Matti Morri Keskisuomalaisessa sanoi:Talviaikaan rengaspainetta tarvitaan enemmän kuin kesällä, samoin kuorman ollessa tavallista raskaampi. Siitä huolimatta moni ajaa liian alhaisilla rengaspaineilla, ajomukavuuden tai vaarallisten uskomuksien vuoksi. Nokian Renkaiden asiantuntija Matti Morri kumoaa monia rengaspaineisiin liittyviä myyttejä.
Onko pienemmällä rengaspaineella mukavampi ajaa?
– Mukavampi ehkä, mutta vaarallisempi. Vajaapaineinen rengas joustaa liikaa ja menee eteenpäin tiellä, kuin lastu laineilla. Tämä taitaa olla se kaikkein vaarallisin ajattelutapa, mitä tulee rengaspaineisiin. Ajoneuvon ja renkaiden valmistajat ovat syystä määritelleet suositellun rengaspainetason, jota ylläpitämällä rengas käyttäytyy myös ääritilanteissa turvallisesti, muistuttaa Matti Morri, Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö.
Kuluttaako riittävä ilmanpaine renkaan keskipintaa?
– Vanhoissa ristikudosrenkaissa renkaan kulumismuotoa sai säädettyä rengaspaineilla, mutta siitä on jo yli 30 vuotta aikaa. Silti tämä myytti elää sitkeästi. Nykyaikaisen teräsvyörenkaan kulumismuotoon ei normaalilla painetasolla voi vaikuttaa.
joo nää on äly kovat renkaat ja halvat!LANDSAIL Sentury Qirin 990 koko 245-45-18 alle eilen. Kolmannet tämän merkkiset, ei pahaa sanottavaa. 509€ asennettuna.
Suosittelisin kyllä näitä Landsail /Sentury Qirin kumeja kokeilemaan. Ostettiin juuri tällaiset meidän kakkosautoon, joka on Fabia farkku, eli ei todellakaan mikään hiljainen premium-luokan auto ja eivät ole ollenkaan pahan kuuloiset. Vanhat vastaavt Bridgestonet olivat uutenakin äänekkäämmät...Ensiauton, Corolla Touring Sports hybridfarkun, ensimmäinen rengashankinta edessä. Mites tää kannattaa hyvin kiireettömän ja tarkan markan miehen hoitaa? Tilaa netistä sopivat renkaat ja vie auton liikkeeseen asennusta varten? Olisko lisäksi suositella edullisempaa koon 225/45R17 kesärengasta, joka olis best bang for buck? Entä suosituksia kaupasta? Sava Intensaa suositeltiin aiemmin, mutta näytti olevan loppu ainakin parilla saitilla. Preferenssi olis taloudellisuus ja hiljaisuus, vaikka Corolla nyt äänekäs lähtökohtaisesti onkin. Kun parina kautena vaihtanut 16" kitkat takaisin 17" alkuperäisrenkaisiin tuntuu, että melu nousee huomattavasti.
nää on kovia renkaita, mutta täällä yks jannu pilkkaa porukkaa kellä on näitä kiinankumeja se oli aika hauska kommentti siltäSuosittelisin kyllä näitä Landsail /Sentury Qirin kumeja kokeilemaan. Ostettiin juuri tällaiset meidän kakkosautoon, joka on Fabia farkku, eli ei todellakaan mikään hiljainen premium-luokan auto ja eivät ole ollenkaan pahan kuuloiset. Vanhat vastaavt Bridgestonet olivat uutenakin äänekkäämmät...
Ja nyt muutaman sadan kilometrin kokemuksella vierinvastuskin on oikein ok, eli kulutuskin pysyy maltillisena.
Onhan niissä ala-arvoisiakin. EI pitäis yleistää.nää on kovia renkaita, mutta täällä yks jannu pilkkaa porukkaa kellä on näitä kiinankumeja se oli aika hauska kommentti siltä
Nimenomaan näin. Eli löytyy kiinalaisista varmasti pommeja, mutta on sitten näitä ihan kelvollisiakin, mitä tällä palstalla on listailtu.Onhan niissä ala-arvoisiakin. EI pitäis yleistää.
Olikohan se TM 2023 jossa Landsail yllätti olemalla neljäs tai jotain. Jos sillä jotain merkitystä on.
Tuokin yllätys piti sisällään "ajettavuuspuutteita", kuten ne ruottalaisten testit joissa sijoitukseksi on vakiintunut tokavika.Olikohan se TM 2023 jossa Landsail yllätti olemalla neljäs tai jotain. Jos sillä jotain merkitystä on.
