Ajotavat ja liikennesäännöt

Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 692
Siis mitä ihmeen kansantajuista opastusta tähän tarvitaan? Merkillä osoitetaan erkanevan tien alkamiskohta. Ei sitä voi paljoa yksinkertaisemmin sanoa? Ihan suoraan löytyy tieliikennelaista.
Artikkelli missä uskottavasti kerrotaan että ko merkin jälkeen yleisrajoitus.

Onko tässä se juju että aiemmin ei ollut noin ja nyt uuden lain myötä se osoittaa uuden tien alkamis kohdan, ja siis yleisrajotuksen, jos ei toisin kerrota.

Ja ne "vakuuttavat" selitykset ovat ajalta ennen päivitystä. ja ne 80 tikkarit ovat vanhalta-ajalta, jolloin ainakin osa tulkitis niin että sama tie jatkuu.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
390
Artikkelli missä uskottavasti kerrotaan että ko merkin jälkeen yleisrajoitus.
No siis, mulla on kyllä ollut tapana noudattaa tieliikennelakia eikä mitään satunnaisia "uskottavia artikkeleita". Nuo määritelmät ovat kohtalaisen suoraviivaisia kuitenkin. Nopeusrajoitus osoitettuna merkillä C32 on voimassa kyseisellä tiellä (suoraan laista) tai erinäisiin rajoituksen päättäviin/muuttaviin merkkeihin asti. Erkanemismerkillä I11 osoitetaan erkanevan tien alkamiskohta, eli kyseessä ei ole enää nopeusrajoituksen kannalta "kyseinen tie", vaan uusi, merkin kohdalta alkava tie.

Se, miksi voimassa on yleisrajoitus, tulee myös ihan yksioikoisesti laista ilman suurempaa tulkinnanvaraa:
TLL 9 § Yleiset nopeusrajoitukset.
"Taajaman ulkopuolella ajoneuvon ja raitiovaunun suurin sallittu nopeus on 80 kilometriä tunnissa, jos liikennemerkillä ei ole osoitettu noudatettavaksi muuta nopeusrajoitusta. "

Ei ole kovin monimutkainen kokonaisuus.

Toki joku voi vääntää siitä, miten "kyseinen tie" ja erkanemisramppi ovat suhteessa toisiinsa, mutta jos siihen haluaa jotain muuta selvennystä kuin merkin I11 (jota ei toki aina käytetä) tai muun nopeusrajoitusta määrittävän merkin, niin se on eri asia. Mutta niin kauan kun viranomainen ei anna tuoretta tulkintaa asiasta, niin lienee järkevintä ajaa ihan merkkien osoittamalla tavalla. Tosin, merkkien mukaan ajetaan joka tapauksessa, mikään lehtiartikkeli ei ole ratkaisu.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 692
Erkanemismerkillä I11 osoitetaan erkanevan tien alkamiskohta, eli kyseessä ei ole enää nopeusrajoituksen kannalta "kyseinen tie", vaan uusi, merkin kohdalta alkava tie.
Ilmeisesti tämä on nyt se mikä muuttunut uudessa laissa.

Siis ihan mielipiteenä että hyvä juttu, tikkarit hämmentää, kun nyt muualla kiirellä vaihdeltu ihan ulkonakösyistäkin, ja poisteltukkin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 692
Ihan samat merkit ollut siellä erkanemiskaistoilla jo ikuisuuden.
Siis se kessun merkki on vanha, mutta ennen oli se 80 tikkarrit, osoittamassa rajoitusta.
Eli onko nyt merkitys muuttunut tai selkeytynyt. (aiemmin ilmeisesti enemänkin haarautumisesta, ettei siihen nurtiselle kukaan aja.)
Aiemmin ihan uskottavasti jotkut selitti että kessun merkistä ei ala toinen tie. Toki toisinkin päin selitetty. Ja koska ristiriitaista viestiä niin kannattanut ajaa korkeintaan sen hitaimman mukaan. (siis joissain kohteissa ei ole ollut sitä tikkaria, ja joku liikenneguru (* sitten selittänyt että periaatteessa pääväylän rajoitus, toki toinenasia silloinkin mikä on se oikea tilannenopeus.

Mennyt on mennyttä ja tänäpäivänä toki tärkeintä miten tänäpäivänä menee, jos on faktaa että jos tuon merkin ohittaa niin tarkoittaa että edellinen nopeusrajoitus ei ole enään voimassa., tai siis ilmeisesti tarkoittaa että jos ohittaa oikealta, niin rajoitus päättyy.


(*
Tässä myös muistettava että kymmenienvuosien guruilu voi tarkoittaa aikanaankin jo vanhentunutta osaamista. Siksi vähän epäluuloisesti suhtauduin niihinkin.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
513
Täällä pääkaupungissa on melkoisen surullista seurata, miten ns. ammattiautoilija on kärsinyt melkoisen inflaation viime vuosina. Kyse on siis tietysti takseista, jotka ovat aivan ehdottomassa kärjessä kuskeissa, joita joutuu (kanssa-autoilijana) varomaan ja pelkäämään liikenteessä. Joskus vuosia sitten taksit ajelivat kyllä vauhdikkaasti, mutta yleisesti ottaen tiesivät minne ovat menossa ja miten sinne pääsevät. Nykyään taksikyltti katolla tarkoittaa autoa, joka voi tehdä aivan mitä vain aivan milloin vain, poikkeuksena toki muutamat isot kuten Taksi Helsinki, joilla ilmeisesti edes jotenkin valikoidaan kuljettajia. Nopeudenvaihtelua, viime hetken suunnanmuutoksia risteyksissä, kaistojen välillä seilaamista ja sitten päälle se, että näille missään ei ole huono paikka pysähtyä, aivan sama ollaanko keskellä katua tai risteystä ja paljonko muuta liikennettä on. Kaikilla noillahan ei toki kylttiä katolla tai tarroja kyljissä edes ole, mutta ajotavoista tunnistaa usein silti.

Edes ruokalähetit Microineen eivät ole yhtä hasardeja kuin nuo kyytipalveluntarjoajat. Syyhän tähän muutokseen on tietysti selvä, ei siitä sen enempää.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 793
Viestejä
4 241 152
Jäsenet
71 245
Uusin jäsen
oppipoika_

Hinta.fi

Ylös Bottom