Kannattaako M.2 kovalevy 2TB osioida?

Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
198
Moi.
Otsikon mukainen kysymys jos tarkoitus on asentaa levylly Win 11 vai kannattaako ostaa pienempi esim. 1TB käyttikselle (jos on tarvetta esim. kloonata OS) ja tuo 2TB peleille sun muille tiedostoille. Tuo ensisijainen m.2 slotin väylä tulee CPU:lta ja nuo muut m.2 paikat piirisarjalta. Onko nopeuksissa suuria eroja näissä väylissä?
Minkälaisia ratkaisuja teillä on käytössä?
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
849
Osiointi ei vaikuta nopeuteen SSDeillä. SSDt muutenkin sekoittaa järjestyksen, jotta nand-solujen käyttö on tasaista.

Isompi on parempi, eli kannattaa ottaa 2TB, jolloin mahdollista lisätä toinen myöhemmin. Hintakin on 2TB ja 1TB suhteessa sama.

Omassa käytössä 2x 2TB nvme, en käytä tällä hetkellä osiointia, mutta harkinnassa käynyt, ettei mahdollisen uudelleen asennuksen takia tarvitse koko 2TB varmuuskopioida.

En ole huomannut eroa CPU (pcie4 nvme) vs Chipset (pcie3 nvme), ehkä testiohjelmilla saa eroa, mutta käytännössä sama, ehkä DirectStorage pelit voi vähän muuttaa tilannetta, mutta niitä ei vielä käytänössä ole (Forspoken lienee ainoa).
 
Liittynyt
02.01.2023
Viestejä
875
Juuri samaa olin tässä miettimässä. 2 terainen SSD tuli hommattua ja tarkoitus laittaa HDD eläkkeelle pörisemästä koneen sisältä. Tässä poistetussa levyssä on osiointi jaettuna tarkasti kolmeen samankokoiseen "asemaan".

Nyt kun tämä uusi vain korvaa varastolevynä vanhan niin ajattelin että miksi ihmeessä tuota edes tarvitsisi osioida. Miten muuten tämä uusi nyt tulee ottaa käyttöön. Hoituuko alustus Windows 10:ssä itsestään. Muistaakseni on joku työkalu siinä itsessään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 951
Minusta kannattaisi osioida käyttöjärjestelmälle oma osio. Tämä ihan siksi, ettei kaikkea tarvitse kopioida takaisin, jos käyttöjärjestelmä pitää uudelleen asentaa.

Alustuksen Windows hoitaa, mutta tuota levyn osiointia kannattaa miettiä.

Edit: Tämä ei poista varmuuskopioinnin tarvetta.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 757
Mä käyttäisin pientä vaikka 100 gigan osioita käyttikselle ja loput kaikille muille. 100 gigaakin olisi aika paljon, mutta sitä ei kovin todennäköisesti tarvitse koskaan suurentaa.

Mä en ole koskaan kuullut että osiointi nopeuttaisi mitään. Tosi ikivanhoilla fat järjestelmillä oli erinäisiä kokorajoituksia, ja mielestäni luotettavuus oli yksi varsinainen syy osioida.

Mä olen historiallisista syistä tehnyt ihan liikaa osioita. Niiden välillä hakemistojen siirtely yms. yms. on sitten vienyt turhaa aikaa asiaan josta ei ole pitkään ollut mitään teoreettistakaan hyötyä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 951
Mä käyttäisin pientä vaikka 100 gigan osioita käyttikselle ja loput kaikille muille. 100 gigaakin olisi aika paljon, mutta sitä ei kovin todennäköisesti tarvitse koskaan suurentaa.
100gigaa jää helposti liian pieneksi. Suosittelisin ohjelmien asennustarpeesta riippuen suurempaa osiota, ehkä 200-250 gigaa.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 757
100gigaa jää helposti liian pieneksi. Suosittelisin ohjelmien asennustarpeesta riippuen suurempaa osiota, ehkä 200-250 gigaa.
No mulla mahtuisi käyttis ja muut tärkeät ohjelmat 70 gigaan. Kun joskus W11 asennan niin varmaan tuollaisen 100 gigaa sille annan.
 
Liittynyt
02.01.2023
Viestejä
875
Itellä on M.2-levy 500 gigaa pelkästään käyttikselle, eipähähän ainakaan jää vajaaksi. Varastolevyt sitten erikseen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 178
Osioinnissa ei kyllä ole mitään järkeä normikäytössä. 4TB levy pönttöön kiinni ja yksi osio. Jos pitää leikkiä että koneessa on ”Varasto” tai ”Pelit” osio niin se onnistuu helposti lisäämällä juureen kansion nimeltä ”Varasto” ja ”Pelit”.
 
Liittynyt
29.10.2022
Viestejä
71
Jossain määrin Windows on ehkä luotettavampi mitä vielä 10-20v sitten ("mutu"). Ei ehkä sellaista tarvetta ole enää uudelleen asentaa kaikkea vähintään vuoden välein, ellei useamminkin. Eikä siten niin suurta tarvetta myöskään levyosioille. Erillinen Windows partitio tulee ehkä tuosta historiasta?
 
Liittynyt
30.10.2022
Viestejä
174
Iso M.2 yhtenä osiona ja sinne asentaa ja tallentaa kaikkea käytössä tarvittavaa, mutta jonka katoaminen ei harmita. Toiselle kiintolevylle tai NAS kannattaa kopioida kaikki pidempään säilytettävät. Datasäilönä SSD hapertuu yllättävän nopeasti.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 788
Viestejä
4 241 039
Jäsenet
71 245
Uusin jäsen
oppipoika_

Hinta.fi

Ylös Bottom