Jos ei oo osto päätöstä vielä tehty ja hiljaisuus haussa renkaissa niin suosittelen ehdottomasti Falkenin FK520 tai Ziex ZE310 mallia. Ovat molemmat mallit todella hiljaisia renkaita ajossa ja ajomukavuus kohdillaan. Molempia malleja löytyy n. 90€ kieppeillä per rengas. Sit jos budjetti / kiinan rengasta niin ehdottaisin Sailun / Triangle / Event. Noita löytyy 60-70 euron haitarilla per rengas. Noi on kaikki kans ok renkaita, joilla pärjää hyvin.Ensiauton, Corolla Touring Sports hybridfarkun, ensimmäinen rengashankinta edessä. Mites tää kannattaa hyvin kiireettömän ja tarkan markan miehen hoitaa? Tilaa netistä sopivat renkaat ja vie auton liikkeeseen asennusta varten? Olisko lisäksi suositella edullisempaa koon 225/45R17 kesärengasta, joka olis best bang for buck? Entä suosituksia kaupasta? Sava Intensaa suositeltiin aiemmin, mutta näytti olevan loppu ainakin parilla saitilla. Preferenssi olis taloudellisuus ja hiljaisuus, vaikka Corolla nyt äänekäs lähtökohtaisesti onkin. Kun parina kautena vaihtanut 16" kitkat takaisin 17" alkuperäisrenkaisiin tuntuu, että melu nousee huomattavasti.
- Mitenhän tuo Triangle vertautuu vaikka näihin kahteen muuhun budjettirenkaaseen hinnan ja pidon suhteen? Landsail Sentury Qirin 990, Linglong GreenMax HP010.Jos ei oo osto päätöstä vielä tehty ja hiljaisuus haussa renkaissa niin suosittelen ehdottomasti Falkenin FK520 tai Ziex ZE310 mallia. Ovat molemmat mallit todella hiljaisia renkaita ajossa ja ajomukavuus kohdillaan. Molempia malleja löytyy n. 90€ kieppeillä per rengas. Sit jos budjetti / kiinan rengasta niin ehdottaisin Sailun / Triangle / Event. Noita löytyy 60-70 euron haitarilla per rengas. Noi on kaikki kans ok renkaita, joilla pärjää hyvin.
No vaikka rengastesteissä hyvin pärjännyt... sehän lie huippurenkaita markkinoitaessa tarkoitus.Ensiksi pitäisi tietää mikä on huippurengas, ja millä kriteereillä se on sitä.
Viime vuoden keväänä/kesänä tuli euroopan markkinoille nuo TE307 ja TH202 (UHP-Rengas) mallit ja niitä nyt myydään. Itse olen todennut halvaksi ja hyväksi. Itsellä ajossa TH202 koossa 225/45R17 ja olen tykännyt. Hiljainen, halpa, pitävä ja pitoa löytyy myös märällä. Eipä sitä muuta kesärenkaalta kaipaa.- Mitenhän tuo Triangle vertautuu vaikka näihin kahteen muuhun budjettirenkaaseen hinnan ja pidon suhteen? Landsail Sentury Qirin 990, Linglong GreenMax HP010.
- Onko Trianglesta monta eri mallia ja minkälaisia testituloksia ne ovat saaneet? Motonet näyttäisi myyvän erityisesti tätä versiota: Triangle ReliaXTouring TE307, onko se hyvä?
Rengastestien pietetaulukkoja lukeemalla asia selvinnee.No vaikka rengastesteissä hyvin pärjännyt... sehän lie huippurenkaita markkinoitaessa tarkoitus.
14 tuumaa on niin retroa, että tietääkseni kukaan ei tarjoa SoundComfort tms. erikoishiljaisia renkaita. Mutta ei ole mitkään matalaprofiilinakit, nää kesärenkaat on nyt 175/70...Tuokin on kyllä totta. Mut ei kesärenkaissa alle 5v vanhuus näy melussa mitenkään minusta. Saa rengas olla noin 7-10v vanha ja kovettunut, että alkaa tulla ylimääräistä melua.
Kyllähän sitä voi kokeilla laittamalla alle markkinoiden hiljaisemmat renkaat ja katsoa helpottaako. Onko muuten rengaskoko mikä millä ajelet? Sekin vaikuttaa meluun.
Juu ei tarjoa, on niin retro koko nykypäivänä. Ja käsittääkseni kiinalainen Prinx on ainoa joka valmistaa tällä hetkellä edes tuohon kokoon EV renkaita, tosin ei taida olla edes euroopassa myytävänä ainakaan vielä.14 tuumaa on niin retroa, että tietääkseni kukaan ei tarjoa SoundComfort tms. erikoishiljaisia renkaita. Mutta ei ole mitkään matalaprofiilinakit, nää kesärenkaat on nyt 175/70...
Tasalaatuisuus? Laadunvalvontaan käytetty raha on menetettyä rahaa, jos ei ole erinomaista mainetta suojeltavana.Ihan yleisellä tasolla, mistä ominaisuudesta aletaan ensiksi tinkiä kun mennään huippurenkaista keskikastiin ja mistä sitten tingitään lisää kun mennään vielä halvempiin?
Onko mitään yleistä trendiä?
