäsen
risumies1

Hinta.fi

Ylös Bottom