• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä

Kaupankäynnin kiistatilanteet (hintavirheet, takuut, palautukset jne.)

Liittynyt
07.05.2024
Viestejä
2
Hei kaikille,

Tuli vastaan tilanne, joka koskee erästä lähisukulaistani.

Latviassa sijaitseva yritys myy verkkokaupan kautta robottipölynimureita ja muuta pienelektroniikkaa/-kodinkoneita. Asiakas perui tilauksensa 9 päivää tuotteen saapumisesta. Asiakas on ilmaissut, ettei ole tyytyväinen tuotteeseen. Tuote on muuten täysin toimiva.

Yritys on tarjonnut 70% tuotteen hinnasta, koska tuotetta on käytetty ja siitä pitää vaihtaa mm. pölypussit. He perustelevat päätöstään arvonalenemisella, joka on kirjattu heidän sopimusehtoihin. Asiakas puolestaan vetoaa kuluttajansuojalain 14 päivän palautusoikeuteen, koska kyseessä on etämyynti, ja vaatii täyttä hyvitystä.

Kumpi on oikeassa tässä riitatilanteessa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 057
Näin niinkuin oletuksena tuotetta saa kokeilla muttei ottaa käyttöön. Jos sen ottaa käyttöön ja tavaran arvo alenee niin ei välttämättä ole oikeutettu täyteen hyvitykseen:

 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
1 496
Hei kaikille,

Tuli vastaan tilanne, joka koskee erästä lähisukulaistani.

Latviassa sijaitseva yritys myy verkkokaupan kautta robottipölynimureita ja muuta pienelektroniikkaa/-kodinkoneita. Asiakas perui tilauksensa 9 päivää tuotteen saapumisesta. Asiakas on ilmaissut, ettei ole tyytyväinen tuotteeseen. Tuote on muuten täysin toimiva.

Yritys on tarjonnut 70% tuotteen hinnasta, koska tuotetta on käytetty ja siitä pitää vaihtaa mm. pölypussit. He perustelevat päätöstään arvonalenemisella, joka on kirjattu heidän sopimusehtoihin. Asiakas puolestaan vetoaa kuluttajansuojalain 14 päivän palautusoikeuteen, koska kyseessä on etämyynti, ja vaatii täyttä hyvitystä.

Kumpi on oikeassa tässä riitatilanteessa?
Yritys. Verkkokaupasta ostetun tavaran käyttöönotto tai kokeileminen

e. Hidas
 

Jeggu

Tukijäsen
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
383
Hei kaikille,

Tuli vastaan tilanne, joka koskee erästä lähisukulaistani.

Latviassa sijaitseva yritys myy verkkokaupan kautta robottipölynimureita ja muuta pienelektroniikkaa/-kodinkoneita. Asiakas perui tilauksensa 9 päivää tuotteen saapumisesta. Asiakas on ilmaissut, ettei ole tyytyväinen tuotteeseen. Tuote on muuten täysin toimiva.

Yritys on tarjonnut 70% tuotteen hinnasta, koska tuotetta on käytetty ja siitä pitää vaihtaa mm. pölypussit. He perustelevat päätöstään arvonalenemisella, joka on kirjattu heidän sopimusehtoihin. Asiakas puolestaan vetoaa kuluttajansuojalain 14 päivän palautusoikeuteen, koska kyseessä on etämyynti, ja vaatii täyttä hyvitystä.

Kumpi on oikeassa tässä riitatilanteessa?
Vähän riippuu tilanteesta, lähinnä käyttöönoton laajuudesta. Tuohon yllä olevaan kkv artikkeliin lakipohjaa tässä. Mutta kerran sopimusehdoissa on tuosta kerrottu ja tuotteen kokeilu ollut ilmeisen laajaa niin yrityksen puolelle kallistuisin.

1715086734997.png


9§ 1 momentti kohta 10:

Ennen koti- tai etämyyntisopimuksen tekemistä kuluttajalle on annettava seuraavat tiedot:

10) tarvittaessa peruuttamisoikeuden käyttämistä koskevat ehdot, määräajat ja menettelyt;
 

Liitteet

Liittynyt
10.01.2022
Viestejä
54
Olettaen että liike ei tarjoa poikkeavaa palautusoikeutta jossa tuotetta saa käyttää. Niinkuin esim Gigantti/power/verkkokauppa Suomessa. En tiedä tarjoaako latvia tämän tyylisiä kauppoja.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 651
Viestejä
4 220 356
Jäsenet
71 091
Uusin jäsen
TiieM

Hinta.fi

Ylös Bottom