Nexen ei ole kiinalainen eikä muutenkaan halpavalmistaja, vaan korealainen ja pikemminkin keskikastia. Monesti näiden Nexenien, Kumhojen, Savojen, Gislavedien ym. renkaat ovat ihan kelvollinen valinta keskivertoautoilijalle keskivertokoslaan, jos hinta sattuu kohdalleen. Sen sijaan ne Kärkkäisen ja Motonetin halvimmat kiinakumit jättäisin kyllä hyllyyn, ei niistä voi puhua samana päivänä premiumin kanssa, ei ainakaan ilman hyviä ja useasti toistettuja testituloksia.Kyllä nykypäivänä kinukit alkaa olla lähellä, ellei jopa kohta samalla tasolla "premium" renkaiden kanssa kesärenkaissa etenkin. Testit valehtelee suuresti toisinaan.
Esim jos otetaan käsittelyyn tämä TM 2024 kesärengas testi niin premium merkeillä siellä oli suoraan tehtaalta renkaat ja sit taas Nexenin rengas taisi olla 2021 valmistettu.. eikä edes euroopassa vaan korean malli. Ei Nexen niin huono rengas ole kuten kyseinen testi antoi olettaa.
Tästähän Nokian jäi kiinni. Mutta monet testaajat ilmoittavat hankkivansa testirenkaat samoista liikkeistä lippis ja aurinkolasit päässä kuin normaalitkin renkaiden ostajat (ja testaavansa niin, ettei testikuljettaja tiedä, mitä kumia auton alla pyörii testikierrosten aikana). Jokainen toki joutuu sitten arvioimaan tällaisen ilmoituksen luotettavuuden itse.Isoilla valmistajilla on myös enemmän rahaa panostaa valmistukseen ja uskon myös että testeihin tehdään sitten hieman parempi rengas, joka kustantaa myös enemmän kuin tämä ns. normaalia produktio. Jotta päästään kärkisijoilla ja saadaan hyvää markkina naamaa.
Michelin Primacy 4 +:t tuli alle. Ensimmäinen fiilis on hiljaisuus.
edit. pikkukoossa, 225, 50/17"
Paljonko uusissa Primacyissä oikeasti on pintaa ja onkohan eroa P4:n ja P4+:n välillä?Mutta sitten luin TM:n rengastestin jossa huomasin että Michelineissä on vain 6,4mm kulutuspintaa uutena. Kun muissa 7-8mm
KE-kitkat olisi hyvä ratkaisu välikeliin, kun lämpötila pyörii yksinumeroisissa lukemissa ja voi käydä satunnaisesti pakkasella: kun näyttää keväiseltä mutta takatalvi voi vielä yllättää. Ne välttävät kesäkelilläkin ihan eri tavalla kuin Nordic-kitkat. Nordicien pito-ongelmat sekä märällä ja kuivalla on ilmeisiä normaalissakin ajossa (esim. liikenneympyröissä) ja ne kuluvatkin nopeasti. Kahdet KE-kitkat olen ajanut kesärenkaina loppuun huomaamatta mitään erityistä heikkoutta.Itse liputan KE-kitkan puolesta tossa käytössä, ja sekin kannattaa valita sieltä parhaan jääpidon osastolta. Tullut tänä keväänäkin testattua, tuli lumimyrskyä aamuruuhkan aikaan ja seuraavalla viikolla +16 lämmintä, pidemmät työreissut sisäisempään maahan myös ok. Nastoja käytettäessä pysyvät merkittävästi paremmassa kunnossa ainakin jos joutuisi niillä sulilla teillä ajamaan.
Tyre reviews youtube-kanavalla nuo halvimmat renkaat on aina jarrutustesteissä häntäpäässä - etenkin märällä kelillä. Sitten kun rengaskaupoilla käyt niin noissa halvemmissa kumeissa on heikommat EU:n pakottamat polttoainetaloudellisuusluokitus-arvot. Eli renkaan pinta kuluu nopeammin ja niissä on isompi vierintävastus. Mutta ei poikkeusta sääntöön sillä Continentalhan on myös tunnettu pehmeistä ja nopeasti kuluvista kumeistaan, antaen kyllä hyvän ajotuntuman niillä.Ihan yleisellä tasolla, mistä ominaisuudesta aletaan ensiksi tinkiä kun mennään huippurenkaista keskikastiin ja mistä sitten tingitään lisää kun mennään vielä halvempiin?
Onko mitään yleistä trendiä?
Ainoa huono puoli noissa on sadekelin ominaisuudet. Vertaus kalliimpiin Goodyear Eagle F1 renkaisiin ei ehkä ole reilu mutta on erokin huomattava. Pitää vaan ajella hitaammin.Suosittelisin kyllä näitä Landsail /Sentury Qirin kumeja kokeilemaan. Ostettiin juuri tällaiset meidän kakkosautoon, joka on Fabia farkku, eli ei todellakaan mikään hiljainen premium-luokan auto ja eivät ole ollenkaan pahan kuuloiset. Vanhat vastaavt Bridgestonet olivat uutenakin äänekkäämmät...
Ja nyt muutaman sadan kilometrin kokemuksella vierinvastuskin on oikein ok, eli kulutuskin pysyy maltillisena.